/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Deling af ADSL-forbindelse
Fra : Camsti
Vist : 486 gange
50 point
Dato : 28-08-02 13:10

Jeg sidder her med to maskiner. Maskine 1 er på ADSL og har et netkort hvor jeg "obtainer IP-adress automatically". Det får så adressen 80.62.xxx.xxx og en dertilhørende DNS og Default Gateway.
Den forbindelse har jeg Shared.
Det andet netkort i maskine 1 er forbundet med maskine 2 og har fået en adresse der hedder 192.168.0.1. Default Gateway på netkort 2 har jeg givet 80.62.xxx.xxx - men er ikke sikker på at det er rigtigt. DNS har jeg ikke angivet. Skal jeg det - og skal den være den DNS fra udbyderen ?

Netkortet i maskine to har jeg givet adressen 192.168.0.2 men er i tvivl om hvad Default Gateway på maskine 2 skal hedde. Jeg kan ikke rigtigt få den på nettet igennem maskine 1.
DNS er ikke angivet - men kan jeg installerer en DNS på maskine to - henvise til den - og lade den få kontakt til nettet - evt. via en Cached DNS-Record ?

Nogen der har et godt råd til hvad jeg har overset ?

Lokalnettet mellem maskine 1 og 2 virker iøvrigt perfekt - og maskine 1 har ingen problemer med at komme på nettet.

Venlig hilsen
Camsti

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 28-08-02 13:31

Du skriver ikke hvilken udbyder du har. Hvis jeg var dig, og du udelukkende er interesseret i at dele internetdelen (altså IKKE filer og printere) ville jeg koble begge maskiner til en HUB, og HUBben til dit adsl modem. Så skal du have 2 dynamiske IP'er fra din udbyder (det er standard hos TDC) og sætte maskiner til automatisk IP-tildeling. På den måde behøver du ikke at have maskinen med de 2 netkort tændt altid, men kan vælge at tænde den maskine du har brug for.
Jeg ved ikke om det hjælper dig, men er en fin løsning til den brug, og er let at få til at fungere.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 28-08-02 14:31

Jeg havde selv overvejet den løsning, problemet er (og nu er jeg ude på lidt dybt vand tror jeg nok) at jeg på maskine 2 skal have installeret IIS 5.0 og oprettet forskellige sites og og FTP´er. Så vidt jeg har kunne læse mig til skal jeg have installeret DNS for at kunne have flere forskellige sites - og DNS og dynamisk IP dur ikke sammen ....

Am I right - or just far out ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 13:29

"Camsti" <Camsti.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:V42b9.32105$ww6.2569003@news010.worldonline.dk...
> Den forbindelse har jeg Shared.

Hvordan?
Er der ikke en vejledning til det program du bruger til dette?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
OPDATERET Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 28-08-02 15:24

Den er shared i W2K Server og hjælpefilen er ret håbløs der synes jeg .. Den fortæller kun om modem og dial-up mulighederne - men ikke noget om hvis den ene har dynamisk IP og den anden statisk ...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 18:42

On Wed, 28 Aug 2002 11:09:56 GMT, "Camsti" <Camsti.news@kandu.dk>
wrote:

>Det andet netkort i maskine 1 er forbundet med maskine 2 og har fået en
>adresse der hedder 192.168.0.1. Default Gateway på netkort 2 har jeg
>givet 80.62.xxx.xxx - men er ikke sikker på at det er rigtigt. DNS har
>jeg ikke angivet. Skal jeg det - og skal den være den DNS fra udbyderen
>?

Det lyder forkert.

Du har to maskiner A og B
A har to netkort 1 og 2
B har et netkort 3

Netkort 1 skal have den IP og den Standardgateway du har fået af din
ISP. Netkort 2 kan du sætte til f.eks. 192.168.0.1, denne skal IKKE
have nogen Standardgateway.
Netkort 3 sætter du til f.eks. IP 192.168.0.2 og Standardgateway
192.168.0.1, alså Standardgateway skal være lig netkort 2's IP.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 29-08-02 16:12

Det lyder forkert.

Du har to maskiner A og B
A har to netkort 1 og 2
B har et netkort 3

Netkort 1 skal have den IP og den Standardgateway du har fået af din
ISP. Netkort 2 kan du sætte til f.eks. 192.168.0.1, denne skal IKKE
have nogen Standardgateway.
Netkort 3 sætter du til f.eks. IP 192.168.0.2 og Standardgateway
192.168.0.1, alså Standardgateway skal være lig netkort 2's IP.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Hej Ivar

Dit råd virkede helt perfekt. Tak for det )

Jeg mangler kun en ting. Jeg kan pinge IP-adresser på nettet - men kan ikke opløse navnene. Hvilken DNS vil du foreslå jeg peger på? Jeg synes jeg har prøvet alle muligheder - men jeg kan ikke opløse navne ..

Mvh
Camsti

Kommentar
Fra : AcidBurn

Dato : 12-09-02 17:18

IP'erne skal være næsten ens!

Jeg foreslår du går ind i din LAN-Forbindelse så Egenskaber. Marker Internetprotokol (TCP-IP) og tryk egenskaber.

1. Marker Brug Følgene IP-Adresse:
2. Skriv f.eks. 192.168.0.1
3. Skriv 192.168.0.2 på maskine nr. 2
4. DNS adressen skal være sat til: Hent automatisk en DNS-serveradresse

Håber du kan bruge mit svar...
Acid-Burn

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-09-02 12:12

Betyder det at man kan tilslutte mere end 2 computere med een fast ip med speedstream 2601 router?

mvh rasa

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-09-02 12:12

Betyder det at man kan tilslutte mere end 2 computere med een fast ip med speedstream 2601 router?

mvh rasa

Kommentar
Fra : FrejaSP

Dato : 02-10-02 12:51

"Betyder det at man kan tilslutte mere end 2 computere med een fast ip med speedstream 2601 router?

mvh rasa"

Jeg er næsten sikker på ad er det min router fra TDC hedder. Jeg har en HUB imellem den og vores 4 PC'er
Du forbinder både router og PC'er til hubben.
Du har en IP addresse fra TDC, routeren har gateway 192.168.1.1 og dine PC'er vil få tildelt IP: 192.168.1.6 til ?
Jeg ved ikke hvor mange du kan tilslutte, men vi har som sagt 4 koblet op 192.168.1.6 til 192.168.1.9

Freja

Kommentar
Fra : frekken60

Dato : 16-10-02 00:20

Du må sette navn på maskinene f.eks NR1 NR2 osv..Kortene setter du med 192.168.0.1 - 192.168.0.2 osv.Men en viktig ting du bør ha med er det som kalles ics.Disse finder du f.eks i WIN98 ce. Se TOOLS og dertil på MTSUTIL.Der finner du ics.Bruk KUN dhcp~on og dns~on.Høyre klikk på disse og trykk derefter install.Etter en omstart så har du gang i nettverket ditt. Millennium mangler disse og den skal liksom være god til nettverk men funker ikke særligt bra uten ics.
Vennligst hilsen Danmark venn fra Norge
frekken60hotmail.com