/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Problemer med mit gfx kort (driver)
Fra : crha
Vist : 547 gange
200 point
Dato : 04-02-05 15:55

Hej

Da den computer jeg normalt bruger er gået ned er jeg skiftet tilbage til en ældre en

OS: Windows XP Pro SP 1
Grafikkort: Nvidia GeForce4 Ti4600

Jeg har lige formateret og installeret alle drivere, samt dem på windows update. Jeg oplever nu at alle spil der skal bruge OpenGL crasher. Den opdatere billedet ca. engang hver 10 sekund og ofte efterfulgt af en masse grafikfejl ( her kan det ses fra spillet Lineage2: http://cruckie.net/l2.jpg )

Jeg har prøvet at installere nogle ældre drivere, helt ned til version 30.82, men den laver det samme problem, men nu kan jeg heller ikke køre Direct3D spil.. Kan kun køre softwaremode.
Den har kunnet køre alle disse ting før i tiden. Counter-Strike, Quake3 osv.

Hvis der er en løsning derude er jeg meget interesseret i at få denne oplyst.

Skriv endelig hvis der skal bruges flere oplysninger.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-02-05 16:11

prøv at gå op på Nvidia.com og hent driver der

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 04-02-05 16:50

Hej.

Ja, hent nyeste driver fra Nvidia og sørg også for at få nyeste DirectX-driver fra Microsoft. Den kan nemlig drille en del, hvis den ikke matcher grafikkortdriveren.

Mvh

Ulle

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 16:50

Der har jeg været.. Derfra jeg har hentet de gamle drivere.. Jeg har også prøvet at hente den nyeste der er derinde, men uden held.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 17:21

Har både nyeste driver til directx og gfx driver fra nvidia

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 04-02-05 18:25

Nvidia drivere har det med at konflikte hinandeen,dvs du skal afinstall den gl driver og så lægge den nye ind

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 18:29

Har jeg prøvet.
Men når jeg har afinstalleret og derefter genstartet kommer den frem med fundet ny hardware. Jeg installerer her den downloadede driver, men under installationen kan den finde på at sige at der er installeret driver til det fundne hardware. Kan dette på en eller anden måde spille ind?

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-02-05 18:36

ja, den kan gå ned og finde din gamle driver igen, du skal ikke lade den søge selv, men vælge driver selv

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 20:58

Man får slet ikke valget, den gør det automatisk.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-02-05 21:04

prøv da at gå i enhedshøndteringen og opdatere driver og vis vejen til hvor du har den nye driver

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-02-05 21:04

prøv da at gå i enhedshåndteringen og opdatere driver og vis vejen til hvor du har den nye driver

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-02-05 23:32

Den nye driver er jo en exe fil... vil det virke?

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 05-02-05 00:44

den korrekte måde at indstalere en ny driver på er,efter man har afindstaleret den gamle>genstartet kommer der et billede hvor windows siger den har fundet nyt hardware(grafikkortet)og om man vil indstalere en driver der trykker man NEJ!!.
derefter går man ind i den mappe hvor man har sin driver(hvis man har downloadet den)og trykker på exe filen når den er færdig med indstaleringen>genstart>opsætning af opløsning,opdateringshastighed på skærmen,osv>færdig arbejde
hvis du stadig har problemer så prøv start>kør>dxdiag og kør testene derinde og sørg for at 3d aceleratoren ikke er disablet ud fra din post lyder det som om det er det der er problemet
#olepost
som jeg også kommenterede i en anden post,du generaliserer for meget når du siger nvidias drivere har det med at konflikte,jeg gentager lige mig selv ALLE drivere under ver.50.xx skal afindstaleres inden driverskift alle over 50.xx kan opdateres uden problemer(jeg ved godt at der er nogle der er uenige med mig og afindstalerer hver gang,gør det også selv MEN det kan lade sig gøre)

Kommentar
Fra : crha

Dato : 05-02-05 13:30

Her er de tests jeg lavede.
Ved Direct3D 8 og Direct3D 9 frøs den i et stil-billede til den kom frem med spørgsmålet om jeg så en spindende kube. Den kørte Direct3D 7 fint.
Jeg brugte driver version 44.03 til forsøget. Nogle idéer til hvordan man kan fixe det?

