/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Problemfyldte schæfere ?
Fra : Shari
Vist : 4008 gange
50 point
Dato : 28-08-02 09:40

Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også overfor mennesker.

Nu man man jo ikke generalisere, men jeg har hele mit liv haft hunde og i den forbindelse haft kontakt med adskillige andre hunderacer, både privat og træningsmæssigt og næsten HVER ENESTE GANG har det specielt været schæferen, der har udvist aggrestiv adfærd. På de "hundemarker" jeg kommer med mine egne hunde (som alle har været blandingshunde - søde, intelligente og omgængelige) opstår der ALTID problemer, så snart en schæfer (både hanner og tæver) løber rundt med andre hunde.

Flere gange har jeg oplevet, at schæferhundeejere simpelhen har måttet opgive at komme på hundemarken på grund af dårlig adfærd overfor andre hunde. Flere andre hunde (desværre også hvalpe) er blevet direkte angrebet af schæferhunde.

Har schæferen et indavlingsproblem eller er det udelukkende ejerne af denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og adfærdsmønster ?

Shari

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-08-02 10:10

Der er givetvis adskillige hundeejere, som ikke forstår deres hundes adfærdsmønster og psyke. Når det specielt giver problemer for schæferens vedkommende, er grunden, at den psykisk set er meget sensibel. Det er der enighed om i hundekredse, men jeg har aldrig set det udlagt som et indavlingsproblem.

Så svaret på dit spørgsmål er nok, at schæferen er, som den skal være. Den er bare mindre modstandsdygtig over for menneskelig vankundighed end de fleste andre hunderacer.

For schæfere som bliver opdraget under tilbørlig hensyntagen til deres natur er jo nogle virkeligt dejlige hunde.

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-02 11:29

Hej
jeg tror ikke at schæferen har en svagere psyke end de fleste andre hunde. Schæferen er faktisk en af de mere begavede hunde. Faktisk er den en af de hunde, der kommer nærmest "urhunden", altså den første hund. Da den er intelligent, kommer den også nemt til at kede sig. Gør den det, får den en adfærd, der ikke just er befordrende for andre hundes interesse, samt nogle menneskers. Får den deriomod masser af motion, træning og samvær med mennesker/hunde, så er det en af de dejligste hunde, man kan få. Jeg har selv én, og den koster tid og atter tid, men når den får det, er den noget af det skønneste, man kan forestille sig!
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 10:03

"Shari" <Shari.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> overfor mennesker.

Jeg har altid oplevet schæferen, som en godmodig, hjælpsom og kærlig hund.
Med den rette ejer, kan schæferen blive en rigtig lydig hund. Har engang set
en schæfer, der gav sit kødben, til en anden hund. Samme hund hentede også
en kæp, da en anden hund, var faldet igennem noget is, i en sø. Ved hjælp af
kæppen, kunne den anden hund, komme op igen.
Schæferen kan til tider være stædig og den " snakker " meget. Jeg har aldrig
mødt en schæfer, som har udvist aggresivitet over for mennesker, medmindre
at det har været indlært. Min mor havde en politihund, da jeg var barn. Den
skulle lige have tid, til at se folk an, når de kom ind af døren, bagefter
var der ikke noget.

> Har schæferen et indavlingsproblem eller er det udelukkende ejerne af
> denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og
> adfærdsmønster ?

Jeg tror, at du har været uheldig med de schæfere ( og deres ejere ), du har
mødt. Jeg kan i hvert fald ikke genkende, din beskrivelse af racen. Jeg tror
heller ikke, at bl.a. politiet ville vælge, at bruge schæferen så meget,
hvis ikke de kunne se, racens positive egenskaber.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 10:06

"Shari" <Shari.news@kandu.dk> writes:

[snip]

> Har schæferen et indavlingsproblem eller er det udelukkende ejerne af
> denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og
> adfærdsmønster ?

Schäferen er avlet til at være stærk og selvstændig. Det er jo
oprindeligt en hyrdehund og er derfor også ret "intelligent", så kan
vi jo altid diskutere hvad det vil sige at en hund er intelligent.

Selv har jeg heller ikke positive erfaringer med schäfere, lige
bortset fra en pensioneret politihund, som alle andre være hunderæd
for.

Min teori er at mange vælger schäferen fordi det er en flot hund og
måske også fordi det er en stor, stærk hund der udstråler magt. De
mennesker der vælger en hund af ovenstående grunde har (oftest) ikke
sat sig ind i opdragelse/hundens sind/dens behov osv. og derfor tror
jeg at mange schäfere ender med at blive småskøre og aggressive.

