/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bagt kartoffel, scrambled eggs, og krydd~
Fra : Tulletine
Vist : 2128 gange
200 point
Dato : 29-08-02 08:42

Hej,
Hele 3 spørgsmål:
Hvad er fordelen ved at bage sine kartofler stående i groft salt fremfor at pakke dem ind i sølvpapir ?
Hvilket forhold skal man blande æg og mælk til scrambled eggs og skal der andet i ?
Hvad skal jeg komme i alm. smør for at få en rigtig god kryddersmør (ikke hvidløgssmør) ?
På forhånd 1000 tak og forsat god dag.
TulleTine

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 29-08-02 09:36

Hej tulletine
Kartofler der bages på salt(Au four ) får den rette konsistens ,fordi saltet optager fugtigheden fra kartoflerne. Så kartoflerne bliver bagte istedet for at blive kokt.
Bagte kartofler BØR ikke pakkes ind i folie ,da de dermed ikke får den bagte smag.

Kryddersmør plejer jeg at lave på flg måde:
smør
frisk hakket timian, basilikum ,rosmarin,(hvidløg) hvidløget kan udelades,citronsaft og peber.
Bland det hele sammen og server det koldt.

scrambled eggs ala kim

6æg
1½ dl mælk
salt og peber
( evt ost af den slags du kan lide )

op i en gryde og pisk det hele sammen ,undtaget osten ,den skal først i når æggemassen er god varm.Rør og pisk hele tiden ellers brander det på ,steges til det er let gyldent,Kan varieres med bacon til.

håber du kan bruge disse ,velbekommen
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 07:54

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> writes:

> Hvad skal jeg komme i alm. smør for at få en rigtig god kryddersmør
> (ikke hvidløgssmør) ?

I mange dagligvareforretninger, kan man købe sådan nogle små grønne
pakker med løsfrosne krydderiblandinger. Der er vis to at vælge
imellem og begge to er helt fantastiske til kryddersmør eller en
fyldig dressing.

Jeg kan desværre ikke huske hvem der laver dem, men de er ca. 2*5*8
cm.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 07:40

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%fjb9.35913$ww6.2719692@news010.worldonline.dk...

> Hvad er fordelen ved at bage sine kartofler stående i groft salt fremfor
> at pakke dem ind i sølvpapir ?

Hvad er fordelen ved at pakke dem i sølvpapir? *S*
De bliver fugtige og mere kogt end bagt i sølvpapir.

Drop du bare både sølvpapir og salt. *S*

Mvh. Lisbeth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 08:13

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%fjb9.35913$ww6.2719692@news010.worldonline.dk...

Hej TulleTine,

> Hej,
> Hele 3 spørgsmål:

-Ja, det går virkelig ikke.

> Hvad er fordelen ved at bage sine kartofler stående i groft salt fremfor
> at pakke dem ind i sølvpapir ?

Hmm, det ved jeg ikke, så derfor må du nøjes med to svar herfra.

> Hvilket forhold skal man blande æg og mælk til scrambled eggs og skal
> der andet i ?

Én spsk. mælk pr. æg.

> Hvad skal jeg komme i alm. smør for at få en rigtig god kryddersmør
> (ikke hvidløgssmør) ?

Tja, smag og behag er jo forskellig.
Om sommeren, bruger jeg følgende:

En smule finthakket (gennem hvidløgspresseren) chilli (Serano eller
habanero)
Frisk persille
Frisk basilikum
Frisk oregano
Gerne i rå mængder af det grønne.
salt
peber
evt. tørret, stærk paprika.....for farvens skyld.
Jeg plejer også at komme lidt hvidløg i, men det kan sagtens udelades.

Om vinteren, når der ikke er friske krydderurter, bruger jeg stort set det
samme blot med tørrede krydderurter.
Her bruger jeg gerne meget paprika.

> På forhånd 1000 tak og forsat god dag.
> TulleTine

Velbekomme.....

Mvh. Renate

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 08:35

Hej..

