/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Juridisk indsigt i fremleje-problemer sø~
Fra : a_h_nielsen
Vist : 1700 gange
100 point
Dato : 07-02-05 22:40

Min roommate og jeg har nu boet et år sammen i en lejlighed, der udenom skattefar og uden kontrakt er blevet udlejet til os af ejeren af lejligheden. Ejeren står stadig registreret som boende her selvom hun bor andetsteds,og min roommate har så C/O-adresse i mit navn, der der ikke må bo 3 i lejligheden. Vi har næsten altid betalt kontant, så der ikke var elektroniske spor af vores aftale, dog har vi overført penge over netbank en 5-6 gange. Prisen er alt inklusiv 2500 pr person pr. måned, og dette har kørt fint og uden problemer, lige indtil der er dukket nogle ekstraregninger op. Nu kræver hun pludselig, at vi skal betale først 1600kr for en ekstra varmeregning. Dette gjorde vi. Idag skriver hun og kræver at vi betaler 3200 fordi vi har brugt for meget gas og el i år, men dette har hun aldrig nævnt kunne være en mulighed, og sjovt nok har de tidligere lejere (som jeg kender) heller ikke fået penge tilbage de gange deres forbrug har været lavt. Spørgsmålet er hvad mine muligheder er juridisk set, når nu vi ingen kontrakt har? Synes virkelig ikke, hun har ret til de penge, når hun aldrig har proklameret en foreliggende mulighed for at vi skal betale ekstra, og altid sagt, at de 2500 var alt inklusiv...På forhånd tak
frustrerede hilsner
ahn

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-02-05 22:52

Hej Ahn

Det juridiske kan jeg ikke svare på, men jeg vil komme med et forslag om, at se dokumentation for den ekstra udgift inden I betaler. Dette gælder også for varmeregningen. Hvis det er korrekt, at I har haft et mer forbrug, så betal glædeligt og hvis hun ikke kan fremskaffe dokumentation så spørg hende om hvor hun så har tallet fra Enkelt og ligetil.

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 22:57

Juridisk er der ikke meget at holde sig til når der ikke foreligger en lejekontrakt.
Og Både indehaveren af lejligheden og din "roommate" fordi vedkommende bor et sted uden at være tilmeldt folkeregistret på adressen.
Hun ved at bo et andet sted end der hvor hun er tilmeldt, og ved at leje ud til flere end der må bo, plus at unddrage skattevæsenet for skat af den del af lejeindtægten der overskrider fradragsberettiget beløb.
Når det så er sagt, gælder der en regel om, at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, selv om det kan være svært at bevise.
Så hvis lejen er 2500 inkl. forbrug, er det det der gælder.
Men damen kan så på den anden side med øjeblikkelig varsel hælde jer ud hvis hun vil have at I betaler, for I har ingen kontrakt der giver nogen rettigheder.
Så juridisk set, er der slet ingen af jer der står særlig stærkt. Hun vil nok ikke under de givne omstændigheder slæbe dig i retten for at få pengene, men som sagt kan hun bede dig flytte med det samme, såfremt hun holder fast i kravet og du ikke vil betale.

mvh dova

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 07-02-05 22:58

hmmm... de 2500 var som sagt ALT INKLUSIV!!! så betale glædeligt, kommer jo aldrig til at ske...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 22:59

Hov, der mangler noget, der skulle stå:
Både indehaveren og din roommate begår noget ulovligt, fordi vedkommende.....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-02-05 23:07

Ahn, selvom det er alt incl. så kan I godt have haft et mer forbrug, som udlejer selvfølgelig ikke skal hæfte for og som Dova skriver, så kan udlejer smide jer ud fra den ene dag til den anden. Derfor ville jeg betale glædeligt og uden brok hvis der rent faktisk foreligger et merforbrug. Jeg syntes dog det lyder voldsomt med et merforbrug på gas på 3200 kr. så derfor jeg ville se dokumentation hvis det var mig.

// Toupie

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 07-02-05 23:16

toupie: hvordan skal begrebet "alt inklusiv" forståes, hvis ikk det betyder, at alt er inklusiv?? hun skulle uden tvivl have oplyst os om, at hvis vi brugte over et vist beløb, skulle vi betale differencen...

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 07-02-05 23:17

har set dok. og den er god nok. gas og el:3200.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-02-05 23:27

Ahn, jeg vil give dig ret i, at hun skulle have oplyst Jer om evt. ekstra udgifter, ingen tvivl om det. Men hvis hun rent faktisk har fået en ekstra regning pga. et merforbrug, så er det da mere rimeligt at det er Jer som har brugt det, der betaler end hende der ikke har brugt det. Som jeg ser det, så nyder i alle 3 godt af dette arrangement og uden at vide hvor stor lejligheden er, vil jeg mene at I bor rimeligt billigt.

