/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Rengøring af keramiskplade ???
Fra : Traffic
Vist : 2539 gange
100 point
Dato : 05-02-05 18:50

Hej...

Vi har en keramisk kogeplade, hvor den mest brugte plade ikke bliver helt ren !!!

Har prøvet med VITRO-GLEN og andre lignende produkter, men helt ren bliver den ikke !

Hvad kan jeg gøre ?

Nazgul

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-02-05 19:02

baberblad

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-05 19:06

prøv at smøre lidt brun sæbe udover - dæk med plastic natten over - og så med en "skraber" der normalt hører til - virker her

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 19:13

Keramiske kogeplader kan blive misfarvede med tiden.
Som regel har det noget at gøre med, at de gryder man bruger, ikke dækker kogefeltet tilstrækkeligt så der er en kant rundt om gryden, og der får pladen en anden farve.

Hvis det er rester af noget der sidder, kan man få en speciel skraber. Den ligner lidt en isskraber til en bilrude, bare mindre, og så sidder der en kniv i den, som er ligesom et blad til en gammel stanley-hobbykniv, bare spids i begge ender. Kan ikke huske om den hedder noget specielt, men den fås i byggemarkeder m.m.
Forresten kan keramiske kogeplader tage skade af visse rengøringsmidler, og de kan ikke tåle salt- eller sukkerholdige ting, som skal fjernes med det samme hvis man spilder det på dem.
mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 19:26

øhh dova - det er pga ridser man taler om salt og sukker der ikke må komme på pladen så vidt jeg ved ..............

OG..... Traffic....når der nu findes skraber og pleje lavet til formålet er det jo en god ide at bruge det - men af og til kræver det lige en tur af for eks brun sæbe -og så glemte jeg jo at skrive husk at smøre med kogeplade rens bagefter - da det indeholder et stof der beskytter pladerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 19:40

Mirit
Det er fordi salt og sukker kan ætse i pladen hvis det får lov til at være der på for længe.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 19:42

ja ok dova - men det er vel heller ikke normalt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 19:59

Misfarvning, hvis der er tale om overfladisk misfarvning kan ofte fjernes med enten brintoverilte eller klorin. Du skal bare undgå kontakt med aluminiumskanter for den keramiske plade kan sagtens tåle det. (Hvorimod sukker på pladen kan blive så varmt at det smelter sig ind i den keramiske plade).
Den gode skraber er en Stanley 28-300.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 06-02-05 00:24

Jeg bruger 1 - 2 dråber TOPRENS fra Electrolux group (kan fås hvor du køber hvidevarer). Det virker fint hos os.

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 15-02-05 08:34

Tak for svaret miritdk.

Pladen er nu ren, og ser næsten ny ud. Det passer bedre ind i et 1 år gammelt køkken !

Brugte dog meget sæbe og ikke lidt

Iøvrigt tror jeg det er vigtigt, man efterbehandler med et eller andet beskyttelsesmiddel,
jeg bruger Raadvad Stålrens !

Nazgul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-05 08:36

dejligt det hjalp - og ja der skal bruges meget - af og til - øhh stålrens ??? Der er jo netop produkter til at beskytte pladen at få - og de er gode !!! Man skal bare huske at bruge dem regulært

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 15-02-05 09:27

Chefen i huset arbejder i Imerco, og Raadvad stålrens ER et beskyttelsemiddel der anvendes til keramiske plader.
Skulle jf. hende være det bedste.
Satser på hun ved det

Nazgul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-05 09:49

haha ok - det lød lidt voldsomt og jeg kendte ikke mærket