/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gæstekat?
Fra : rubion
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 07-02-05 11:32

Jeg har lige set en fremmed sort kat være inde og vende i min stue (via kattelem). Den stak hurtigt af så snart jeg gav lyd fra mig (kun på venlig vis) og jeg aner ikke om det er en han eller en hun. Min søn har tidligere rapporteret om det samme. Jeg nåede kun at se ryggen af katten, så jeg ved ikke om det er min egen ukastrerede hankats nye veninde eller eller en "madtyv"??? Min egen kat har fri madskål i udestuen, og fri adgang til resten af huset når jeg er hjemme. Normalt bliver han lukket ude fra resten af huset når jeg er på arbejde. Er det normalt at der kommer gæster på denne måde? Min egen kat kom ind i huset få sekunder efter at "gæsten" var stukket af, men jeg ved ikke om de kender hinanden!?!
Mit spørgsmål er egentlig om jeg bare skal lade tingene passe sig selv, eller om jeg skal skræmme gæstekatten væk???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-05 11:41

Jeg har selv 2 katte, men ingen kattelem. Når vinduet står åbent får mine katte også besøg.

Det er jo op til dig selv om du vil have en ekstra kat. Hvis den får lov til at spise hver gang den er der, vil den blive ved med at komme.

Jeg har ikke ønsket "kattevennerne" , som var øremærket. Den ene havde altid orm, som kan smitte. Ringede til ejeren, som bare blev sur.

Det er op til dig selv, men tænk på om det er en "privat" kat, der bare kan lide fremmed mad, så får den måske for meget.

Hvis det er en vildkat, kan du risikere at det ikke kun er en kat, der kommer på besøg, men mange.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-05 12:00

Det er helt normalt at udekatte besøger fremmede steder. Din egen kat gør det med stor sandsynlighed også, hvis den går frit. Hvordan du kan holde den fremmede kat væk er jo enten ved at fjerne maden eller ved at låse kattelemmen. Man kan få kattelemme med "nøgler", som sidder i et halsbånd katten har på, der virker kun på dén kattelem. Men personligt er jeg modstander af halsbånd til katte. De er så let til bens, at de smyr sig om ting og let kan blive fanget i halsbåndet.

Det er det evigt tilbage vendende problem med gæstekatte. Hvordan få man dem til at holde sig væk.!!!

Iøvrigt tænker jeg at størrelsen på gæstekatten må vel sige noget om dens køn? Sådan til husbehov
Og hvis din hankat begynder at strinte, er det nok en fertil gæste-HAN-kat I har på besøg!
En mulighed var jo også at fange den og se efter øretato. eller få den chip-scannet ved dyrlægens hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 07-02-05 12:42

Tak for svaret taliskoko.