/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Brænder virker ikke efter geninstallerin~
Fra : Feodora
Vist : 668 gange
41 point
Dato : 29-08-02 11:01

Efter at jeg har formateret min harddisk og geninstalleret Windows 98, vil min brænder ikke brænde mere. Den kan godt læse cd'er, men når den skal begynde at brænde informerer den mig om, at der er en SCSI-target error. Det er en Liteonit 24x10x40 og mit program er Nero 5.5. Jeg opdaterede Nero og mine drev, hvorefter jeg var i stand til at brænde een cd, men derpå var den gal igen! I Nero står der at det kan være et kommunikationsproblem mellem optageren og SCSI værtsadapteren, og at man skal prøve at ændre BIOS-opsætningerne for SCSI værtsadapteren. Men den efterfølgende forklaring kan jeg ikke rigtig bruge til noget. "Tryk Ctrl+A under opstart af din PC for at skrive "SCSI vælg utility". Vælg derefter "Konfigurer/Vis værtsadapter opsætning" og "SCSI enhedskonfigurering". I denne menu ændres følgende parametre i den SCSI ID, du har tilknyttet din optager:
Initiate Sync Negotiation: NO
Maximim Sync Transfer Rate: 5 or 10
Nu er der bare det, at når jeg trykker Ctrl+A under opstart sker der ikke en skid!! Hvis jeg trykker Delete kan jeg komme ind i BIOS men jeg kan ikke finde, det jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-08-02 11:17

Hej Feodora,

har du installeret ASPI som jeg har forslået dig før... ASPI står Advanced SCSI Programming Interface... og er en slags hardware filter der er lavet i software både for SCSI samt Atapi devices... og en del brænder vil ikke vil funke uden i windows...

som sagt ka' du downloade ForceASPI her... -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm
efter udpakningen ska' du aktivere filen ”Instaspi.bat”... og hvis der er behov for det genstarte din Computer...

derefter ka' du downloade og installere den nye officielle ASPI driver fra Adaptec... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe

der er også en anden mulighed og det er at gøre som de skriver på denne side omkring Nero... og downloade den tilhørende fil... det sku' også virke... men jeg har nu bedste erfaringer med Adaptec's ASPI driver's... men som sagt her er der noget til Nero... -->
http://www.nu2.nu/aspi

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Feodora

Dato : 29-08-02 12:17

Hej Strarup
Jeg syntes bare ikke det virker særligt logisk, at jeg skal begynde at downloade nye drivere etc, når det er nøjagtigt det samme styresystem og de samme drivere som jeg blot har geninstalleret og som min brænder plejer at fungere fint med.
Med venlig hilsen
Feodora

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-08-02 12:58

Hej Feodora,

det ka' jeg nu godt forstå...

men hvis du downloader... Aspi 4.71 fra adaptec... det er en selvudpakkende fil...
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe

når den er udpakket vil den bestå af nogle dokumenter og endnu en zipfil hvor programmerne mv. er i...

når du har udpakket den fil, er der et program der hedder "aspichk.exe" ved at aktivere den, ka' du få at vide om aspi er installeret, og hvis det er hvilken version af ASPI...

men din brænder vil ikke funke før ASPI er installeret... så hvis du ikke har installeret ASPI er du nød til det, hvis du vil bruge din brænder til at brænde med...

jeg ved ikke lige hvilke driver m.m. der er fulgt med din brænder eller brænderprogram, og om den indeholder ASPI... men prøv "aspichk.exe", så vil du finde ud af om ASPI er installeret...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 13:44

Mon ikke det er et ASPI-problem?
Evt. se tråd om dette, download nævnte ASPI-manager...

