/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk + motherboard
Fra : alfa
Vist : 506 gange
120 point
Dato : 29-08-02 14:16

Findes der et program eller andet, hvori man kan se hvor stor harddisk bundkortet understøtter, altså hvor man får vist den størst mulige harddisk man kan sætte i computeren??

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 29-08-02 22:00

Hej Alfa,

Hvis dit bundkort er rimeligt nyt (De sidste 1-2 år), så understøtter det diske så store som de laves i dag 120 GB og snart meget mere, det kan dog kræve at du besøger producentens hjemmeside for at få den nyeste BIOS. Held og lykke......Sidder selv her og venter på mit RAID system skal genetableres efter nedbrud Og JA, mine data er væk. Godt der findes et program som R-Studio

Accepteret svar
Fra : polles

Modtaget 120 point
Dato : 30-08-02 11:18

Grænsen på feks windows 2000 ligger på 137 gb i nfts. hvis man vil højere op så er det enten nyt bunkort der understøtter udma133 eller at sætte et udma controllerkort i. Hvilket giver mulighed for at tilkoble 4 nye ide-enhedder. Jeg selv køre med sidstnævnte på en 2000 p700 og har pt en 160 gb og 2 x120 gb på uden probs. Det er også den billigste løsning Ultra133 TX2 Bulk IDE Controller / PCI 399 kr. Jeg kan klart anbefale at køre med http://www.promise.com
Men hvis du afligevel skal ud at købe nyt bundkort, så sikre dig at det kan køre udma 133 på ide controllerne, så skulle du ikke have probs. Er dit bunkort af nyere dato og understøtter udma 66/100 på ide, så skulle du kunne køre med en 120 gb uden probs.
og til dit spørgsmål om der findes et prg der kan se det, så har jeg aldrig set et sådan.

PS. du skal huske at køre med 80 pins kabler ide-kabler (istedet for 40pins) hvis du vil udnytte kapiciten fra dma66 og opefter. De er typiske blå på stikket i den ene ende og du kan tælle dig frem på kabeltrådene er det et 40 pins så er der 40 tråde på kablet og er det et 80 så er der 80 tråde mellem stikkene.

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 31-08-02 17:52

Tak for svaret polles.