/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Socialbedrageri ?
Fra : elha
Vist : 3146 gange
100 point
Dato : 04-02-05 09:35

Hvor kan man læse om, hvornår det er socialbedrageri, når et par med fællesbarn bor hver for sig, men overnatter hos hinanden, spiser sammen osv...

Mvh. Elha

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 09:37

åhh -- hvis begge har eget lejemål skulle der ikke være nogen der kunne gøre noget - men kommuner osv er rappe til at finde på

Kommentar
Fra : elha

Dato : 04-02-05 09:43

Der har da ellers været megen skriveri om pensionister, der boede hver for sig, men hjalp hinanden, spiste sammen osv..
Der må da findes nogle forholdsvis klare regler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-05 09:46

miritdk.

Hvis du nu ind i mellem brugte dit hovede eller undersøgte et sp. mere grundigt inden du bare lallende (igen) kaster dig ud i en kommentar, så ville du opdage, at der er adskillige eksempler på, at det kan betragtes som socialt bedrageri, selv om parterne har hver sin folkeregisteradresse.

Et typisk eksempel er, at manden indlejer sig på et værelse, men ellers opretholder kontakten til det tidl. fælles hjem, mens konen hæver de diverse ydelser som i en lind strøm så tilflyder en "enlig mor".

Og nej jeg er ikke morgensur, men det er sgu da underligt at du så ofte bare smider et eller andet halvt eller tomt indlæg ind. Det er lige som om du bare skal ind alle steder helt uden formål. Minder til forveksling om en anden meget "populær" person der huserer i stort set alle sp. der osse elsker at være på.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 09:47

i store træk er det sådan at man godt må spise sammen - være sammen osv i perioder - men det er jo svært at bevise hvor meget eller lidt man så har til fælles.
Det er et forbandet svært område uden en jurist ved hånden og så kan der endda være ting der ikke godtages - tror ikke på de klare regler for har set og hørt for meget der ikke lige passer. Undrer mig meget og bliver sur - for jeg synes der i mange tilfælde dømmes lige lovlig hårdt og ikke altid efter hvad der er sandt/rigtigt osv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-05 09:49

Det er der meget flydende regler for, hvornår kommunerne skønner, at der er tale om socialbedrageri.

og der findes flere slags bedragri, både den bevidste, altså f.eks. proformaskilsmisser, og værre, ubevidst bedrageri.
Den sidste er der hvor alle har pligt til at oplyse kommunen om, hvor ofte personer overnatter eller befinder sig i f.eks. en enlig mors lejlighed. Altså enhver ændring af status som enlig mor. Og som regel ser kommunen strammere på det, når det er to personer der tidligere har boet sammen, der fortsat omtrent "deler seng og bord".
Der er det alene op til kommunen at skønne hvorvidt de mener det er bedrageri eller ikke.

http://www.enhedslisten.dk/detmenervi.asp?nyhed=2626

Det stykke der kommer frem på siden med overskriften Forskel på folk.
mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 09:50

Klumme - det er en jungle for mange. Jeg har oplevet tilfælde der er landet i retten uden der var grundlag for det - og har rystet på hovedet.

Og ja - klart der er mange der forsøger sig med snyd - og der skal der gribes ind - men fortolkingen er så forskellig at det er til at skrige over.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-05 09:55

meritdk

Spørgsmålet var: Hvor kan man læse om.....

Hvad svarede du? åhh -- hvis begge har eget lejemål skulle der ikke være....

Det er da ikke et svar på sp. og samtidig en vag, upræcis og subjektiv fortolkning, som der i øvrigt ikke er blevet spurgt om. Dette følger du så op med: i store træk er det sådan at man godt må spise sammen. Kan du da ikke selv "høre" at der er noget ævl.... i store træk????????

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 04-02-05 09:57

Ved sin underskrift erklærer enlige forsørgere der har søgt ordinært og ekstra børnetilskud følgende:

Citat
Idet jeg ansøger om ordinært og ekstra børnetilskud, er-klærer jeg, at jeg ikke samlever med faderen/moderen til et eller flere af mine børn.
Ligeledes erklærer jeg, at jeg ikke samlever i et ægte-skabslignende forhold med en anden mand eller kvinde.
Jeg er bekendt med, at et sådant samliv foreligger, når hver af parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til fælles husførelse, eller når den ene af parterne helt eller delvis underholdes af den anden.

Ved samliv forudsættes i almindelighed, at parterne har samme bopæl. Den formelle tilmelding til folkeregistret er
ikke afgørende.

Til sagens afgørelse og kontrolformål kan kommunen indhente oplysninger – bl.a. ved edb-samkøring – om økonomiske forhold mv. fra fx arbejdsgivere, arbejdsløshedskasser og andre myndigheder, herunder kommuner, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2.

Samtidig erklærer jeg at være bekendt med, at jeg har pligt til straks at underrette kommunen om enhver
ændring, der måtte ske i forannævnte forhold, at jeg ikke har ret til ydelsen, hvis jeg indgår ægteskab, selv
om jeg ikke samlever med min ægtefælle, at kommunen har ret til at kræve en ny erklæring (ansøgning),
at afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger medfører pligt til at tilbagebetale det beløb, som er modtaget med urette, jf. børnetilskudslovens § 24, stk. 2, samt at manglende og mangelfulde/fejlagtige oplysninger om ændrede forhold kan medføre bøde eller fængsel, jf. straffelovens § 279.

Hele skemaet kan ses på http://www.kl.dk/data/1252064/fy105.pdf

Hvis der IKKE er søgt od udbetales ordinært og ekstraordinært børnetilskud, så er der i denne sammenhæng ikke tale om bedrageri.

Jeg kan forestille mig at nogenlunde det samme gør sig gældene i lejemål hvor der udbetales boligsikring, samt i de tilfælde hvor der ydes delvis friplads i dagpasningstilbuddene.

Igen - der er kun tale om bedrageri hvis man får sociale ydelser som er betinget af at man vitterligt er eneforsørger.

mvh berpox

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 04-02-05 09:59

Ja og for det ikke skal være helt løgn, så er det flere kommuner som har folk (detektiver) ansat til at holde øjne med mulige emner.

øh, men det var vel ikke spørsmålet!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-05 10:04

sådan berpox

Klumme spørgeren spurgte heller ikke hvad du mente om mig vel ?

Godkendelse af svar
Fra : elha

Dato : 04-02-05 10:10

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-02-05 10:18

Velbekomme Håber du blev mere klog på det....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-02-05 11:11

Og tak miritdk *S*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-05 12:00

miritdk

Nej det er rigtigt, men det forbigik måske din opmærksomhed, som så meget andet, at det heller ikke var spørger, jeg henvendte mig til, men dig.

Og til sm7sgb. Det synes jeg da er helt fantastisk i orden. Har disse enlige rent mel i posen, sker der jo ikke noget ved det, men har de ikke, så sparer både du og jeg penge, og det kan jeg da kun være tilfreds med.

Der er jo en grund til, at man har fundet det nødvendigt, at undersøge nogle mere end andre. Jeg har svært ved at forestille mig, at man gør dette udelukkende for at tilfredsstille soc.forv. egen private nysgerrighed.