/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kropsvisitering ?
Fra : molokyle
Vist : 6111 gange
197 point
Dato : 06-02-05 22:54

[hør] Tænkt eksempel :

Jeg drikker en øl i parken med bumser, hængerøve og hash-pushere. Politiet dukker op; ..i civil ..naturligvis :

Citat
Goddag det er politiet P-/

Der vises behørigt legimitation af øvrigheden; det er etaten der er til stede !

Nu vil de Herre fra ordensmagten gerne se noget med navn og billede : Sygesikringskort og bankkort kommer frem.

..og så vil de gerne liiiiiiige tjekke, hvad man ellers har i tegnebogen, i lommerne, i skoene, under armene, i underbukserne ? osv...

Man er ikke mistænkt, anholdt eller sigtet for ulovligheder, men det antages at man KUNNE være i besiddelse af våben eller narkotiske stoffer
Hvor langt og med hvilke beføgelser kan dette cirkus udarte sig ?

Kan man modsætte sig en OFFENTLIG kropsvisitation på politiets foranledning ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-02-05 23:09

Jeg ved at man som kvinde, kan forlange at det er en kvindlig betjent der skal klare arbejdet med kropsvisitationen!
Men ellers et godt spørgsmål MOLO..kunne jeg da egentlig også godt lide at vide

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-02-05 23:18

"Jeg drikker en øl i parken med bumser, hængerøve og hash-pushere".
.. det er nok her det går "galt". Politiet klampper dig ikke på lommerne for at finde ud af hvor mange Netto-øl, der er gemt. Ejheller tager de mål af "hængerøven" .. men er nok ude efter hvor meget hash, der er i lommerne.

Kan man som "mand" kræve en kvindelig betjent ? .. det ville jeg måske til en anden god gang !

/PG

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 207 point
Dato : 06-02-05 23:20

Citat
Kan man modsætte sig en OFFENTLIG kropsvisitation på politiets foranledning ?

Ja.

Mon ikke dette dækker dit/dine spørgsmål ? http://www.faklen.dk/dk/faklen/10/politiet.shtml

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-05 23:20

Politiet må kropsvisitere hvis de har en "rimelig mistanke" om, at en person er i besiddelse af noget ulovligt, ellers ikke.

Men det bliver praktiseret i stor stil på steder der regnes som "særligt belastede" m.h.t. stoffer, slagsmål o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 06-02-05 23:22

ja det kan du MEN hvis du har noget i lommerne så lad værer for det der sker er at du bliver anholdt kommer på stationen og bliver visiteret der men hvis du ikke har noget i lommerne du ikke må have. ja så kan du få en mindre erstatning
sidst jeg fik en var vist 5oo kr
jeg er straffet mange gange og på et tidspunkt var der gået sport i at visiterer mig indtil de havde betalt for det nogle gange så lod de mig værer i fred

ps der findes ikke bumser kun forskellige valg at leve livet på !!!!!!
mvh cbsjanten

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-02-05 23:24

Det kan da godt være at politisterne må tjekke parkfolkets lommer og tegnedrenge,men jeg ka da ikke forestille mig,at de må undersøge deres underdrenge i offentlighed,da det vel er blufærdighedskrænkelse...

Jeg syntes at huske,at der også skal være noget med begrundet mistanke....

....men det er der vel egentlig også hvis man sidder og drikker øl i en offentlig park sammen med "med bumser, hængerøve og hash-pushere" selv om det måske ikke burde være tilfældet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-05 23:25

Og en person skal efter reglerne være anholdt før visitering må finde sted.

mvh dova

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 06-02-05 23:25

selvom der er begrundet mistanke kan man stadig nægte men så bliver man anholdt og se så hvad jeg skrev ovenover

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-02-05 23:27

Hejsa

Loven er for ikke så længe siden ændret - så politiet har fået udvidet beføjelser til kropsvisitation....
den er ændret til "formodes at være i besiddelse af" hvor der der skulle være begrundet mistanke ...

Teksten kan findes i Lov nummer 444 der beskriver polititets virksomhed.
Adressen er herunder.

Mvh Benjamin

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040044430-REGL

Offentlige forsamlinger og opløb

§ 7. Politiet har til opgave at beskytte borgernes ret til at forsamle sig.

Stk. 2. Politiet har ret til at overvære offentlige forsamlinger. Offentlige forsamlinger skal anmeldes til politiet i det omfang, det følger af regler fastsat i medfør af denne lovs § 23.

Stk. 3. Politiet kan give påbud om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det påtænkte, eller fastsætte andre vilkår for forsamlingens afholdelse, når der er begrundet frygt for fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden, herunder betydelig forstyrrelse af færdslen, eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.

Stk. 4. Politiet kan forbyde forsamlinger under åben himmel, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred.

Stk. 5. Er en forsamling under åben himmel til fare for den offentlige fred, kan politiet give påbud om, at forsamlingen skal opløses.

Stk. 6. Efterkommes et forbud efter stk. 4 eller et påbud efter stk. 5 ikke, anses mængden for opløst, og politiet kan da skride ind som ved opløb.

§ 8. Politiet kan ved offentlige forsamlinger under åben himmel gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.

Stk. 2. Ved andre offentlige forsamlinger end dem, der er nævnt i stk. 1, kan politiet efter anmodning fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for ordensforstyrrelse. Politiet kan uden anmodning fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for alvorlig ordensforstyrrelse eller fare for sikkerheden.

