/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Parabol mm
Fra : refi
Vist : 1279 gange
200 point
Dato : 07-02-05 17:55

Muligt rubrikken er forkert men jeg kunne ikke finde andre.

Problemet er følgende:

Vi har i vores sommerhus en parabol og naturligvis en modtager.
Begge dele har i en årrække været sat op til ASTRA (spørg mig ikke hvilken af dem) og vi har kunnet modtage de tyske kanaler (primært sat1-rtl-pro7 osv.).
Anlæget har ikke været brugt i 2 år og nu er der ingen kanaler.
Recieveren finder kun nogle spanske kanaler, samt en del betalingskanaler (PREMIERE-DISNEY).
Parabolen har med sikkerhed ikke flyttet sig (det ville nemlig kunne ses på den måde den er monteret).
Ideer til hvor fejlen kan ligge modtages gerne.
Evt. nogen der ved om ASTRA er blevet flyttet de sidste 2 år?

Kommentar
Fra : Henrysdj

Dato : 07-02-05 17:59

hvis det ikke er en digital modtager kan det godt være derfor, da de Tyske programmer også bliver udsendt digitalt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-05 17:59

1°Vest 5° 13°og 19º øst

http://www.parabolspecialist.dk/shop/

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 07-02-05 18:02

Måske kan du finde lidt frem her:
http://www.transponder-news.de/transponder_news_astra_2_abd_astra_2_abd_282_deg_east.htm
Men Astra, er det digitalt????
Håber at I finder ud af noget...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 18:04

"Henrysdj"

Jo - det er en digital.

"rotw"

Pænt af dig, men den har som sagt IKKE flyttet sig. Så hvis astra også var der for 2 år siden er det jo det samme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 18:07

De tyske kanaler du nævner, har altid kørt på Astra 19 gr øst, og det har ikke ændret sig.
Og de er ikke kodet eller digitaliseret.
Så et eller andet må der være sket med parabolen, måske kan det være selve LNBen (modtagerhovedet) der har flyttet sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 18:10

"TQsen"

Det hjalp da til at finde ud af hvad det er for en sat - nemlig....

ASTRA 1 B-C+E/2C, 19,2 deg. East (ser ud til det også er den du mener "rotw")

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 210 point
Dato : 07-02-05 18:12

Hej refi !
1. Flere og flere kanaler går fra "analog" til "digtal" signaler.
2. Astra var den "gamle" analoge med bla alle de tyske programmer.
3. Mange af de analoge programmer har skiftet satellit pga udviklingen
4. Hvis din receiver er analog .. så kører den på "sidste" vers !

Hvis ikke så:
1. Er din LNB en "universal" udgave ?
2. Hvor mange LNB'er har du ? (1-2-4) eller måske motor ?
3. Er den 100% indstillet ? Analog var OK med "Lige, ved og næsten"

De mest opdaterede facts findes her:
http://lyngsat.com/

/PG (3 år i den branche)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 18:12

"dova"

Modtagerhovedet / LBN er da en oplagt mulighed, og var også min første indskydelse, men den finder jo godt nok en masse kanaler - bare ikke de rigtige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 18:31

"Guild"

Sat-en står til de "gamle" analoge.
Recieveren blev udskiftet for 3 år siden og den nye har ca. 80 forprogramerede sat-er i sig - så den er sikkert digital.
Den modtager 87 radiostationer alle i stereo.
LNB (ikke LBN-sorry) er en universal og der er kun 1 med 2 udgange. Ingen moter - alt er fast.
Den KAN ikke flytte sig uden at bruge vold (det ville kunne ses).
LNB-en kan naturligvis have drejet sig eller skubbet sig en smule i forhold til parabolens centrum, men jeg tror det ikke.
Den modtager som sagt jo også en masse spanske kanaler (som jeg ikke forstår en skid af)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 18:47

Hvis der er et sted hvor du på menuen kan se de frekvenser for de kanaler du kan finde, er det let at se om de er digitale, for der kører alle kanalerne på samme frekvens.

Men du skulle også kunne se på modtageren om den er digital.
Den kan sagtens have forprogrammeret de satelitter selv om den er analog.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 19:13

Det kan jeg sikkert også - og da en del af programmerne ligger på samme frekvens må den jo være digital.

Det er blot ikke de kanaler jeg vil have, og som sagt er intet ændret fra den sidst virkede måske lige bortset fra at LNB-en kan have flyttet sig en anelse.

Og dog.....

Ca. 50 m væk fra parabolen står et træ - og hvis jeg følger linien fra centrum af parabolen - går den lige igennem træet.
Det er ikke et stort træ, men det er selvfølgelig vokset i de 2 år.

Men stadigvæk - den finder jo en del kanaler......

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 07-02-05 20:11

Fæld det træ refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 22:04

Ja - Det var jo en mulighed - jeg tror blot ikke at træet har skylden - og brænde har vi nok af.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-02-05 10:43

Hej refi
Jeg ville tage receiver og LNB under armen, og cykle en tur hen til den nærmeste parabolbutik. De vil på 5 sekunder kunne fortælle hvad systemet kan/ikke kan.
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-05 11:17

Ja - Det er selvfølgelig en mulighed at få en tekniker til at kigge på det, men det var jo ikke formålet.
Og hvad Sat-en kan, ved jeg jo - den har som sagt virket tidligere og INTET er ændret.
Kan et LNB hoved tage skade af vejr og vind (ruste el.lign.) og derved miste noget af sin brugbarhed?
De kanaler vi nu modtager kunne vi tidligere ikke modtage - og de kanaler den nu modtager, forsvinder af og til i dagevis, for så pludselig igen at være der.
Det skal så måske tilføjes at de stadig står i recieveren men blot uden billede (no or bad signal).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-05 11:19

PS "Guild"

Jeg har i øvrigt ikke en cykel

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-02-05 11:41

ok refi
Så prøver vi the hard way.
1. Find en kanal uden billede. Tror ikke på at træet står i vejen .. så vent med at fælde.
2. Gå i meny og find "modtagerkvalitet". Skal gerne være 60-80%. 100% eksisterer i princippet ikke.
3. Gå i meny og sammenlign opsætningen med lyngsat.com. Der er mange kanaler, som er blevet flyttet i de seneste 2 år, enten til en anden "talværdi" eller til en helt anden satellit.
4. Find en kanal med billede, og foretag punkt 2 og 3
5. Mig bekendt kan en LNB ikke virke "delvis" .. det er "enten, eller"
6. Hvor stor er din parabol (Skal gerne være 80-85 eller 100 cm)

/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-05 15:00

"Guild"
1. OK.
2. Power 76% Quality 58% (men biledet er flot når det er der).
3. Den søger selv og finder alt hvad der er af radio og tv.
4. Gør den selv.
5. ?
6. 60 cm.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 08-02-05 16:22

Jeg tror på treet,havde to i vejen hos meg,og når det blæste eller regnede,forsvant mine kanaleer også

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 13:49

Tak for svaret Guild.
Undskyld forsinkelsen (jeg havde helt glemt det)
Vi måtte have en teknikker på besøg, og det viste sig at "hovedet" var delvis rustet indvendigt.
Det bevirkede at den "sprang" som den havde lyst. (derfor virkede den nogle dage)
Efter udskiftning af LNB virker alt igen - og træet overlevede