Jeg tror som Dova skriver, at uden lejekontrakt er der ikke meget at komme efter dér, så den bedste måde at få det ordnet på er, at se en kopi af regningen. Hvis hun prøver at "røvrende" Jer, så finder I hurtigt ud af det, hvis hun ikke kan vise regningen.

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-02-05 23:31

Ahn, den regning som du har set på de 3200 kr. er det en årsopgørelse? og står beløbet som merforbrug? Hvis det ikke er anført, at der er et faktisk merforbrug i forhold til skønnet forbrug, så bed om at se regningen fra sidste år også. Hvis beløbet er det samme som sidste års forbrug, så er der ikke tale om et merforbrug og I skal ikke betale, men henholde Jer til aftalen om, at huslejen er på 2500 alt incl.

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 07-02-05 23:34

...men der skal heller ikke sås tvivl om, at hun har fået omkring 150.000kr afbetalt skattefrit på sit lån i de år hun har lejet den ud + stigningen i lejlighedens værdi...!

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 07-02-05 23:39

ja det er en årsopgørelse, og det står ikk som merforbrug, men bare et højere tal end de andre år...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-02-05 08:27

Uanset det lovlige eller ulovlige i aftalen, så er der aftalt en månedlig leje som indeholder en ALT INKLUSIV, dette afskærer udlejer fra at opkræve et forbrug der overstiger det estimerede og dermed er der ingen der kan tvinge jer til at betale, omvendt er der heller ingen der kan tvinge hende til at lade jer blive boende, og i bund og grund foretager i jer alle noget ulovligt, så med dit spørgsmål der handler om juridisk indsigt er i alle på den, ingen jura gælder lovovertrædelser

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-02-05 12:16

Ahn så skal I vel bare betale differencen mellem beløbet fra sidste år og beløbet i år, og ikke de 3200 kr.?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-02-05 06:51

Citat
...men der skal heller ikke sås tvivl om, at hun har fået omkring 150.000kr afbetalt skattefrit på sit lån i de år hun har lejet den ud + stigningen i lejlighedens værdi...!

Du kan vel i princippet være ligeglad med hvad markedsprisen på lejligheden er, du vil vel heller ikke bidrage til udlejer, hvis prisen på lejligheden faldt. Samtidig går jeg udfra, at du ikke ser vedkommendes selvangivelse.

At der ikke er skrevet lejekontrakt er fuldstændigt ligegyldigt. Lejeloven er til en hver tid gældende med eller uden lejekontrakt.

At der ikke må bo flere i lejligheden forekommer også besynderligt med mindre det er en 1 værelses. At du får en ekstraregning for el og gas er vel meget rimeligt når du istedet for een person er to personer i husstanden og dermed automatisk forbruger mere. Der er vel egentlig jer, som har snydt hende sidste år ved at betale for kun een persons forbrug.

Det er ikke ualmindeligt at en fremlejer får en ekstraregning når forbruget er mere end det som kan forventes at være almindeligt.

I bør betale nu, og aftale et forventet forbrug. Det vil også få jer til at tænke lidt mere når i forbruger vand, varme og gas.

Det er før set at fremlejere blot åbner for vinduet når det er for varmt i lejligheden istedet for at skrue ned.

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 22-02-05 11:53

qfha: jeg ved ikke hvordan du kan tro, at vi kun har betalt én persons forbrug..??? meget mystisk..! Vi har selvfølgelig betalt for 2 personers forbrug (5000kr pr måned), og sådan har det været i nogle år, da udlejer ikke har brugt lejligheden i lang tid..Det med at der ikke måtte bo 3 i lejligheden er jo fordi den er en 2 værelses, og hun er nødt til stadig at stå registreret her, for ellers ville man jo kunne se, at hun udlejer stedet til os, og dermed ville hun skulle betale skat...!

Kommentar
Fra : SittrupJensen

Dato : 26-02-05 13:47

Der er mange accepter i dit spørgsmål. Hvis du har adresse på stedet og tilknyttet folkeregistret så er du lejer. Har du ingen lejekontrakt står du faktisk bedre end hvis du havde en!!!! Lejeloven er lavet således at der i §11 kan aftales andet end i en standard lejekontrakt (teknisk kan du stilles ringere end lejeloven siger). Kort sagt er dette intet problem for dig tværdigmod. Er lejen aftalt til kr. 2500 incl forbrug - ja så er det incl forbrug. I lejekontrakten specificeres den rene huslejen, varmen, vandet og hvem der betaler for el/gas. Da du ingen lejekontrakt har er det altså kr. 2500 incl forbrug som er gældende. Lige med hensyn til at ejeren står opført på adressen så giver det ved salg en skattemæssig gevisnt da værdistigningen ikke beskattes, hvilket den vil blive hvis hun ikke bebor lejligheden!!