/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmeluft Nibe Fighter310p og brændeovn
Fra : 106
Vist : 1034 gange
240 point
Dato : 06-02-05 20:47

Er der nogen der har erfaring med Nibe Fighter 310p og brændeovn i samme hus?
Jeg har en Fighter310p og ønsker at sætte en brændeovn op i min stue, virker det eller vil asken blive suget ud i stuen når ovnen slukker?

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 07-02-05 01:24

Hejsa.
Uden at være ekspert med netop den varmepumpe, mener jeg absolut ikke at der er noget til hindre for at sætte en brændeovn op.
Men ellers forsøg at søg på nettet på Nibe Fighter eller www.volundvt.dk/produkt eller www.islevvvs.dk/jordpumpe.

Mvh joeson

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 240 point
Dato : 07-02-05 09:03

Det afhænger stærkt af husets tæthed, og især om skorstenen kun anvendes til brændeovnen.

Anvendes skorstenen til f.eks både brændeovn OG oliefyr, ville jeg slet ikke være nervøs, idet du altid ville have et fornuftigt "træk" i skorstenen. Men er skorstenen kun til brændeovn og huset bare nogenlunde tæt, kan problemer som du beskriver opstå. Ingen problem uden løsning. Du kan fikse det ved montering af en røgsuger ifald du får problemet. Skidtet kan snildt eftermonteres (så du behøver ikke flyve ud og købe den sammen med brændeovnen). Sørg endvidere for godt med udeluftriste. Helst en i hver rum (jvf bygningsreglementet).

Godkendelse af svar
Fra : 106

Dato : 13-02-05 09:17

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 19-08-07 11:19

Det værste at få retur i huset er ikke æsken - men den dødsens farlige kulilte som kommer snigende mens du sover!
Sælgeren af Älvsbyhus-ene siger: man skal bruge en ventilator på skorstenen.
Naboen siger, at han ingen problemer har med "Genvex" og brændeovn.
Arkitekten siger, at svenskerne suger luft ind fra under gulvet / krybekælderen - smart så får du ekstra ventilation dér og ovnen har sin egen "luftkanal".