/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Drejebænk
Fra : 6828
Vist : 1429 gange
50 point
Dato : 03-02-05 20:51

hvordan skal man rette sin 3 klo op .jeg har sat en ny klo på min drejebænk og jeg
vil rette mine kløer af indvendig. jeg drejede en ring ø90mm og spændte klørene ud mod den,
men når jeg retter kløer af bliver de skæve når jeg spænder dem sammen om en aksel er
der luft foruden. hvad gør jeg galt?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-02-05 21:04

Det lyder som om der er rimeligt meget slør i spiralgangen, eller i T-sporet til kløerne.
Og nu bliver det da rigtig svært at rette op når du har fået drejet kløerne koniske indvendigt....

Jeg ville foreslå at planfræse kløerne for at få et godt udgangspunkt igen.

Dernæst opspænde en hærdet slebet stift udvendigt i hele kloens længde og lidt til så du kan få et måleur på for at kontrollere rundløbet. Og for at se, om du kan rokke stiften.

Er kløerne nye eller de der sad i den gamle 3-klo?

mvh berpox

Kommentar
Fra : fame

Dato : 03-02-05 21:15

Hej 6828

Det kan være at der er meget slør i dine kløer,
eller hvis du har brugt forsætteren til at dreje ud med og den ikke er rettet op,
eller hvis du har kørt lidt for hårdt på i kløerne så kan det blive konisk,
eller hvis dit udboringsstål fjedrer for meget,
eller hvis din klo ikke er rettet op (den kaster, slår)
eller hvis den diameter du har drejet ud til er meget forskellig fra den dia. du lukker sammen om,

Fame

Kommentar
Fra : 6828

Dato : 04-02-05 10:20

hej berbox! mener du at jeg skal rette kløer af(fræse) på den side der spænder emet fast
med. jeg har haft et ur på kloen og den svinger 0,05mm. jeg har hørt fra en gammel smed at
man kan rette kløerne på den måde jeg gjort

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-02-05 10:39

Det kan man normalt også godt - men ikke hvis der er et uens slør i kløerne.

Ja, jeg ville planfræse den flade der spænder emnet fast. Vær helt sikker på, at alle "fabriksfremstillede" flader er vinkelrette under opspændingen (kontrollér med måleur).

Jeg går ud fra, at du IKKE har brugt fortsætteren til at dreje ud med som >>fame<< peger på som fejlkilde.

Selve kloen skal selvfølgelig heller ikke slå. Og forhåbentlig er det ikke selve opspændingskonussen for 3-kloen der slår....

Ellers er jeg egentlig rimelig enig med fame's øvrige fejlmuligheder...

mvh berpox

Derudover, så har du vel uddrejet med tilspænding for at få et ensartet spåntryk over hele længden.

Kommentar
Fra : 6828

Dato : 04-02-05 12:51

hej perbox hvad er fortsætteren? jeg har brugt et stål med platter til at dreje ud med

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-02-05 16:00
Kommentar
Fra : 6828

Dato : 08-02-05 19:44

tak for hjelpen

Accepteret svar
Fra : elbak

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-05 09:19

Hej 6828. Jeg har slebet mine kløer ud med en lynsliber opspændt i stålholderen. tilspænding gives på hovedslæden.
Er der meget slør i kæberne, skal du bore et hul i hver enkelt klo og sætte en stift i. Så tager du et stykke emnerør i passende størelse og spænder sammen om det. Så kan du slibe kæberne gennem røret og du har fået udlignet dit slør til den rigtige side. (går ud fra du vil spænde indv. i patronen).
Jeg fik et rundløb på et par hundrede dele efter at have slebet dem ud.

Godkendelse af svar
Fra : 6828

Dato : 04-10-05 17:28

Tak for svaret elbak.

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 05-10-05 06:29

Selv tak. Gi´lige en melding på om det lykkedes, når du er færdig.