Da en schäfer er avlet til at arbejde, så skal der også arbejdes med
den. Det er jo ikke uden grund at mange politihund og førerhunde er
schäfere, hvis man virkelig vil gøre en indsats med dem, så får man en
dygtig og omgængelig hund.

Så jeg tror primært at det er ejerne som ikke forstår hunden.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 10:03

"Shari" <Shari.news@kandu.dk> wrote in message
news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> overfor mennesker.
>
> Nu man man jo ikke generalisere, men jeg har hele mit liv haft hunde og
> i den forbindelse haft kontakt med adskillige andre hunderacer, både
> privat og træningsmæssigt og næsten HVER ENESTE GANG har det specielt
> været schæferen, der har udvist aggrestiv adfærd. På de "hundemarker"
> jeg kommer med mine egne hunde (som alle har været blandingshunde -
> søde, intelligente og omgængelige) opstår der ALTID problemer, så snart
> en schæfer (både hanner og tæver) løber rundt med andre hunde.
>
> Flere gange har jeg oplevet, at schæferhundeejere simpelhen har måttet
> opgive at komme på hundemarken på grund af dårlig adfærd overfor andre
> hunde. Flere andre hunde (desværre også hvalpe) er blevet direkte
> angrebet af schæferhunde.

Jeg er fuldstændig enig med dig i alt hvad du skriver, både på
træningspladser,
og til daglig når man møder schæfere virker de meget aggresive,
(er blevet bidt to gange som knægt og begge gange af schæfere).

Derfor valgte vi at købe en Rottweiler, selvom Rottens rygte er værre
end schæferens.

Michael (med en Boss på 8 uger)

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 28-08-02 12:21

Hej igen
Jeg vil da gerne lige tilføje, at jeg naturligvis også synes, at Schæferen er en utrolig smuk hund!
Nocom

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 28-08-02 12:32

Hej

Jeg har nu selv haft en del Schæferhunde, og min erfaring er, at de er dejlige hunde. Hvis hunden bliver bidsk, så ligger grunden helt sikkert ved dens ejer. Det er en aktiv hund, som kræver meget, giv den det og du har jordens dejligste hund.

Hilsen
Spirillen

Ps. Skal lige indskydes, at der selvfølgelig kan være bidske hunde, pga. indavl

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 12:17

Hej Shari!

> Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer.

Jeg har nu læst dit indlæg adskillige gange for at se, om jeg kunne finde
noget positivt i din indstilling til schæferhunde. Det kunne jeg desværre
ikke.

Der er ingen tvivl om, at schæferhunden er meget udskældt blandt mange
mennesker, og det er oftest mennesker som ikke ved så meget om hunde - eller
i hvert fald ikke har lyst til at se egenskaberne ved andre racer end lige
sin egen.

Oftest er det første der popper op i en schæfer-forskrækket person den tanke
at "Det er en schæfer - den bider!". Hvorfor er det sådan? Tjah, for det
første ser man ofte schæferhunde i situationer, hvor den forekommer
aggressiv: Som politihund i fjernsynet, hvor man ser den sat ind mod
demonstranter. Derudover er der også mange andre faktorer der spiller ind.
Prøv at tænk på hvor mange krigsfilm du ikke har set hvor nazisterne gik med
schæferhund. Uha - så er den da farlig. Der er også ufatteligt mange der er
blevet bidt af en schæfer som barn ... men sjovt nok ikke særlig mange der
er blevet bidt af andre racer?! Jo, selvfølgelig er der det, men det er ikke
så spændende at fortælle om naboens dreng, der blev bidt af den hvide puddel
fra genboen.

Prøv nu at gennemlæs det indlæg, du har skrevet. Jeg piller lige nogle
sætninger ud:

"... næsten HVER ENESTE GANG har det specielt været schæferen ..."

"... opstår der ALTID problemer, så snart en schæfer ..."

"... mine egne hunde (som alle har været blandingshunde - søde, intelligente
og omgængelige) ..."

Kan nogle af disse observationer du kommer med - rent objektivt forsvares?
Du er tydeligvis negativt indstillet overfor en schæfer ... har en schæfer
så reelt en chance, når den kommer som ny hund ud på din hundemark? Jeg
tvivler ikke på, at du har oplevet nogle negative ting, men er det HVER
gang, og HVOR OFTE er det sket? Har du ALDRIG set en anden hund udvise en
uheldig adfærd? Så undrer jeg mig meget.

Jeg er selv - som du nok har gættet - hundeejer, og den schæfer jeg har nu
er den første schæfer jeg har haft. Før har jeg ejet - og igennem nær
familie haft meget kontakt med - labradorhunde og der er endda en puddelhund
tilbage i mit barndomshjem.

Det "morsomme" er så, at jeg har mødt megen mere negativ respons på min
nuværende hund i forhold til de andre hunde på trods af, at de små-problemer
jeg har haft med den ikke har været anderledes end dem jeg har haft med mine
andre hunde.

Dette har senest resulteret i at jeg har måttet skifte træningsklub, idet
der hos flere af de andre hundeejere ikke har eksisteret særlig megen accept
af min hund, fordi den ofte gør, når den ser andre hunde (sjovt nok er der
et par andre hunde som farer i flæsket på hinanden næsten hver gang, men de
er jo ikke schæfere!!).

Hvorfor har jeg så valgt en schæfer? Jo, for det første vil jeg gerne gå til
træning med den, og for det andet har min kæreste før haft schæferhund, som
hun har været meget glad for. Jeg valgte så at sætte mig ind i racen, og
fandt ud af at den egentlig ikke er så krævende, som mange tror (fordomme
igen). Selvfølgelig skal den have motion og en del aktivering, men det
vigtigste for en schæfer er ejeren. Den er ekstremt førerfikseret og lærenem
som konsekvens heraf. Dermed bevæger vi os så imod min pointe, som du selv
kort bemærker i slutningen af dit indlæg:

> er det udelukkende ejerne af
> denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og
> adfærdsmønster ?

Jeg mener absolut, det er ejerne, der har problemet. Der er nok mange
"hårde" typer som vælger en schæfer af uvidenhed - altså det samme som
lægger til grund for den generelle opfattelse af schæfere. Schæferen bliver
præget af sin ejer - det gør hunde generelt - men for schæferen er ejeren
altså ekstra vigtig. Og hvis ejeren ikke ved, hvordan han skal behandle sin
hund, går det galt. Faktisk er schæferen forholdsvis skrøbelig i forhold til
andre hunde, og kan nemt "knækkes". Hvis man ikke er klar over det, kan det
selvfølgelig gå galt.

Min schæfer er lidt over et år gammel nu, og den er en af de mest
kontaktsøgende og kærlige hunde, jeg nogensinde har mødt. Den elsker at lege
med børn og andre hunde, selvom den er vagtsom overfor nye hunde ... men hun
er også lige i en alder hvor hun skal finde sin plads. Hun er, hvad jeg vil
have hende til at være, og hun er først og fremmest en familiehund.

/Thomas

>

Kommentar
Fra : Shari

Dato : 28-08-02 14:00

Hej Nocom

Tak for din besvarelse omkring schæferhunden. Du skriver så dejligt positivt om denne race - men hvorom alting er - så er du jo også LIDT farvet, idet du selv har en schæfer.

Du har sikkert helt ret i anskuelser omkring schæferen, med hensyn til motion, aktivering o.s.v., men jeg fastholder altså stadig, at den er utilregnelig ! Ville det ikke være lidt for tilfældigt, at det så er schæferhundeejere, der ikke har forstand på deres hund ?

På træningspladserne kender jeg indtil flere mennesker med schæfere, som virkelig går meget op i træning, aktivering, motivering o.s.v, - og ALLIGEVEL ses det desværre alt for ofte, at schæferen udvikler dårlig adfærd (de gør også alt for meget efter min mening).

Vi har sågar på hundemarken haft 2 (hvilke er 2 for mange) tilfælde, hvor en glad og uskyldig hundehvalp er blevet næsten skambidt af en schæfer. Og det må du sgu undskylde - men det er i hvert tilfælde ikke normalt, at en voksen hund angriber en lille hvalp !

Jeg har selv en blanding mellem Rottweiler/labrador og det er min anden hund af denne blanding. Alle synes selvfølgelig bedst om deres egne vovser, men jeg har netop valgt denne blanding igen, for JEG synes personligt ikke man kan få en bedre hund. Rottweilerens vagtsomme sind blandet med labradorens vandglade, venlige og legesyge sind er noget der lige falder i mig og min families smag.

