/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guppy unger???
Fra : anmar
Vist : 2711 gange
60 point
Dato : 05-02-05 21:04

ER der nogen der kan fortælle mig, hvordan man ser om det er hunner eller hanner.Det er da svært når de er så små.???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 21:15

Det kan du ikke se når de er små. Det er først når de når en vis alder, at du kan se på bugfinnen om den samler sig sammen til en spids på hannerne, og ligeledes når de begynder at få farver og halen vokser.

mvh dova

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-02-05 21:19

Hvor lang tid går der ca før man kan se det???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 21:26

Puha, det ka' jeg da ikke lige huske, men der går et godt stykke tid, måske et par måneder.

mvh dova

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-02-05 21:28

Tak for hjælpen, har forsøgt flere steder for at få oplysninger on yngel og opdræt, men syntes det er unuligt at finde noget.

MVH Anmar

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-02-05 21:33

Hej anmar!
Det kan du se et par dage efter fødslen, hvis du ser på gattet, vil du se en lille mørk plet på hunnerne, den er lille, men den er der.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-02-05 22:12

Hej dabj!
Vil det så sige at man allerede når de er få dage gammel skal sorter hunnerne fra hannerne, det er kun noget jeg har læst at man bør gøre, men er ikke klar over hvorfor.
mvh Anmar

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 05-02-05 22:42

Hej anmar.
Kan se at du er nybegynder på dette område ! Guppy yngler som skidt så det er kun hvis man som erfarende opdrætter,skal lave rigtige fine fisk af arten at de bliver taget fra.Ellers er ynglen ( lidt barsk ) velegnet som foder til de støre fisk i et alm stueakvarie.Bibloteket har udmærket bøger om netop Gyppy.
mvh 270346

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-02-05 22:56

Ja det har du helt ret i at jeg er, jeg har været på biblo for at finde noget, men jeg kan intet finde hvor der er billeder , der viser hvordan ungerne ser ud når de bliver født og heller intet om råd og vejledning hvis man ønsker at sætte dem tilbage til sit eget akvarium.
Selvom at man ikke ønsker at være avler kunne det jo være sjovt selv at få store unger.
Mvh Anmar

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-02-05 23:01

->anmar
Det gør man når man avler seriøst. Der findes mange forskellige typer guppyer, og for at få dem så korrekte som muligt, sorterer man ungerne meget tidligt, for at være sikker på, at man har "jomfruhunner", da guppyer ikke skal være ret gamle, før de parrer sig.
Man kan så i ro og mag vælge de bedste hunner, og parre dem med gode hanner, for at få det bedst mulige resultat.
Har du kun fiskene for sjov og for at have noget kønt at se på, lader du dem bare gå sammen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-02-05 23:06

Glemte lige at sige at ovenstående er meget vigtigt i avl, da en hun der bliver befrugtet kan få flere kuld unger på den ene befrugtning.

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-02-05 23:09

Hej dabj!
Det er nu ikke for sjov at jeg har dem, det har været et stort ønske i mange år er førts nu bleve til noget, jeg spørg ganske enkelt fordi at dyr man har i fangenskab skal behandles godt.Og så syntes jeg det er skændende at følge med i deres udvikling dag for dag:
Mvh Anmar.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-02-05 14:41

kan se dabj , ved noget om fisk, men har ikke kunnet skrive, lige som det ikke bliver skrevet i bøgerne, "hvad skal man se efter , og hvor tideligt kan man se det?", og hvis en vil lave en stamme, hvad så ?

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 06-02-05 16:48

Fuldstændi korekt, det ville være rart hvis, jeg kunne få nogle fiduser mer hvad man bør kigge efter , for at finde ud af hvilket køn det er! Jeg er godt klar over at det tager tid at få bygget avl op. Det kan man læse sig frem til masser af steder.
Men endnu harjeg ikke fundet en billes serie der viser udviklingen på ungerne i deres opvækst periode.
Anmar

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-02-05 11:56

Er der mere du vil vide, kan du bare spørge her, så skal jeg prøve at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 07-02-05 14:28

Guppy ungerne er jo ret ens når de bliver født, næsten gennemsigtige, kan det passe at de begynder at skifte farve når de er ca 14 dage gamle, jeg syntes nemlig at jeg har hørt det et sted?

Forresten tak for at du vil hjælpe:
Mvh Anmar

Ps ved du om man kan finde billeder af deres udvikling, nogle steder, BØGER / NETTET????

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-02-05 20:03

Yngel af guppy kan godt begynde at vise farve efter 14 dage, men det betinger at de har optimale vækstbetingelser, ellers sker det først i 3-4 uger alderen.
Du skal gå på biblioteket og låne de bøger du efterlyser.
De har i øvrigt bøger om alle fiskearter, planter og akvarietyper.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 07-02-05 20:10

Detglæder mig at høre, for så er jeg klar over at dyrene har det godt her, da de er så småt ved at danne farve.

Jeg har været på bibloteket og bestilt bøgerne, der er bare lang vente tid på dem.
Anmar

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-05 00:13

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Accepteret svar
Fra : jko

Modtaget 60 point
Dato : 16-02-05 11:59

Hej
Vi har guppy unger i et lille akvarie hvor de er sammen med sværdrageunger som er et par uger ældre - men hvornår kan vi slippe dem alle over i det "store" akvarie ? Sidste gang var det ihvertfald FOR tidligt da de alle blev ædt - især af de voksne sværdrager !!! Og der var de ihvertfald over 1 cm som normalt anbefales !
Er der nogen der har erfaringer med dette ?

Mvh
jko

Godkendelse af svar
Fra : anmar

Dato : 16-02-05 14:50

Tak for svaret jko.

Kommentar
Fra : bynk

Dato : 14-01-09 11:05

jeg har osse fået guppy unger men fra fødselen var der forskel på dem, nogle af dem er gemsigtige og nogle er mærker hvad betyder det