DirectDraw test results: All tests were successful.
Direct3D 7 test results: All tests were successful.
Direct3D 8 test results: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)
Direct3D 9 test results: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 05-02-05 18:30

når du går ind på dxdiag og går under fanebladet display står der enablet til de 3 ting(direct draw.direct3d,agp texture)? hvis ikke skal du enable dem alle
hvis det stadig ikke virker så prøv at afindstalere direct x med dette program
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=626
derefter henter du den nyeste directx fra microsoft den hedder 9.0c end user runtime
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0a9b6820-bfbb-4799-9908-d418cdeac197&displaylang=en
derefter prøver du at indstalere grafikkort driveren igen.
alternativt kan du prøve at sætte din xp cdrom i drevet og genstarte(husk at sætte cdrom til første boot i bios så du booter på cdromen) derefter skulle der gerne komme et billede hvor du bla får valget om du vil reperere windows prøv at sætte den til at reperere,for der er da tydeligvis problemer med et eller nadet sted i direct x filerne

Kommentar
Fra : crha

Dato : 05-02-05 19:35

Nu har jeg prøvet det du har foreslået, med undtagelse af reperation af Windows.
Den kører det den skal i software mode, men så snart jeg skifter til Direct3D eller OpenGL laver den problemer, som før.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 05-02-05 20:38

prøv at afindstalere direct x og kør så en repair af windows så skulle directx ver.8.1 gerne blive indstaleret igen og lad så være med at indstalere ver. 9.0 dit grafikkort understøtter den aligevel ikke
hvis det ikke hjælper er jeg ved at være blank.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 06-02-05 11:42

Da jeg afinstallerede DirectX skulle den bruge min Windows CD. Den puttede jeg i, og efter genstart tjekkede jeg dxdiag, og den sagde version 8.1. Herefter prøvede jeg igen, stadig uden held.
Kan det være noget på grafikkortet der er gået i stykker?

Accepteret svar
Fra : phg1

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-05 12:25

det kan det teoretisk godt være men med grafikkort plejer det at være sådan enten virker de fint eller også er der sort skærm
du kan også prøve en forenklet repair inde fra windows
start>kør>fsc /scannow(husk mellemrum) windows cd skal ligge i cdrom drevet inden du starter op med denne proces
du kan evt udelukke om det er grafikkortet hvis du kan låne et kort af en kammerat at prøve med

Kommentar
Fra : crha

Dato : 06-02-05 21:35

Tak for dit post.
Det vil den ikke være med til... Den fortæller, at den ikke kan finde fsc...
Det med at låne en vens kort er ikke lige at komme til, men jeg kan forsøge at overtale lidt :)

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 06-02-05 23:07

sorryyy. det er mig der har byttet rundt på et par bogstaver det hedder SFC /SCANNOW

Kommentar
Fra : crha

Dato : 10-02-05 19:26

Nu virkede det, men desværre hjalp det ikke på grafikken... Jeg har et gammel TNT2 liggende.. Har tænkt mig at prøve med det når jeg får tid.

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 11-02-05 18:17

Fik løst det selv.

Jeg fandt frem til problemet da jeg skulle skifte grafikkort.. Jeg fandt ud af, at blæseren slet ikke kørte rundt. Det fixede jeg så godt jeg kunne, og nu virker det fint =)

Takker for de mange forslag.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 11-02-05 19:49

utroligt det plejer at vise grove grafikfejl hvis kortet bliver for varmt det er første gang jeg har hørt om at det kunne udmunde i fejl i direct x
så jeg har også lært noget idag og mange tak for pointene,det var en fornøjelse at hjælpe.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 12-02-05 11:30

Da jeg fandt ud af det troede jeg at mit grafikkort måtte være brændt af, men sådan var det heldigvis ikke.. Den har kørt længe med disse problemer, så et eller andet sted synes jeg, at det er utroligt det stadig virker :)

Og jeg synes du fortjener pointene da du har været meget hjælpsom