Jeg er også ked af at sige det, men jeg synes altså ikke, at schæferen er så flot, som mange udtaler. På mig virker den "lumsk" og ulveagtig i sin måde at bevæge sig på og de fleste schæfere har også et "mærkeligt og koldt" blik, hvis du spørger mig ! Ydermere er de ofte meget "krumryggede" og bevæger sig for det meste, som om de alle led af HD.

Men alright - hver person sin smag - men schæferen kommer aldrig indenfor mine døre !

V.h.
Shari

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 28-08-02 14:32

Hej

Ja den ligner og bevæger sig som en ulv, det er jo det der gør den så dejlig.
De hundeejere der har problemer med deres schæferhunde, det er nu helt sikkert deres egen skyld.
En politihund f.eks bider jo ikke fordi den er agressiv, den gør det som en "leg"
Der er ALT for mange der anskaffer sig en stor hund, uden at vide hvad de går ind til. ja sådan er det jo med mange andre ting her i livet også

Hilsen
Spirillen

Ps. Det er nu IKKE hundens skyld hvis den lider af HD

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 28-08-02 16:29

Hej.
Nu kan jeg jo ikke lade være med at "blande" mig. Jeg har altid syntes at en schæfer en en flot hund. Min svigerfar har haft en for år tilbage. Det var en rigtig dejlig og børnevenlig/hundevenlig hund, så ikke alle schæfere er agressive.
Jeg må dog sige at efter min egen hund ( en cairnterrier ) er blevet overfaldet 4 (tre gange af den samme, og en gang af en anden) gange af en schæfer må der jo være et eller andet der er gået galt.
Jeg tror dog ikke det er hunden der er noget i vejen med. Det må bestemt være ejeren til hunden der ikke forstår hvordan en schæfer skal opdrages.
Ejerne til de to schæfere som min hund blev overfaldt af, er begge små og tynde mænd!!!, og ingen af mændene kan få deres hund til at gå pænt i snor. Det ser faktisk ud som om det er hundene der går med ejeren.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 15:03

"Shari" <Shari.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> overfor mennesker.
>
> Nu man man jo ikke generalisere, men jeg har hele mit liv haft hunde og
> i den forbindelse haft kontakt med adskillige andre hunderacer, både
> privat og træningsmæssigt og næsten HVER ENESTE GANG har det specielt
> været schæferen, der har udvist aggrestiv adfærd. På de "hundemarker"
> jeg kommer med mine egne hunde (som alle har været blandingshunde -
> søde, intelligente og omgængelige) opstår der ALTID problemer, så snart
> en schæfer (både hanner og tæver) løber rundt med andre hunde.
>
> Flere gange har jeg oplevet, at schæferhundeejere simpelhen har måttet
> opgive at komme på hundemarken på grund af dårlig adfærd overfor andre
> hunde. Flere andre hunde (desværre også hvalpe) er blevet direkte
> angrebet af schæferhunde.
>
> Har schæferen et indavlingsproblem eller er det udelukkende ejerne af
> denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og
> adfærdsmønster ?
>
> Shari
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Thomas har så ganske ret. Schäferen kræver MEGET af sin fører. Desuden er en
Schäfer ikke bare en Schäfer. Alt efter hvilke linier den stammer fra kan
den være mere eller mindre aktivitetskrævende, mere eller mindre "strid" at
få opdraget og mere eller mindre dominant.
Jeg "arvede" en politihund på 14 måneder. Skøn hund, man hans psyke var ikke
så hård som det kunne ønskes - det medførte at han egentlig var nem at
opdrage og træne - der var ikke meget kamp i ham, vi sagde gerne at han var
en "Flander øre"! Til gengæld kunne vi ikke helt stole på han. Fra tid til
anden skulle han pludselig vise at han var hanhund, men havde tilsyneladende
ikke modet til rigtigt at trodse os - men så kunne han i hvert fald vise
avisbudet hvem der bestemt - altså nappede han i budets bluse ! MEGET
uheldigt !! Udfaldet er jo nok - det betyder ikke noget at han IKKE bed !.

