/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Download af "Øjet", som er sunget af Tri~
Fra : ida.sorensen
Vist : 1501 gange
40 point
Dato : 07-02-05 16:40

Hej.

Hvor kan man downloade "Øjet", som er sunget af Trille, og efter sigende skulle handle om Rødstrømper og kvindemagt?

Mvh Ida

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-02-05 16:42

Den blev nu i sin tid forbudt, p.g.a dens "frække" indhold

frieda

Kommentar
Fra : ida.sorensen

Dato : 07-02-05 16:44

Okay, så ved man det.. Hehe

Men hvor kan jeg downloade den?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-02-05 17:03

ja - b,la, teksten ham gud han er eddermanme svær at få smidt ud!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-05 17:12

Jeg tro ikke den blev forbudt, der blev rejs sag efter blafemiparagraffen, uden at paragraffen kunne anvendes. Det har været omtalt i tv, for nylig, i forbindelse med den megen tale om blasfemiparagraffen.
Man holdt op med at spille den i radioen, fordi den vagte så volsomt anstød i indremission, så det er ikke sikkert den kan findes på nettet.
I Danske bibliotekers søgebase findes der masser af tekster og oplysninger om hvor man kan købe musikken

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 17:43

Jeg husker om dette er hele teksten .. men måske kun omkvæd:

»Når jeg strammer mine trusser
der har blonder og er gule
kan jeg komme til at røre
ved det frække, de skal skjule
men så snart der' noet der kilder
bar' en lille bitte smule
så lurer der et øje
i det høje
ham gud
han er eddermame
svær at få smidt ud
men selvfølgelig
det er synd han har den drift
det er nok fordi
han aldrig selv var gift«

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 17:52

.. Der skal stå: Jeg husker ikke om dette er hele teksten ...
/PG

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-05 18:08

der er meget mere
Eksempel: Han ornede jo Marie pr vikar

Jeg kan ikke helt se hvad det har med rødstrømpebevægelse og kvindemagt at gøre!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 18:34

Øjet handler slet ikke om rødstrømper.
Den blev censureret, forbudt at spille i radioen, fordi den i visse kredse blev anset for pornografisk og blasfemisk.

Teksten handler om "under bæltestedet" og det at Gud blev blandet ind i det, blev især af Indre Mission opfattet som en hån mod at "Gud ser alt syndigt" som f.eks. onani og før ægteskabelig sex.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 19:43

Hvis Trille ikke er lig = rødstrømpebevægelsen hvem så ?
Var det ikke et udtryk for "At bestemme i eget hus"
"Censureret" .. det er da ikke mange uger siden Jørgen de'Mylius viste hele "klippet" fra "den gang"

> dova .. ja "de dele" ligger, og har altid ligget under "bæltestedet"

/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 20:02

Det er da muligt at Trille var en del af Rødstrømpebevægelsen, men ikke denne sang.

Og jo, den blev dengang forbudt at spille i radioen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-05 20:14

Jeg er nogenlunde sikker på at den netop ikke blev forbudt. Indremission tabte da sin blasfemisag mod trille og Jesper Jensen. Det er også rigtig at radioen stoppede med at sende den sang/vise for at vise hensyn til de troende, som virkelig følte sig krænket af den. men forbudt nej , så kunne mylle da ikke have sendt den forleden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 20:22

Nå, men den blev altså forbudt, ellers ville jeg ikke påstå det, og blev det bl.a. sammen med nogen Cæsar-sange.
DR havde censur til engang i 70erne. Og det kan også læses her, at den blev censureret
http://www.cultur.com/1998/980507.html

Og sangen er skrevet af forfatteren Jesper Jensen og handler om "Guds øje der ser de forbudte erotiske lyster"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-02-05 21:51

Det jeg siger er at man ikke fik den forbudt ved domstolene, jeg siger også at man ikke spillede den mere i radioen.
Jeg ved ikke om den er fra før 1970?