/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
tun til dm50?
Fra : cloud
Vist : 1413 gange
120 point
Dato : 05-02-05 12:06

hej jer derude...er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i en ny fabriks lavet motorblok til min knallert??og hvor kan jeg skaffe nogle tun dele til den?har allerede tjækket protuna...flere?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-02-05 13:22

En fabrikslavet motorblok, koster mere end hele dit stel til knallerten?
Er hele din motorblok da revnet, både gear og tændingssiden?
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 120 point
Dato : 05-02-05 20:10

Det med at købe et færdigt tun til sådan en, er ’UMULIGT’ man skal selv i gang med værktøjet (Knallerten er kun produceret til Danmark).
Advarsel: Baghjulsnavet kan ikke holde til det længden, egerne er alt får tynde. Evt K50 baghjul samt svinger kan løse det problem. Der findes også nogle cykel mekaniker der stadigvæk har et sæt 3 mm eger til sådan en.

Et andet problem er slaglængden. den er kort, så når udblæsning i cylindere skal udvides skal det forgå sideværks. Ellers risikere man at der åbnes for udblæsning når stemplet er i top. Derimod kan man bare bore til når indsugning skal modificeres.

Køb af toptunet cylinder 45 mm er en meget dyr løsning. Den originale kan bores op på et Cylinder service værksted for 250 – 350 kr. uden moms og grønne afgifter (Husk at medtage det nye 45 mm stempel).

Når stemplet skal modificeres. Skal man indføre stemplet i cylindere, så det vender korrekt derefter skal det helt I top (kanten af stemplet flugter med cylinderkanten) derefter skal det skubbes 1,5 mm ned, så stemplet kant er 1,5 mm fra cylinderes kant. Så kan man med en spritpen afmærke på stemplet igennem indsugnings hullet på cylinderen. Det danner en halvmåne tegning på stemplets indsugnings skørten. Det område skal files væk med en rund fil (en afbalanceret hakning). Nogle vælger at skære hele stykket lige af, Det er ikke smart da motoren kommer for meget ud af balance. (Så kilder det i R… når man køre på den).
Hold fingeren væk fra udblæsnings skørten på stemplet. Da der ellers vil blive åbnet til udblæsningen når stemplet er i top.

Man kan plane topstykket. Helt ned til køleribberne. (på planslibe eller drejebænk).

Når disse ting er gjort skal Du købe en 20 mm studs og karburator samt 13 tands tandhjul til motoren og 30 tands tandhjul til baghjulet samt et 32 mm forrør med tilsvarende lyd potte. (Kan købes hos Protuna. Protuna har også et 45 mm stemplet).

Advarsel: Man kan købe et 28 tands tandhjul det sak man ikke Det er for kraftig en gering efter min smag.

Den væg der er ved skyllekanalerne kan fjernes (Her kan du spørge om det er noget de kan gøre hos cylinder service).

Alt det bøvl giver et sted mellem 70-80 km i timen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 05-02-05 20:19

Ups. Hvad er der galt med din motorblok ???.

Godkendelse af svar
Fra : cloud

Dato : 06-02-05 20:05

Tak for svaret rpje.
det ´kalder jeg f***** et svar ! ! takker for det...