/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pant i bil
Fra : droslerne
Vist : 1734 gange
200 point
Dato : 08-02-05 11:37

Jeg har en del penge tilgode hos et ægtepar og så kommer spørgsmålet:

Kan jeg lave en pant i bilen før eventuelt skat og told når at komme, jeg har fået oplyst at der er ingen der har pant i bilen, da han lige har fået den.
Han er villig til at jeg får en pant i den, men hvordan gør jeg.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-05 11:42

Der skal udfærdiges et dokument hvoraf det fremgår at du har et pant i bilen på et bestemt beløb, og det bedste vil være at få det stemplet af hensyn til dokumentets juridiske holdbarhed.
Det skal du have en sagfører til at vejlede om hvordan du gør.
og det koster så nogen penge til salær og stempelafgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 11:52

Hvad sker der mon med panten hvis bilen skulle gå hen og blive totalskadet?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 08-02-05 11:59

Kan man ikke lave en panthaverdekretion (forkert stavet)

Robert

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 08-02-05 12:01

Dova du tager fejl. Der skal udfærdiges et pantebrev på justitsministeriets pantebrevs formular til biler. Den kan købes her: http://80.63.55.42/Dafolo-online/default.asp?WMFN=EPCSSItemDescription&WMFT=D&WPG=EPCSSHomepageOffline&WTID=175&WREC=-1132486236&WKEY=[65534:-1132486236] . Bagefter skal pantebrevet tinglyses i bilbogen. Undlader man tinglysning, er du ikke beskyttet overfor tredjemands rettigheder (såfremt han er i god tro). Pantet bliver så indført i rangorden efter hvad tid de er indført i bilbogen dagbog. Bliver dit pantebrev indført før told og skats pant, står du før dem.

Harlekin -> hvis bilen bliver totalskadet, er pantet jo ikke ret meget værd mere men man skylder jo stadig pengene.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-02-05 13:06

Hvis man bruger f.eks. 3000 på at lave pantbreve med mere, er bilen nok mere end 150.000 værd. hvilket også betyder at man er godt dum hvis man ikke har en kaskoforsikring. Så skulle den blive totalskadet, bliver den jo erstattet, og man har jo nok stadigvæk pant i den nye bil.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 13:10

invisible -> En kasko dækker da ikke hele beløbet hvis en ny bil totalskades..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-02-05 13:12

Bilens ejer har pligt til at holde bilen behørigt forsikret (pantebrevets pkt. 5).

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-02-05 14:15

Harlekin -> det er da meget mulig at den ikke dækker 100% sådan er livet, men forsikringen skal skaffe dig en bil i samme stand, eller pengene tilsvarende en købspris. så det er vel bedre at få 99.000 for din bil som kostede dig 100.000 end at få 0,00 kr . Eller hva...

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 08-02-05 14:34

Nå ja, en af mine venner mistede omkring 50.000 da hans nye bil blev påkørt og totalskadet for et par år tilbage..

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-02-05 14:39

Hvis din bil er under 5år gammel og du får en skade, får du betalt værditabet. Du skal bare selv søge om det. Det er de færreste som ved at du kan få godtgjort værditabet af din bil, hvis den er under 5 år gammel.

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 08-02-05 15:42

Tak for svaret RyeJensen.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-02-05 15:54

Det var såmænd så lidt