/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kraftigt kvalitets-luftgevær. Hvor?
Fra : pzyko
Vist : 15525 gange
120 point
Dato : 05-02-05 23:45

Da jeg efterhånden er blevet god til at skyde med luftgevær på meget lange afstande og alligevel står og skal købe et nyt, vil jeg gerne have et godt kraftigt et! Det skal være til 5.5mm eller 6.35mm hagl. Jeg har kigget på et der kan skyde 284 m/s med 5.5 mm og et andet der kan skyde med 190 m/s med 6.35mm. Er der nogen der kender nogle gode netbutikker der har noget ktaftigere? Meget meget gerne i DK!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-02-05 23:54

Check lige denne hjemmeside:
http://www.netnatur.dk/

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 00:14

Jeg takker for linket ;)
Men fandt desværre ikke noget...Kigger mest efter noget nyt. Grunden til at det skal være 5.5 eller 6.35 er at jeg selv bruger det til at øve mig på skiver, og min far låner det af og til til jegt. Han siger at det skal være mindst 5.5 mm ifølge DK lovgivning...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-02-05 00:30

OK pzyko. Men det undrer mig noget at du ikke finder det du søger på den side. Der er masser af links til forhandlere, men der er også en side hvor du kan se hvad andre jægere har til salg. Du kan også gratis indlægge din egen annonce og efterlyse det våben du har brug for.
Er du sikker på at du har undersøgt siden ordentligt? Noget tyder på at du ikke har. Prøv igen. Og lidt bedre denne gang.
Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 01:03

jeg synes ikke at jeg rigtigt kan finde nogle forhandlere derinde...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-02-05 01:06

Det forstår jeg ikke helt. Men så prøv www.huntersmagazine.dk

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 01:55

Der er umiddelbart ikke noget der kan slå de data som jeg har oplyst...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 11:01

Du kunne jo evt. gennemgå "stakken" på http://www.google.dk/search?hl=da&q=Luftgev%C3%A6r&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Besøg også http://www.netget.dk/product.asp?product=1168&page=1
her bliver din mundingshastighed dog (i dette eksempel) målt i ft/sec

Nu er det jo også begrænset hvad man kan forlange af et luftgevær, og hvis jeg var dig, så ville jeg overveje at gå over til en salonriffel.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Salonriffel&meta=

Du kan også gennemse http://www.degulesider.dk/vbw/kategori/00025713:00027504.html

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 11:06

NB: En af de største danske våbenbutikker (handlere) http://www.huntershouse.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 11:46

NNBB: Ved nærmere gennemlæsning, så husk lige på at:
§ 39. Vildt må kun beskydes af personer, der har jagttegn. Jagttegn udstedes af miljø- og energiministeren.

og din far har helt ret i kaliber størrelsen:
Stk. 5. Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 4 og 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

Du kan læse mere på http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B19940004105-REGL

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 14:17

ok..men øhhh....Nu siger du salonriffel. Er det ikke noget man skal have en tilladelse til? Når jeg bruger det til at skyde til måls med så er en salonriffel vel ikke lige sagen da det kun er min far der har jagttegn? eller?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 14:46

Man kan sagtens få tilladelse til en salonriffel, man skal dog være medlem af en skytteforening, og det tager op til et par år, før man selv kan have sin salonriffel derhjemme. Snak med din nærmeste skytteforening, de kan oplyse dig.
Et andet alternativ er at du tager et jagttegn, og herefter får tilladelse til en salonriffel. Her kan din far fortælle dig om de regler der er... han har som jeg opfatter det et jagttegn.
At skyde til måls er jo en konkurencesport, og derfor må det også være sjovere at deltage / konkurrere med andre som har samme interesse i en skytteforening.

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 14:59

Jeg skulle bare have et nyt luft-gevær! Og nu skal jeg pludselig til at tage jagt-tegn eller melde mig ind i diverse klubber o.s.v...Jeg tror at vi dropper ideèn med den salonriffel og så kigger jeg bare forsat efter et rigtigt godt kraftigt luftgevær!

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 15:25

Så spørgsmålet er stadig om der er nogen der kender nogle gode luftgeværer med udgangshastigheder der er større end 284 m/s (~930 fps) til 5.5 mm...eller...større end 190 m/s (~623 fps) til 6.35 mm... ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-02-05 16:44

pzyko

Når det eneste du skal bruge luftgeværet til, er at skyde til måls, hvorfor er det så så pokkers vigtigt at det er KRAFTIGT? Er det bare et spørgsmål om at du vil ha' en GUN der er smartere end dine venners?
Gør som CLAN siger; meld dig ind i en Skytteforening.
Hvis du KUN skal skyde til måls, er mundingshastigheden skide ligegyldig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-02-05 16:44

pzyko

Når det eneste du skal bruge luftgeværet til, er at skyde til måls, hvorfor er det så så pokkers vigtigt at det er KRAFTIGT? Er det bare et spørgsmål om at du vil ha' en GUN der er smartere end dine venners?
Gør som CLAN siger; meld dig ind i en Skytteforening.
Hvis du KUN skal skyde til måls, er mundingshastigheden skide ligegyldig.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:20

