/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
golf II 1,6-1,8
Fra : jk6
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 05-02-05 20:11

hej!
Jeg tænkte på om man kunne bygge en Golf II 1,6 motor om til en 1,8 ved hjælp af krumtap, plejlstænger og stempler fra en 1,8 motor? er der nogen der ligger inde med data på om de to motorer har samme boring?
mvh
jk6

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 21:18

Jamen så overskrider du grænsen for hvor meget du må øge volumen i motoren, og det skal godkendes som en konstruktiv ændring.

Jeg er ikke helt sikker på boring, men hvis det er ligesom på de ældre VW.modeller, er boring den samme, men slaglængden er bare større på en 1800.

mvh dova

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 05-02-05 22:03

Dova.. Så vidt jeg kan regne ud må han lige gøre det.. 1.6 har 75 HK og 1.8 har 90 HK, 75 HK plus 20% er nemlig 90 HK.. Men hvorfor gøre det. en 1.8 motor koster ikke alverden

Karsten

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 05-02-05 22:52

næ, men når man er forholdsvis ung billist er fosikringspræmien jo tårnhøj, og der er da et par tusind at spare om året på en 1,6 i forhold til en 1,8. Desuden er det jo en konstruktiv ændring der er umulig at opdage medmindre motoren splittes til atomer, så derfor ville det måske nok være arbejdet værd...

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 05-02-05 23:16

Tjaah Men finder de ud af det.. Er der intet der dækker hvis det går galt.. De kan jo osse bare måle HK på den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 23:53

karsten77

Helt så enkelt er det ikke, for det der kan blive problemet er det der hedder ombygning af motoren.

Der er forskellige regler.
1 Ved skift til en anden motor end den originale, er der tale om identitetstab, og der må den nye motor max have en ydelse 20 % større end originalmotoren, før det er afgiftspligtig.
2 Den originale motor kan tunes uden begrænsning ved hjælp af tuningssæt og turbolader, turbolader skal dog godkendes som en konstruktiv ændring. Men...
3 Hvis tuning af den originale motor har karakter af ombygning, gælder 20 % reglen på motorstørrelse og ydelse.
Det vil som hovedregel sige hvis man udskifter væsentlige dele som f.eks. krumtap, topstykke, plejlstænger m.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 06-02-05 00:07

Dova.. Ja det er rigtigt.. Men som det står der.. Skulle der jo ikke være noget i vejen for at sætte en 1.8 motor i... kender flere der har sat større motor i under de 20%.. Det har der aldrig været problemer med...

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 06-02-05 00:09

Det med Tunes ude begræsning passer heller ikke.. Der er kommet nye regler.. Den må ikke forurene mere. Og sådan som Turbo lader er næsten umuligt at få godkendt.. Det har noget at gøre med bilens alder...

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 06-02-05 22:09

prøv at søge efter data på www.golf2.dk Der står næsten alt hvad der er værd at vide, og der er også en lang række meget dygtige G2 eksperter i forumet. Hvis det udelukkende er for at få en ydelse som 1,8'eren, ville jeg nok nøjes med at tune 1,6'eren de 20% op vha. øget kompression (1:10 blev den oprindelige 1,6 GTi vist hævet til) og lidt skrappere knast. Og så selvfølgelig det sædvanlige KN eller pipercross og gennemgående tun-udstødning. Du kan også få drejet lidt (jeg tror op til 15%) af svinghjulet. Det giver bedre acceleration men mere ujævn tomgang. Teknisk forlag har udgivet en bog om tuning af golf, hvor der står mange gode tips og forslag. Det kommer an på hvor meget du vil have ud af den, og hvor dyrt det må være. En større karburator kan også give en del.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-05 15:23

karsten77

Hvis de tal du opgiver med hensyn til HK på en 1,6 og en 1,8 motor passer, er det sådan set rigtigt ud fra reglerne (men temmelig ulogisk) at man godt må bytte motoren ud med en 1,8, men hvis man ombygger 1,6 til 1,8 er det ikke lovligt.
Og det er fordi, at ved ombytning af motoren ser man kun på antal HK og ikke på volumen af motoren.

mvh dova

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 07-02-05 15:53

Øhhh sådan har det altid været.. har ikke noget at gøre med volume af motor, Kun HK.. en 1.4 Motor kan jo have lige så mange heste som en 1.6 motor.. Så der er absolut intet der skulle forhændre ham i at sætte en 1.8 motor i.. Kender flere der har sat større motor i uden problemer.. self under 20% grænsen.. Det med fri tuning af orginal motorblok holder ikke længere..Der er osse kommet en masse regler omkring det de sidste par år.. bla at den ikke må forurene mere efter tuning osv..