|
| golf II 1,6-1,8 Fra : jk6 | Vist : 461 gange 200 point Dato : 05-02-05 20:11 |
|
hej!
Jeg tænkte på om man kunne bygge en Golf II 1,6 motor om til en 1,8 ved hjælp af krumtap, plejlstænger og stempler fra en 1,8 motor? er der nogen der ligger inde med data på om de to motorer har samme boring?
mvh
jk6
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-02-05 21:18 |
|
Jamen så overskrider du grænsen for hvor meget du må øge volumen i motoren, og det skal godkendes som en konstruktiv ændring.
Jeg er ikke helt sikker på boring, men hvis det er ligesom på de ældre VW.modeller, er boring den samme, men slaglængden er bare større på en 1800.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : karsten77 |
Dato : 05-02-05 22:03 |
|
Dova.. Så vidt jeg kan regne ud må han lige gøre det.. 1.6 har 75 HK og 1.8 har 90 HK, 75 HK plus 20% er nemlig 90 HK.. Men hvorfor gøre det. en 1.8 motor koster ikke alverden
Karsten
| |
| Kommentar Fra : jk6 |
Dato : 05-02-05 22:52 |
|
næ, men når man er forholdsvis ung billist er fosikringspræmien jo tårnhøj, og der er da et par tusind at spare om året på en 1,6 i forhold til en 1,8. Desuden er det jo en konstruktiv ændring der er umulig at opdage medmindre motoren splittes til atomer, så derfor ville det måske nok være arbejdet værd...
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-02-05 23:53 |
|
karsten77
Helt så enkelt er det ikke, for det der kan blive problemet er det der hedder ombygning af motoren.
Der er forskellige regler.
1 Ved skift til en anden motor end den originale, er der tale om identitetstab, og der må den nye motor max have en ydelse 20 % større end originalmotoren, før det er afgiftspligtig.
2 Den originale motor kan tunes uden begrænsning ved hjælp af tuningssæt og turbolader, turbolader skal dog godkendes som en konstruktiv ændring. Men...
3 Hvis tuning af den originale motor har karakter af ombygning, gælder 20 % reglen på motorstørrelse og ydelse.
Det vil som hovedregel sige hvis man udskifter væsentlige dele som f.eks. krumtap, topstykke, plejlstænger m.v.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : sipelip |
Dato : 06-02-05 22:09 |
|
prøv at søge efter data på www.golf2.dk Der står næsten alt hvad der er værd at vide, og der er også en lang række meget dygtige G2 eksperter i forumet. Hvis det udelukkende er for at få en ydelse som 1,8'eren, ville jeg nok nøjes med at tune 1,6'eren de 20% op vha. øget kompression (1:10 blev den oprindelige 1,6 GTi vist hævet til) og lidt skrappere knast. Og så selvfølgelig det sædvanlige KN eller pipercross og gennemgående tun-udstødning. Du kan også få drejet lidt (jeg tror op til 15%) af svinghjulet. Det giver bedre acceleration men mere ujævn tomgang. Teknisk forlag har udgivet en bog om tuning af golf, hvor der står mange gode tips og forslag. Det kommer an på hvor meget du vil have ud af den, og hvor dyrt det må være. En større karburator kan også give en del.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 07-02-05 15:23 |
|
karsten77
Hvis de tal du opgiver med hensyn til HK på en 1,6 og en 1,8 motor passer, er det sådan set rigtigt ud fra reglerne (men temmelig ulogisk) at man godt må bytte motoren ud med en 1,8, men hvis man ombygger 1,6 til 1,8 er det ikke lovligt.
Og det er fordi, at ved ombytning af motoren ser man kun på antal HK og ikke på volumen af motoren.
mvh dova
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|