/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte og fisk?
Fra : rubion
Vist : 1564 gange
100 point
Dato : 04-02-05 23:04

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på at katte, som er normalt er totalt vandskrække, normalt også så godt kan lide fisk??? Jeg kan ikke lige selv indse hvordan det hænger sammen...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 23:15

tænk på katten som den større udgave - tiger osv - de er ikke vandskække -
men vand opleves af tamkatte jo som noget fremmed - måske endda ubehageligt fremmed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-05 23:16

Nu er det jo ikke alle katte der er vandskræk.
Og hvor maden kommer fra, har vel ikke nødvendigvis med at gøre om det smager godt.

De fleste kan jo også lide en god oksesteg selv om de ikke bryder sig om at kravle rundt i en mødding.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 23:18

som du dog kan sige det dova

Kommentar
Fra : hamselff

Dato : 05-02-05 01:04

Ja, og de kan også lide fugle, selvom de er "flyveskrække".

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-05 05:38

Som du dog kan sige det meritdk. Virkelig gennemtænkt svar. (som sædvanlig) Rapperapperap Rapperapperap Rapperapperap.

Hvad fa... skulle det hjælpe at tænke på en tiger?? Det forklarer sgu da ikke hvorfor nogle tamkatte har vandskræk. Du kæfter bare op, hver gang du ser den mindste anledning til det.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-05 09:29

Jeg havde engang en kat, der elskede at sidde på køkkenbordet og lege med vandstrålen fra vandhanen som jeg af samme grund lod løbe let.
Den lod sig ikke mærke af at den blev våd på poter og i hovedet og i nakken, (den var måske heller ikke for kvik) Min nuværende fik jeg, at vide ikke kunne fordrage, at være ude i regnvejr, men efter jeg fik den har den da ikke noget imod let regn og finregn omend den ikke ynder det.
Om de har "totalt vandsræk" eller ej er nok forskelligt og kører nok efter min overbevisning på, hvad deres instinkt siger dem, da de vel ikke kan tåle at blive våde i et koldt klima i særdeleshed og at de er "bygget" til et varmt og tørt klima, som i nordafrika, hvor de stammer fra.
Jeg har også set at tigre gerne svømmer, vist mest for at komme over på den anden side og ikke for at fange fisk eller tage et bad.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-02-05 09:38

Med hensyn til at spise fisk når de ikke selv fanger dem.
Måske kan noget af årsagen være igen som deres instinkt siger dem at de spiser hvad der er, og hvad de kan få fat i (som måske ikke er det lækreste de ved )fremfor at undgå det og måske ikke få noget i lang tid. Det forklarer også hvorfor de spiser snart sagt alt kravl de ser, blot det bevæger sig, fluer, edderkopper og lignende.
Nu ved jeg ikke hvor vilde katte er med fisk, min er helst helt fri, men elsker kylling, kalkun og skinke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 11:03

klumme du behøver ikke at være så forb...... uforskammet - og jo - det forklarer hvorfor nogen katte ikke er vandskræk - for det er de ikke af natur - præcis som for eks tigeren der svømmer over floder og lign. Jeg gik ud fra at rubion er intelligent nok til selv at tænke videre - så ingen grund til at gå i dybden med det !!!!!!!!!!!!! At bla tigeren fisker og spiser fisk er jo bare en del af fødekæden og jagten.!
At katte kan lide fisk - sagt firkantet så er det jo bare en smagssag !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-05 11:13

Forbandet uforskammet.... *GG* meritdk..... Enten fatter du ikke spørgsmålet, eller osse er du pisseligeglad. Dit svar er fuldstændig "Goddag mand økseskaft"

Hvorfor kan katte der ikke li vand godt li fisk. Sådan lyder sp. kogt lidt ned.

Dit svar er:
"tænk på katten som den større udgave - tiger osv - de er ikke vandskække -
men vand opleves af tamkatte jo som noget fremmed - måske endda ubehageligt fremmed"

Vis lige Silly Billy (mig) , hvor i dit svar du har besvaret spørgsmålet.

Hvis ikke dit svar er en gang rapperap rapperap, ved jeg ikke hvad det så er. Svar på spærgsmålet er det ikke Raaaap

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 11:23

ok Klumme - fra nu af betaler du kontigent *G* Du er for hulan da bare ude på ballade og det gider jeg ikke - for f----------- - tænkte jo nok jeg ikke skulle have svaret - så nupper lige et Klummefilter !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 11:27

ps... har du tænkt over at du faktisk fornærmer rubions intelligens og ikke mig ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-05 12:17

Næææ det gar jeg ikke tænkt ovet - Hvordan er du dog nået frem til den konklussion?

meritdk.... Lad være at forsøge focus fra dig selv. Det er for gennemskueligt.

Måske jeg både er blind og døv, men forklar mig lige, hvad i din kommentar, der var et svar på spørgsmålet??

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-02-05 13:26

Kan denne kattevandskræk mon være bopælsbestemt?!
jeg kom faktisk i tanke om, at sidste år da jeg var i Tyrkiet, så jeg katte der helt frivilligt tog sig en svømmetur. Så jo, jeg tror det er bopælsbestemt?!

,/| _.--''^``-...___.._.,;
/, \'. _-' ,--,,,--'''
{ \ `_-'' ' /}
`;;' ; ; ;
.._..--'' ._,,, _..' .;.'
(,_....----''' (,..--''

Jeg vil ski da også have et filter. Ikke et klummefilter! men et kaffefilter...lol
Hvis ikke snart jeg får kaffe, sætter jeg mig ned og bliver vanskelig...basta

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 15:21

Creamygirl
Du har sikkert set nogen katte af racen Tyrkisk Van (nej, ikke vand), og de er helt vilde med at bade og svømme.

mvh dova

rubion

Jeg har også tit set en kat fiske i naboens guldfiskedam, men da katten røg gennem isen forleden dag, synes den pludselig ikke det var så sjovt mere

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-05 01:31

Ja, det er en kendt sag, at Tyrkisk Van katte kan lide at svømme. Med hensyn til den Norske Skovkat, er de også glade for vand, dog helst ikke svømme, men de vil gerne fiske efter fisk i bække, og de leger også gerne med vand. For øvrigt elsker de at spise fisk, men det er der så mange katte der gør.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-02-05 19:23

Jeg tro at katte godt kan lige fisk, fordi de nok engang i mange mange år siden, har været fritlivende dyr som har måttet forsørger sig selv. Ktte har nok spist muse og rotter m.v. men jeg tro at nogen steder har de ikke haft nok er
slagsen og har måske set en væskebjørn eller bjørn at fiske og prøvet selv lykken. Desuden kan det være at det er menneke som har begyndt at kaster små fiske til sultne katte? hvem ved det er en spørgsmål til nogen forskere.

Venligst
paulaarenas

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 07-02-05 09:33

Tak for svaret mulberry.
og tak til alle jer andre.