/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lovligt at hæve tagkonstruktion ?
Fra : frkfriis02
Vist : 2210 gange
50 point
Dato : 05-02-05 09:10

Må man udføre følgende projekt uden tilladelse fra bygningsinspektoratet ?

På et gammelt husmandssted fra 1825 (med oprindelig, og sund spær konstruktion) men med meget lavt til loftet (1,70 m) vil vi hæve tagkonstruktionen 30 cm.
En fagmand har fortalt, at man, når man alligevel skifter tag (dvs står med den rå spærkonstruktion) kan hæve konstruktionen 30 cm med donkrafte, og bygge murene op.

Er det noget, der kræver byggetilladelse ?
huset bliver jo 'bare højere', men ændrer ikke facon eller taghældning ?....

Er der nogen der har erfaring med tilladelser og andet i sådan en sag ?

på forhånd tak

mvh Anne

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 05-02-05 09:21

spørg hos tekniksforvaldning i din kommune

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 09-03-05 08:36

man skal have nogle statikere til at beregne, om væggene kan holde, og deres beregninger skal vedlægges byggeansøgningen

Godkendelse af svar
Fra : frkfriis02