Her et par opskrifter på kryddersmør (skal bruges 200 g frisk smør):

1:
soltørrede tomater
en håndfuld basilikumblade

2:
50 g sorte oliven uden sten
en håndfuld rosmarin

God fornøjelse

Ang. mælk i forhold til æg, mener jeg, at der skal ½ dl pr æg til scrambled
eggs....+ salt/peber og evt lidt ost

//Mae

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 29-08-02 19:45

1000 tak for de gode svar.
Bliver kartoflerne så ikke tørre af at blive bagt i salt ?
Hvor længe skal de have ? Ved 200 grader ?
Lisbeth / Webwoman: Hvad mener du med at jeg skal droppe både sølvpapir og salt ? Bage dem som Vorherre har skabt dem i en braddepande ?
Hej igen
TulleTine

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 29-08-02 19:59

hej tulletine
Nej, kartoflerne bliver ikke tørre men bagte de skal have ca 5 kvarter ved 200 grader..
Du kan også som du selv siger bage dem i et fad eller i bradepanden ( om vorherre har skabt dem ) De skal have lige så længe som med salt ,men skru ned på 180 grader
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 18:53

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> wrote in message
news:%fjb9.35913$ww6.2719692@news010.worldonline.dk...

> Hvilket forhold skal man blande æg og mælk til scrambled eggs og skal
> der andet i ?

Dette må vist være den ultimative side for scrambled eggs:
http://www.virtualcities.com/ons/0rec/04scramble.htm

vh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 23:14

"Tulletine" <Tulletine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%fjb9.35913$ww6.2719692@news010.worldonline.dk...
> Hej,
> Hele 3 spørgsmål:
1 væk
> Hvilket forhold skal man blande æg og mælk til scrambled eggs og skal
> der andet i ?
3 væk
> På forhånd 1000 tak og forsat god dag.
> TulleTine
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Bortset fra, at man ikke bruger mælk i røræg (Undskyld det danske ord), men
fløde eller vand eller blanding heraf. Fordi der ikke må komme for meget
mælketørstof i røræg.
Vand til hverdag, fløde når det skal være "fint", og selv om jeg normalt
afskyr smør til stegning er det det eneste rigtige til røræg. Uanset
krydderier, så salt først lige når det er ved at være færdigt.
mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 30-08-02 01:58

Hej Tulletine
For en del år siden arbejdede jeg på en steak restaurant, hvor bagekartofler var en bærende del af menuerne. Vi havde brunt fedt/væskesugende papir som underlag. Kartoflerne blev bagt i 2 timer ved 175 grader, og var altid ok. Du kan fordele varme/tid til eks. 200 gr. i 1½ time. men det første virker altid.

Til kryddersmør, kan du faktisk bruge alle krydderurter, såvel friske som tørrede. Tilsæt lidt citronsaft og gerne lidt salt. Prøv dig frem, find derved dine egne foretrukne blandinger. Smør dem i en isterningsbakke, og skriv på dem, hvad der er i. Når du har lavet en del forskellige, kan du jo invitere nogle venner til Kartoffel party med prøvesmagning.

Til scrambled æg bruger jeg ikke mere end en spiseske mælk pr. 2 æg, da det kun skal forhingre at æggene brænder på. Lidt vand kan give den samme virkning. Husk der er tale om rørte æg, ikke om omelet.

Hilsen Az...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 04:58

Jørgen Hess skrev:

> smør til stegning er det det eneste rigtige til røræg.

Efter min mening smager det bedre med afsmeltet fedt fra stegning
af bacon (og så har svinefedt en sundere fedtprofil end smør).

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 02-09-02 09:06

Tak for svaret, mcloud, det blev en super middag.
Hej igen
TulleTine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 13:02

"Tulletine" wrote
> Hvad er fordelen ved at bage sine kartofler stående i groft salt fremfor
> at pakke dem ind i sølvpapir ?

Der er slet ingen grund til at bruge nogen af delene.
Sølvpapir sviner vores natur frygteligt til...Brug det med omtanke
Kartoflerne kan fint rengøres og lægges dirkte i ovnen uden at blive pakket
ind. Her har vi aldrig gjort andet.

> Hvad skal jeg komme i alm. smør for at få en rigtig god kryddersmør
> (ikke hvidløgssmør) ?

Persille?

Nette