/LarsS

"Feodora" <Feodora.news@kandu.dk> wrote in message
news:cilb9.36434$ww6.2735492@news010.worldonline.dk...
> Efter at jeg har formateret min harddisk og geninstalleret Windows 98,
> vil min brænder ikke brænde mere. Den kan godt læse cd'er, men når den
> skal begynde at brænde informerer den mig om, at der er en SCSI-target
> error. Det er en Liteonit 24x10x40 og mit program er Nero 5.5. Jeg
> opdaterede Nero og mine drev, hvorefter jeg var i stand til at brænde
> een cd, men derpå var den gal igen! I Nero står der at det kan være et
> kommunikationsproblem mellem optageren og SCSI værtsadapteren, og at man
> skal prøve at ændre BIOS-opsætningerne for SCSI værtsadapteren. Men den
> efterfølgende forklaring kan jeg ikke rigtig bruge til noget. "Tryk
> Ctrl+A under opstart af din PC for at skrive "SCSI vælg utility". Vælg
> derefter "Konfigurer/Vis værtsadapter opsætning" og "SCSI
> enhedskonfigurering". I denne menu ændres følgende parametre i den SCSI
> ID, du har tilknyttet din optager:
> Initiate Sync Negotiation: NO
> Maximim Sync Transfer Rate: 5 or 10
> Nu er der bare det, at når jeg trykker Ctrl+A under opstart sker der
> ikke en skid!! Hvis jeg trykker Delete kan jeg komme ind i BIOS men jeg
> kan ikke finde, det jeg skal bruge.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-08-02 17:27

Du bør nok også lige checke om Nero understøtter din brænder.
Det kan du gøre på følgende adresse:
www.ahead.de , rulle ned, klikke på linket "English" og klikke på linket "Supported recorders" i området "Product info" til højre, og dert fremkommer så en liste over de mange der understøttes.

mvh
Catbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 12:19

If you're looking for ASPI-drivers, just visit www.mukappa.com and
look under 'tools'. You'll find an initial ASPI-layer, an ASPI-checker
and an ASPI-updater. You should be up and running in less than 5
minutes.
Works for W95/98, WNT, W2000 and WXP (didn't test WME).

Grtz,
Mark.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-09-02 13:10

Hej Feodora,

har du fået løst dit problem... eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Feodora

Dato : 07-09-02 16:19

Hej Strarup
Den er stadigvæk lige gal. Jeg har installeret aspichk.exe og den fandt en ASPI-driver,
jeg har alligevel prøvet at installere Adaptecs ASPI-driver men det har ikke hjulpet.
Med venlig hilsen
Feodora

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-09-02 11:01

Hej Feodora,

oki doki... det var da trælst...

men er den brænder du har en SCSI eller IDE brænder?

hvis det er en SCSI brænder, er det muligvis pga. den mangler en driver til SCSI controlleren, men hvis det er en IDE brænder er jeg lidt lost på hva' problemet sku' være, idet ASPI står for supporten mht. SCSI for IDE brændere...

hvad er det eksakte navn på den Lite-on brænder du har?

og hvis det er en SCSI brænder, hva' hedder SCSI controlleren så du bruger?

hvilket bundkort bruger du?

hvis du ikke ved præcist hvilket bundkort du har, ka' du downloade "BIOS Wizard" denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så vil den kreere "bwz.txt"... du ka' så evt. kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

så ka' jeg prøve og se om jeg ka' finde en manual til dit bundkort... for at se om der er noget specielt der ska' indstilles...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 14:20

Hej Feodora,

har du fået løst dit problem... eller driller det stadigvæk?

hvis det stadigvæk driller har du så prøvet at køre BIOSWizard, som jeg har forslået, og så post resultatet her, så jeg ka' finde ud af hvilket bundkort med mere du har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-10-02 09:58

Hej Feodora,

hvordan går det med brænderen og win98?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Feodora

Dato : 18-10-02 00:38

Jeg har langt om længe løst problemet, og løsningen var endda meget simpel. Her følger opskriften: Jeg gik ind i kontrolpanelet-system-enhedshåndtering-cdrom-egenskaber-indstillinger og fjernede fluebenet ved "automatisk besked, når cd indsættes". Derefter skal man lige genstarte pc'en.

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-10-03 07:39

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : Feodora

Dato : 02-10-03 08:20

Til Ishoey
Som du måske kan se hvis du læser hele tråden er der ingen af svarene der løste mit problem, jeg fandt svaret andetsteds. Derfor forekommer det mig ulogisk at acceptere et af svarene som løsning!
V.H.
Feodora

Annuller spørgsmålet
Fra : Feodora

Dato : 01-01-06 18:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål