/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugt i kælder rum...
Fra : furyz
Vist : 503 gange
40 point
Dato : 06-02-05 23:28

Vi har meget fugt i kælderen pga der ikke er drænet omkring huset, (det kommer til sommer)...
Jeg vil spørge om der er nogle der har prøvet at anskaffe sig en af-fugter?? altså en til el.... er det noget der virker??

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-05 23:31

Ja, det er noget der virker.
Et familiemedlem anskaffede sådan en, og på 2 timer havde den suget 3/4 liter vand ud af et fugtigt værelse på 10 kvadratmeter.

Men den bruger meget strøm

mvh dova

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 07-02-05 00:06

Det meste fugt i kældere relaterer sig til utilstrækkelig opvarmning og ventilation, kold luft kan ikke accumulere ligeså meget fugt som varm luft, og stillestående luft giver den kendte klamme kælderlugt.

Affugtningsanlæg er sikkert udmærkede, men pas på ved høje luftfugtigheder (varme) så du ikke kommer til at tømme hele atmosfæren for fugtighed, det kan godt blive en dyr affære.

Køb et par billige varmeblæsere og brug primært blæsefunktionen, det "rører godt op i" den stillestående og klamme kælderluft, og er væsentlig billiger i både drift og anskaffelse.

Hilsen
Mayday

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 07-02-05 00:57

Affugteren er udemærket såfremt din fugt i kælderen stammer fra gennemsivning fra soklen.
Jeg bruger dem selv jævnligt på job, og har ingen problemer med dem.

Mvh joeson

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-05 08:52

God investering. Og vær nu ikke så bange for den smule strøm de bruger. Idet de små affugtere arbejder med ren recirkulation af luften, medgår al den indfyrede energi til opvarmning af luften. Dvs energimæssigt ligesom en elradiator, men vandet rives ud af luften. Affugtere er pt særdeles billige og kan findes ved Harald, Bilka og den slags steder for helt ned til under 600,-

Affugterne er forsynes med en simpel hygrostat, så du bestemmer selv starttidspunktet. Undlad at ventilere i rummet samtidig med du affugter.

Accepteret svar
Fra : kandaikke

Modtaget 40 point
Dato : 07-02-05 09:37

Silvan og Bilka har til tider affugtet på tilbud, de virker super godt...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 07-02-05 10:18

tja, det er jo nemmest at springe over der hvor gærdet er lavest.

Godkendelse af svar
Fra : furyz

Dato : 07-02-05 12:17

Tak for svaret kandaikke.