Hvad med en sømpistol

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:21
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:22
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:25

og husk så lige at ht vildt større end eller lig med en hare, og fjervildt større eller lig med en fasan KUN må skydes med haglgevær (jagtgevær) eller med riffel af større cal. end .22

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:26

der skulle stå "hår-vildt"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 17:29
Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 18:25

Her er en med 320 m/s
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Luftgev%C3%A6r+300+m%2Fs&btnG=S%C3%B8g &meta=

kan du ikke linke direkte siden så? Jeg kan finde nogle hagl der skulle være gode til 320 m/s men sq ikke noget gevær?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 18:43

Du kan jo bestille igennem http://www.arms-gallery.dk/default.asp

vælg fra listen http://www.arms-gallery.dk/default.asp?page=products

Luftvåben / Haglvåben
http://www.arms-gallery.dk/default.asp?page=products&mode=list&kategori=14

og så må du ellers selv til at gøre et stykke arbejde

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 18:48

har kigget på arms-gallery. Der er ingen geværer der kan slå de data som jeg allerede har opgivet her på sitet...

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 120 point
Dato : 06-02-05 18:49

Nå jeg ku' ikke lade være

Citat
El Gamo 1250 Hot Air Luft-riffel / gevær
Gamo 1250 Hot Air, var ideen og målet for produktionen af verdens allerkraftigste knækløbsluftriffel og den har kostet mange grå hår, at få frembragt i en produktionsduelig udgave. Ved at spænde fjederen frembriges kraft nok til at affyre haglet med over 1250 fps (381 m/s (!!!)). Gamo 1250 har meget stor kammervolumen og den er forstærket efter alle kunstens regler. Piben ender i en stor lyddæmper, der samtidigt er god at holde på når den stramme fjeder skal spændes. Skæftet er af Bøgetræ, der grovskæres på maskine og tilpasses Pr. håndarbejde. Herpå farves skæftet til Valnød, der håndgnubbes med 5 lag lakvoks. 1250 har kraftig ventileret gummikolbekappe og moderne 2-trinsaftræk. Riflen laves i 4,5 mm, men hjemtages kun i kaliber 5,5 mm og udgangshastigheden er Ca 286 m/s (Langt over standard og tidligere normer). Størrelse og vægt er underordnet da geværet kun kan beherskes af voksne over middelstørrelse og OBS Min 18 år.

Bemærk, - Importørens katalog opgør El Gamo 1250 til 381 m/sek, - dette gælder for 4,5 mm modellen. Selvom 5,5 modellen går langsommere, så er anslagsenergien Ca 30% højere i 5,5.

Varenr: 2017728
Pris: 4195,- kr.
http://www.arms-gallery.dk/default.asp?page=products&mode=item&kategori=14&subkat=109&item=2102

og så får du ikke mere herfra

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 18:50

altså... har du ikke kigget godt nok

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 19:03

Nu skal du lige høre en sjov historie CLAN! Da jeg startede dette indlæg og søgte et kraftigt gevær, var det kraftigeste jeg kunne finde GAMO 1250 med en udgangshastighed på 284 m/s (med 5.5 mm hagl) på www.airgun.dk !!!

Så jeg er ikke kommet noget som helst videre. Du har kun henvist mig til et sted der er endnu dyere!

Og den kraftigeste model der kan skyde med 6.35 som jeg har fundet er GAMO REALTREE med en udgangshastighed på 190 m/s. Også på www.airgun.dk

Men ellers mange tak

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 19:09

men kan da godt være at vi skal antage at GAMO 1250 pt er den kraftigste til 5.5mm...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-05 20:24

Ja du kommer nok heller ikke højere op med et luftgevær - prøv at nærlæse mit citat (indrammede), og bid så også mærke i: Bemærk, - Importørens katalog opgør El Gamo 1250 til 381 m/sek, - dette gælder for 4,5 mm modellen. Selvom 5,5 modellen går langsommere, så er anslagsenergien Ca 30% højere i 5,5
Skal du ha' noget med mere "go-daw" skal du over i krudt og kugler

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 21:20

Fair nok! Den kraftigste til 5.5mm er hermed sat til at være GAMO 1250. Men farmand nævnte så sent som i dag at han er liderlig (det var hans egne ord!) efter en 6.35 (nogle steder kalder de dem vidst også for 6.5mm)

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 06-02-05 23:21

kan fandme ikke finde noget der skyder hårdere end 190 m/s... :P

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 09:17

pzyko... du skal tænke på den drivkraft der skal til. Når kaliberen stiger, så falder den muligt opnålige mundingshastighed, (med det drivmiddel) som er i et luftgevær, proportionalt med din kaliber, ditto gør din anslagsenergi i en stigende kurve. Drivmidlet er jo en fjeder, en cylinder og et stempel, som laver komprimeret luft ved affyring. Med et gasgevær (CO2) kan man sikkert komme højere op - jeg ved det ikke, og agter heller ikke at undersøge det, da jeg personligt så ville indkøbe en salonriffel - har selv gået MEGET på jagt.
Kigger man på priserne... og har "behov" for at få sin "liderlighed" styrret, så er det jo godt at din far har jagttegn. Han kan jo købe sig et hvilket som helst jagtvåben, i alle kalibre... hvis han ellers kan få en tilladelse / bevise at han har et sted at udføre den jagtform, hvor en riffel er påkrævet.
Du / I er i gang med at få en Fiat 600 til at skulle yde det samme som en Formel-1.
Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 09:18

NB: Skulle du ikke bare skyde til måls... hvor meget "kraft" skal du bruge for at lave hul i en papskive?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 09:24

Som afslutning kan du jo kigge lidt på GAMO's produkter http://www.gamo.com/?ID=413&CategoryID=2
som bla. forhandles igennem NORMAK (som er Dansk)
http://www.normark.dk/normarkhome/default.htm
og så tror jeg vi har diskuteret luftgevær til "lidt over normalen"

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 07-02-05 18:55

Tror at indlægget så småt er ved at være dødt...jeg fandt da hvad jeg søgte. Så siger tak til alle og overvejer for en kort stund hvem jeg skal give pointene...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 19:31

OK... og ja - det er ved at være lidt "fortæsket"

Godkendelse af svar
Fra : pzyko

Dato : 07-02-05 23:32

Tak for svaret CLAN. Tjaa...Jeg blev vel bekrætet i at det pt. er den kraftigste riffel til 5.5mm hagl....

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 07-02-05 23:33

*bekræftet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-05 10:56

Takker og ja 5,5 er i hvert tilfælde den med størst anslagsenergi, det er jo også det tungeste hagl. Den hurtigste vil jo være 4,5... men det hænger også lidt sammen med det fysisk mulige.
Hygge... og held og lykke med din luftbøsse
Søren

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 08-02-05 17:22

Hvad med en pcp i stedet for et fjedergevær?

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 08-02-05 21:34

kunne man forestille sig at det samme gevær med 6.35mm hagl (selvom den ikke findes) vil have en større anslagsenergi? vindmodstanden bliver jo også større o.s.v... ????

PCP ?? hvad er det??

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 07-04-05 15:55

PCP står for PreCharge Pneumatics. Hvis du vil skyde 6,35mm med masser af kraft bagved er dette den rigtige vej at gå. Glem alt om fjederbøsser når det
er 6,35mm - de har ikke kraft nok til at skyde fladt nok.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 07-04-05 16:00

De kraftigste fjedergeværer i 6,35mm er Theoben Eliminator og Webley Patriot, men købe dig hellere en PCP i stedet for - du bliver meget mere glad for sådan én. Og de kan fåes så kraftig som du vil have.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 07-04-05 16:08

Desuden vil jeg sige at hastigheden på luftgeværer siger intet som om hvor kraftige de egentlig er. Der skal en haglvægt til, før man véd hvor kraftigt et gevær er. Søg hellere efter kraft opgivelsen, også kaldt Foot Pounds of Energy (FPE eller FT/LBS).

Kommentar
Fra : hni1

Dato : 30-04-05 15:44

Her kan bestilles og de sender til Danmark, vær bare opmærksom på at politiet godt kan have våbene liggende en rum tid inden de finder ud af at de IKKE er under våbenloven!!!!(det jo KUN pusterør)
http://pyramydair.com/cgi-bin/show.pl?cmd_rifles=show_guns_caliber&Caliber=0.250

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 30-04-05 20:35

Clan. Du tager fejl, kaliber .22 er ikke den der har størst anslagsenergi eller den det tungeste haglvægt - det har den kraftigeste luftgevær. Med andre ord, du skal have et PCP gevær for at kunne præsterer den største anslagsenergi og disse geværer findes i kaliber op til .56

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 30-04-05 20:39

Og forresten skal du Clan, dele kalibrede op i små kaliber (.177 til .25) og de stor kalibrede (fra .25 og opefter). Og der er ingen som helst tvivl om de stor kalibrede har de største anslagsenergier af alle luftgeværer der findes !!!

Kommentar
Fra : ASBJ0252

Dato : 07-08-05 12:10

haii her den hjemme side jeg køber våben fra
http://www.lystfiskeren.dk/shop/shoppen_vare.asp?varetype=5&vareundergruppenavn=Luftgev%E6r&varegruppe=8&varegruppeid=8
og den er bare god
hilsen asbjørn

Kommentar
Fra : steengp

Dato : 04-02-07 20:35

Hej

Er der nogen som har erfaring med import at lufvåben CPC våben fra USA,
Jeg tænker om der er problemer med told/skat og politi?
Afheneter man hos politiet ?

Hilsen Steengp