Stk. 3. Med henblik på at afværge fare som nævnt i stk. 1 og 2 kan politiet foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder

1) udstede påbud,

2) besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes at være i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige fred eller orden eller bestemt til at udgøre fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, samt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-05 23:29

Citat
- Som loven er nu, kan politiet kun kropsvisitere, hvis der er et mistankegrundlag.

fra denne side
http://www.arbejderen.dk/index.asp?R=1&S_ID=39&A_ID=13873&C_ID=&T_ID=&mode=

Molo, fandt de så noget i dette tænkte eksempel

Hilsen ans og god valgkamp.

Ps. bare rolig molo, du kommer ikke til at tage valgplakaterne ned

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-02-05 23:29

Var det ikke en ide at flytte indenfor,så skal snupjenserne vel ha en ransagningskendelse!

Også kan man dunke pilsnere og ryge kogere,råbe af sin hund og hva man ellers har lyst til..

-og øllerne blir heller ikke for kolde hihi

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-02-05 23:31

Glemte et lille ord før i teksten...

Mht til at modsætte sig kan du godt forsøge men så bliver du anholdt - for at forhinder udførsel af politiets pligter - så oversat til rent dansk har du ikke nogen midler til at modsætte dig en kropsvisitation...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 06-02-05 23:32

ja og så er de nød til at betale for det hvis de ikke finder noget har prøvet det nogle gange da jeg selv var misbruger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-05 23:33

Tak for linket jakjoe.

Jeg tror dette var svar på mit spørgsmål :

Citat
Politiet kan foretage kropsvisitering af en anholdt person.

BEMÆRK : ..anholdt person !!!

...man skal anholdes før man skal smide tøjet eller lade sine lommer gennemrode på offentlige steder som veje, gader pladser, parker osv...

Hvis jeg har forstået det ret ?

At man opholder sig i nærheden af, hvad politiet og andre måtte betragte som kriminelle elementer, kan næppe berettige til en offentlig kropsvisitation af ens person

mango -> Jeg vil i fremtiden KUN lade mig befamle af rigtige politimænd ... med overskæg

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-05 23:34

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-02-05 23:34

der er vel stadig midlet som Al pacino så poetisk henviser til "say hello to my little friend" hæhæ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-05 23:47

Molo

jakjoes link er fra 1999, reglerne er ændret siden da.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-02-05 23:49

MOLO..jow..jeg lader mig bestemt gerne visitere af en betjent...hvis han ser godt ud

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-02-05 00:14

Jeg siger tak.

ans> Der er helt sikkert ændret noget siden 1999, men ikke noget væsentligt på spørgsmålet
om kropsvisitering....så vidt jeg ved.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejeloven.html
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_72.html
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=1172
http://kortlink.dk/nordjyske/ksw

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-02-05 19:04

Hejsa
Kunne ikke lade være med at kigge på svaret.
Loven er ændret...
DU behøver ikke at være anholdt med "sigtets rettigheder...."
Men hvis det "bare" vat det svar som molekyle ønskede er det ok at lukke spørgsmålet...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-05 13:30

[hør] Benjamin.Hansen -> Jeg kunne da bestemt også bruge din kommentar : Fra : Benjamin.Hansen Dato : 06-02-05 23:27

..især §8 stk.3 pkt.2

Lidt en 'gummi-paragraf', men man skal i en evt. retsag måske nok lægge vægt på §8 stk.1 & 2's formulering :

'betydelig' og 'alvorlig'

Imidlertid er jakjoe's svar overordnet set iorden

Til ALLE -> Da jeg ind imellem laver frivilligt socialt arbejde kender jeg problemstillingen fra 'samlingspladser', 'vandhuller' og 'bumseparkeringer', hvor politiet har for vane at skulle visitere alle tilstedeværene kritikløst. Selv gamle 'Mutter fit' der tilfældigt tog en pasiar med øl-folket, medens hun gik tur med sin blinde hund

For mit vedkommende har det altid været nok at opgive navn og adresse, samt mit ærende på stedet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 15-02-05 22:18

Man skal ikke være anholdt for at blive visiteret - man skal "blot" være sigtet. Derudover skal politiet have rimelig grund til mistanke i en sag, der er offentlig påtalt og det skal være af væsentlig betydning for sagen. Dette fremgår af retsplejeloven og gælder overalt.

Hvor offentlige forsamlinger og opløb finder sted har politiet lidt videre beføjelser, som det er nævnt i "Lov om politiets virksomhed".

PS "Dova", hvorfor udtaler du dig igen om noget, du ikke har forstand på?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-05 09:52

Tak blue_iz Så fik vi dét på plads. Brugerne, herunder dova, kommenterer på spørgsmål, som de nu føler kan hjælpe spørgeren på vej. Det er så op til spørgeren (..i dette tilfælde mig) at spørge ind til kommentarene for at få uddybet svaret. Så jeg ser faktisk intet problem i at dova eller andre kommentere på et spørgsmål, ej heller om så kommentaren er faktuel forkert.

Så sent som igår var jeg ude for en kollektiv visitering af en forsamlet flok (5). Alle måtte lade sig befamle og personlige ejendele blev lagt til skue på et opstillet parkbord. Jeg blandede mig i en stor bue udenom, men det falder mig nu for brystet at man risikere at få udstillet personlige effekter man måtte være i besiddelse af. Altså indhold i lommer, poser, tasker osv..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 16-02-05 10:37

Jeg finder det blot besynderligt, at folk skal udtale sig om noget, de ikke har kendskab til. Sådanne gætterier er der ingen, der kan bruge til noget...

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 16-02-07 21:51

Hvilke beføjelser har en dørvagt?
Må de undersøge lommer når man er inden for?

<Tobias>