/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Edderkopper?
Fra : TariLiex
Vist : 1976 gange
75 point
Dato : 28-08-02 15:31

Hvad er den største edderkop i Danmark?? En jeg kender påstår der findes nogle edderkopper, i danmark, på størrelse med med fugleedderkopper på bornholm??
Er det rigtigt?????

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 85 point
Dato : 28-08-02 16:43

Den største edderkop i Danmark er korsedderkoppen. Der findes ingen danske edderkopper, der bliver så store som de kendte fugleedderkopper - heller ikke på Bornholm. Derimod findes der rent faktisk en fugleedderkop i Danmark. Den hedder Atypus og bliver højst 18 mm lang.

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 28-08-02 17:50

Korsedderkoppen er ikke den største vi har.

Læs lige her:
Den største edderkop kan måles på flere måder - for eksempel:

1. længste krop,
2. største benspænd (fra ene sides 1. benspids til anden sides 4. benspids)

I videnskabelige kredse, og blandt edderkoppe hobbyister, taler man udelukkende om kropslængde, så jeg starter her...

ad 1. Tegenaria atrica (store husedderkop) er med sine 11-16 mm blandt de store danske edderkopper, men slår ikke de før nævnte Dolomedes hvor de største hunner (arterne Dolomedes fimbriatus & D. plantarius) måler 13-20 mm. Altså er det disse arter jeg ville benævne de største danske arter.
Når man taler kropslængde giver det kun mening at tale om hunner da de generelt
er større end hannerne. For de største arter er forskellen et par mm. mens de
mindste arter adskiller sig med måske 0.5 mm.

Den velkendte Korsedderkop (Araneus diadematus) er med sine 10-13 mm. også en velvoksen størrelse.

ad 2. Går vi til benspænd har jeg ikke nogle tal, men her vil Tegenaria
(husedderkopperne) være langt fremme, men en ellers undseelig edderkop som
Pholcus phalangoides (mejeredderkoppen, der tit ses på badeværelser) vil nok
være tæt på at være en vinder. Pholcus´ danske navn er meget passende, da den
minder om en mejer.

Disse er dog små tal. Hvis vi går til udlandet hører fugleedderkoppen Lasiodora
parahybana til blandt de største med et benspænd på 25-30 CM. Danmarks eneste
Mygalomorph (Mygalomorpha er den underorden der rummer familien
Theraphosidae=fugleedderkopper, DEN DANSKE ER IKKE EN FUGLEEDDERKOP) Atypus
affinis når en god størrelse på 10-15 mm plus chelicerene, der i denne art
rager frem foran hovedet. Chelicererne tæller normalt ikke med i kropslængde,
men regnes de med når Atypus en længde på 18 mm.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 17:54

NB! Fugleedderkopper findes i det hele taget i mange undergrupper, og det er de færreste af dem, der rent faktisk er så store, at de er i stand til at nedlægge selv den mindste fugl.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 18:16

Okay, Traic, jeg vil ikke afvise, at du har ret. Forholdet er bare det, at jeg aldrig har set så store husedderkopper, som du beskriver, mens de korsedderkopper, jeg har set, generelt har været nogle ordentlige krabater.

Og jeg har STOR praktisk erfaring med edderkopper: En af mine venner har skrevet universitetsspeciale om edderkopper, og ham hjalp jeg ihærdigt med de praktiske undersøgelser.

Det var fanme uhyggeligt, du.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 18:32

NB! At Atypus er en fugleedderkop, har jeg fra den nævnte ven - og nu har jeg fundet en side på nettet, som giver ham ret:
http://biology.aau.dk/~b951860/Atypidae/Atypus/affinis.html