/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Aggressiv guld gurami.....HJÆLP!!
Fra : Wofler
Vist : 4077 gange
100 point
Dato : 05-02-05 17:28

Jeg har 3 guld guramier, 2 hunner og 1 han. Hannen virker aldeles aggressiv overfor hunnerne og jagter dem konstant hvis de nærmer sig eller kommer frem fra deres skjulested.
Dette har medført, at de konstant holder til under pumpen hvor de er i forholdsvis sikkerhed. Men opdager ham dem jagter han dem rundt i hele akvariet.
Han virker heller ikke helt tilfreds med mine 2 guppyhanner, som har store flotte farverige haler.
Mit akvarie er på 54 ltr som udover 3 guld guramier indeholder alm. 15 små neonfisk, 5 guppyer, 4 platty, 1 pansermalle og 2 sugemaller.
Jeg har læst et indlæg ang. dværgguramier, at hannen bliver meget aggresiv hvis der er æg i overfladen, men jeg kan ikke få øje på noget skum i vandkanten, så undres endnu mere over hans adfærd.
Jeg har sågar forsøgt, at finde info rundt omkring på nettet og spurgt 4 forskellige dyrehandler ang. den underlige adfærd, men ingen af dem kan gi mig et fornuftigt svar, da de mener at guramier er fredelig fisk. Hmmmm....det er min han hvert fald ikke..*GG*
Jeg håber, at en af jer ligger inde med holdbart viden om guldguramier, da jeg får mere og mere ondt af de stakkels koner, som aldrig får et roligt øjeblik.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-02-05 17:35

Først og fremmest et større akvarie,30 fisk på 54 ltr akvarie er for lidt eller for mange fisk om du vil

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 05-02-05 17:36

Det lyder nu som om at du har mange fisk i et forholdsvis lille akvarieum. Hvis hannen føler sig truet i sit territorium vil han bive aggresiv.
Jeg vil foreslå at du evt forsøger at bytte din ham til en anden. Du kunne også købe et større akvarie, men det er jo noget dyrere end det andet.

Memuel

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-02-05 17:41

CITAT fra bog
Hannen er revirhævdende i legeperioden
Men med 54 ltr og 30 fisk har de jo ikke meget mere en 1 ltr vand hver

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 05-02-05 17:45

Jeg vil faktisk mene at du kun burde have de tre gurami'er og en sugemalle i det akvarie...

Memuel

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-05 17:46

Dit akvarium er alt for lille til så mange fisk, og Guramier går ikke godt sammen med dem du har af andre slags.

Jeg tror din Gurami-han er stresset, og derfor bliver han agressiv.
Du skal heller ikke forvente, at Guramierne yngler sammen med de andre fisk, og hvis de skulle gøre forsøget, ville æggene være ædt med det samme.

Akvariestørrelsen ville passe bedre, enten kun til de tre Guramier, eller med de andre fisk du har uden Guramierne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 05-02-05 17:51

Tjaaa 30 fisk i 54 ltr lyder af meget, men neonfisk, platty, guppy, pansermalle og sugemallerne er nu ikke mere end 1-2 cm pr. stk. Hvor så guramierne er 3.5 cm pr. stk.
Jeg har rådført mig med diverse forhandlerne, som på intet tidspunkt har sagt, at der er for mange fisk i taget deres størrelse i betragtning.*S*
Men jeg har nu mest af alt lyst til at skille mig af med de guld guramier, da hannen stresser de andre fisk inkl. hans koner med hans aggresive adfærd.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 05-02-05 17:54

Vil da lige tilføje, at vi startede op med de 3 guld guramier og 3 sejfinnemolly ( som devsærre er døde) og da der kun var 6 fisk opførte han sig på præcis samme måde....hmmmm derfor undres jeg.....

Godkendelse af svar
Fra : Wofler

Dato : 05-02-05 18:01

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 18:03

Selv tak Wofler.

jeg tror også det vil være godt at fjerne de Guramier.

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost