/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hankat
Fra : O.B
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 06-02-05 00:11

må en kastrerede hankat få rejer

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 06-02-05 00:19

det kan jeg da ikke se noget galt i, vores tager ikke skade har prøve spiser dem her, hvis vi har mistanke om de er ved at blive "dårlige". Hvis en kat ikke vil spise dem vil vi heller ikke

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-02-05 00:26

Jeg er ikke sikker... Mon ikke den kan få Sars eller er det af vådt træ...??

Nej, spørg til side... Tjo, hvorfor ikke.?? Hvad har du da hørt, siden du spørg.???

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-05 00:28

Alle katte, kastrat eller ej, må gerne spise rejer hvis de kan lide det, dog skal katten naturligvis have anden lødig kost, - rejerne er kun "godbidder".

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-05 00:50

Det synes jeg er sjovt, den med godbidderne, det troede jeg også engang. men de katte jeg har kendt, ville overhovedet ikke røre rejer. Vi har haft tre, Den første troede vi bare var "afviger" Da den næste heller ikke ville røre dem, begyndte vi at tvivle på om rejer egentlig er kattemad. Den vi har nu går også fornærmet sin vej hvis vi tilbyder den en reje. ingen af kattene var kastreret.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 06-02-05 00:57

det kan være det er derfor

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-05 01:00

- det er rigtig 'valde', og derfor skrev jeg i min sidste kommentar "...hvis de kan lide det". Det er nemlig slet ikke alle katte, der bryder sig om rejer, - og andre igen, er helt vilde med det. Mine katte vil heller ikke spise rejer.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 06-02-05 01:09

Katte er kloge dyr, de spiser ikke noget de ikke kan tåle.

Jeg havde en kat engang der var totalt klar på agurk, den kunne snilt spise en agurk om dagen... tossede kat, desuden ville den kun drikke vand hvis det var fra en vase med blomster i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-05 01:23

Det ka' de nu godt finde på at gøre, f.eks. giftige planter, og det er da ofte hørt, at katte er blevet syge eller døde af at spise forgiftet mad som nogen har lagt ud.

Og for øvrigt er blomstervand heller ikke fri for at kunne være giftigt.

Men O.B.
Hvorfor skulle en kastreret hankat ikke måtte få rejer??
Det tager den ikke skade af, i rimelige mængder selvfølgelig.
Men der er mange katte der ikke, som allerede nævnt, bryder sig om rejer eller fisk.
De har lige så forskellig smag med mad, som der er katte.

Jeg havde en kat for mange år siden, som var helt vild med rabarbergrød (uden mælk på)

mvh dova

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 06-02-05 09:27

min katr. kat får sin stribe- d.v.s. når jeg drikker min morgenkaffe, får han malede kaffebønner på gulvet, han ser bebrejdende på mig, hvis jeg skulle overse ham- har aldrig oplevet eller hørt om andre katte,der havde den "last"- har andre? han kan godt li' rejer Kamma

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 10:11

et lille ps herfra - det eneste tidspunkt voksne katte ikke skal have fisk er i tilfælde af visse sygdomme hvor de ikke må få for meget protein. Det kan dyrlægen informere om

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-02-05 10:57

Det er lige præcis protein, en kastreret hankat ikke må få for meget af - De danner urinsten ved en kost, der er for proteinholdig. Derfor er det også en god ide, at give katten speciel kost for dette.

Meeeeen, en enkelt reje engang i mellem kan for filen vel ikke skade??

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 11:03

vaxen katten er jo ikke syg fordi den er kastreret - men dyrlægen kan svare så det er den sikreste vej at gå.
Der dannes kun urinsten hvis den er disponibel for det - det ville dyrlægen også kunne se.

Jeg har en kat der har nyreproblemer(født med det) og netop ikke må få for meget protein - derfor dyrlægefoder der er rette mod at forebygge - samtidig med at kosten er godt sammensat.

Meeeeeeeen - hun får nemlig også både rejer og fisk IND I MELLEM - har hun det ikke godt kaster hun op næsten med det samme - så ved vi omgående det ikke er sagen

ak ja - de kæledyr kan være nok så besværlige - men vil vi undvære dem ?????????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-02-05 13:06

Nej Mirit, den er ikke syg fordi den er kastreret. Og en kat er disponibel for urinsten, når den er kastreret.
Derfor er det en god ide, at forebygge, ved at give missen foder med lavt proteinindhold...
Det er den anbefaling, man får af en dyrlæge, når man får kastreret sin lille missekat...

Og neeeej - jeg ville bare slet ikke undvære mine misser - vi fik fire killinger og kunne ikke gå af med nogen af dem, da de var 12 uger.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 13:14

milde kineser vaxen - hvad så når de fire får killinger ???????????

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-05 13:37

Læste kommentar om 'kammanoerup'´s kat, der kan lide kaffebønner. Spiser katten kaffebønnerne? eller leger den bare med dem? - I samme forbindelse har vi vor nabos kat, der er vild med at drikke kaffe, ja, man kan faktisk ikke få lov til at få sin egen kaffe i fred for katten. Af andre sære spiselyster, havde jeg for nogle år siden en hvid perser, der var vild med gulerødder, og igen nogle år senere, en colourpoint perser, der var vild med at spise agurker.
Og så over i en helt anden "boldgade", - vor Collie hund er ret vild med jordbær, som den selv plukker ude i haven (i sesongperioden).
Dér ser man bare, hver sin lyst - gælder også vore kære dyr.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-02-05 13:39

Alle fire hunkatte er blevet steriliseret - og en hankat kastreret. Problemet er løst, Mirit

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : O.B

Dato : 06-02-05 13:55

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-05 14:00

O.B. Velbekomme!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 14:41

haha vaxen jeg sad lige og forestillede mig vaxens kattehjem (men ikke noget til salg)

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 06-02-05 14:41

ja, min kat slikker malede kaffebønner i sig, det er det rene guf kamma

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 14:42

kaffekat ??????????? Hmmmmmmmmm

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 06-02-05 14:44

Jah- men han hedder Sigurd og er mors dreng kamma

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 14:46

jamen hils sigurd og sig tak for kaffe eller sådan noget så - underlig smagsforvirret kat *GGG*

ps... min har et eller andet med kærgården - ikke noget med smør - margarine osv -kun kærgården og ikke af andre end en bestemt person der kommer på besøg - det er da også underligt

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 06-02-05 14:50

Hvem der kunne læse de små rovdyrs tanker og sind- har foresten og hørt om en kat der holdt af rå kartofler / og skræller, den hentede sel kartoflerne i skabet, hvis den kunne få lågen op Kamma

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-05 14:54

ja det kan du have ret i kamma --------
jeg hører mange sjove ting - oplever dem også af og til og undrer mig - venindes vovse sover for eks med en gulerod i munden om natten (sut) - ser ret morsomt ud
Samme hun har en sjov vane med at gemme ting og sager for sin menneskemor.

Kat lige ved siden at mig er en ægte vandhund(kat) - leger med når ungerne om sommeren leger med vand eller når sprinkleren er sat til - osv osv