/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Råd om tråløs opkobling!
Fra : profeten
Vist : 650 gange
260 point
Dato : 04-02-05 17:11

Jeg har lige koblet en trådløs router på min forbindelse så min sambo kan komme på nettet med hendes bærbare pc.
hun har selvfølgelig trådløst netkort i computeren.

Hvordan foregår det så når hun vil med på min forbindelse?
skal hun ind i kontrol panelet på sin comptuter og lave noget ved "netværks forbindelser" osv.?

Eller kommer hun bare med på forbindelsen når hun tænder sin bærbare i nærhenden af routeren?

Hvor langt kan hun gå væk fra routeren?

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 04-02-05 17:32

Hej.

Jeg mener, at man kan køre "Guiden netværk" inde i "Netværks forbindelser". Der kan man så angive, at man vil lave en forbindelse til et trådløst netværk.
Afstanden er sværere at sige noget om. Hvilken standard bruger din sambos bærbare og routeren? Har I murstensvægge? Er der andre elektroniske apparater imellem PC og router? Der er meget, som kan forstyrre signalet. Desuden falder hastigheden meget med afstanden. Prøv jer frem. 10 meter burde ikke være et problem... men ingen garanti.

mvh

Ulle

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-02-05 17:50

Husk sikkerheden ved trådløse netværk...

https://www.cert.dk/vejled/wireless.shtml

10-20 meter er almindeligt vis ikke noget problem i almindeligt byggeri.

Hvis hun erinden for rækkevidde af routeren kobler den bare på netværket hvis routeren er sat op som DHCP og DNS server. På samboens pc skal netværket være sat op til automatisk at hente en IP adresse samt en DNS server-adresse.

Derudover skal netkortet selvfølgelig dele krypteringsnøgle med routeren, netkort og router skal køre "infrastructure", og SSID skal være den samme som routerens.

Ellers er trådløst netværk skruet sammen på samme måde som et hårdfortrådet netværk.

mvh berpox

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 04-02-05 22:02

Ja, jeg har 30 meter til min kammerat, og vedligeholder nemt hans system her fra. Selv om jeg har en router af nøjagtig samme type. Vi bor i to naboopgange i betonbyggeri.

Kommentar
Fra : profeten

Dato : 05-02-05 10:53

berpox. Du får 40 point mere hvis du gider at skære det her lidt mere ud i pap:

netkortet skal dele krypteringsnøgle med routeren, netkort og router skal køre "infrastructure", og SSID skal være den samme som routerens.

Krypteringsnøgle. Er det kun hvis man vil "låse" forbindelsen så andre ikke kan komme på`?
Eller SKAL man det under alle omstændigheder.?
Og hvordan ser jeg hvad routerens krypterings nøgle er?
Og hvor ser jeg hvad routerns SSID er?

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 05-02-05 15:33

Og så skal du lige huske at den der kobler op først via netværket - hvis i deler opkoblingen så er det også der posten ender!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-05 22:15

Kan man lære at blive profet?
Mit profeti går ud på at du i routerens opsætning kan læse hvilken indstillinger du har fortaget, her under kryptering, SSID og password, så du skal logge dig på routeren, og søge ind i WIRELESS menuen.
Nogle routere godtager kun denne log-in via kabel, ikke wireless!

Kommentar
Fra : profeten

Dato : 06-02-05 00:12

Hvordan logger man ind på routeren?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 260 point
Dato : 06-02-05 00:43

Du kalder den fra din browser på dens gatway adresse. Denne adresse kan variere lidt fra det ene produkt til det andet. Men det skal fremgå af den vejledning der fulgte med routeren.
Da du ikke har nævnt hvilket mærke din router er for en "fyr", så kan det kun blive vejledende.
For mit vedkommende skal jeg bruge http://192.168.1.1 mens andre skal bruge ex. http://192.168.0.1 eller som nævnt andet sted her på kandu http://192.168.2.1 - Men der findes andre varianter, så se i vejledningen!
Nu skulle der gerne komme en boks op på skærmen, hvor du indtaster adgangskode og password. De fleste routere har som standard "admin" som adgangskode og passwordet er i nogle tilfælde det sammen eller en blank linie. Det skulle også gerne fremgå af vejledningen.

Godkendelse af svar
Fra : profeten

Dato : 06-02-05 13:46

godt så er jeg helt med Tak for hjælpen alle..