Ham vi har nu, var en PEST de første 1-2 år. Han myldrede rundt, hørte ikke
efter og var fræk som bare f...... Min mand kom et par gange ind efter lufte
turen med en tshirt der hang i laser - hunden havde simpelthen prøvet at
overtage lederrollen. Det fik de to så "ordnet". I dag er Rocko 6 år. Min
mand er stadig flokleder, og er iøvrig ikke blevet udfordret siden hundens
kønsmodning blev overstået. Hunden, ja han er det mest stabile og rolige man
kan forestille sig -en drøm simpelthen. Når jeg arbejder i forhaven ligger
han ofte ude hos mig, ubundet og heller ikke under hård kommande, kun et "
gå nu hen og put dig"- så ven han at han kan komme og gå som han vil, bare
han ikke er i vejen for mit arbejde. Børn og voksne, cyklister, joggere og
HUNDE går upåagtede forbi ham - han kunne ikke DRØMME om at gøre noget ved
dem. (Kommer der en mis forbi, er sagen en ganske anden, så kunne han ligeså
godt være på månen, han hører absolut intet før missen er enten nedlagt
eller opgivet).
Sååå, han har været en hård nyser - streng at opdrage, ih sikke en kamp. Men
resultatet, ja det er altså alle anstrengelser værd - han er SÅ nem idag.
Pointen er : stærk psyke = god hund. Men det kræver altså utroligt meget af
ejeren. En dårlig kombination er f.eks ofte "lille dame med stor hanhund til
at passe på sig" - Vi piger har ofte problemer med at udvise tilstrækkelig
dominans. ( PS en af de SEJESTE hundefører jeg har kendt, var en lille
midaldrende dame, Emma, som havde klubbens mest dominante hanhund - og havde
FULD kontrol over han - såååå nogle af os tøser kan godt!!).

I sidste ende mener jeg, at hundens anlæg samt ejerens evner som fører der
det vigtigste. Troede jeg ikke på det, ville jeg kunne komme i hjem med
Rotweiler . Det jeg har været vidne til ved rottweiler-ringen på store
udstillinger, trodser enhver beskrivelse. Men det var ikke hundene det var
galt med, problemet var at halvdelen af ejerene var rockertyper der havde
anskaffet en potensforlænger. ( Det er i øvrigt et image som
rottweilerklubben med held har fået bekæmpel med dygtig og målrettet avls og
salgsarbejde)

Jannie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 15:27

On Wed, 28 Aug 2002 07:39:33 GMT, "Shari" <Shari.news@kandu.dk> wrotd:

>Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
>erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
>ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
>race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
>observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
>de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
>overfor mennesker.

,,,,,,,,,,,,,,,overfor mennesker kan de være agresive , jeg mener at
der er stor sansymlighed for at det er fordi at racen er en
vagthunderace , så det mere eller mindre ligger i generne på den at
den skal være på vagt overfor mennesker . Dog har jeg da mødt et par
stykker meget glade schæfertæver , men jeg stikker ikke bare mine
hænder ned til dem , og slet ikke aee dem på hovedet . Jeg tror heller
ikke at det hjælper hvis du har mødt schæfere der har været brugt som
vagthunde eller ligende og tilsidst bidetræningen som mange bruger er
også med til at ændre hunden men det er så ejerens skyld .Jeg ved godt
at dem med schæfere er vildt uenig med mig men sådan er det jo bare.

>Nu man man jo ikke generalisere, men jeg har hele mit liv haft hunde og
>i den forbindelse haft kontakt med adskillige andre hunderacer, både
>privat og træningsmæssigt og næsten HVER ENESTE GANG har det specielt
>været schæferen, der har udvist aggrestiv adfærd. På de "hundemarker"
>jeg kommer med mine egne hunde (som alle har været blandingshunde -
>søde, intelligente og omgængelige) opstår der ALTID problemer, så snart
>en schæfer (både hanner og tæver) løber rundt med andre hunde.
>
>Flere gange har jeg oplevet, at schæferhundeejere simpelhen har måttet
>opgive at komme på hundemarken på grund af dårlig adfærd overfor andre
>hunde. Flere andre hunde (desværre også hvalpe) er blevet direkte
>angrebet af schæferhunde.

,,,,,,,,,,,,,,,det vil jeg give dig ret i jeg møder meget få schæfere
på hundemarker , men jeg går også selv uden om for min egen ville også
lave balade hvis der var hanner , sådan er der jo rigtig mange racer
der er !Det er ikke noget specielt for schæfere!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 15:38

Hejsa.

Når man kigger på en hunderace skal man kigge på hvad det er for en type.
Schæferen er en hyrde - vogter hund. De egenskaber som I opfatter som
negative ligger faktisk beskrevet i noget racekendskabs materiale fra DCH.
Det at den napper eller bider er dens måde at hyrde på.
Den er vågen opmærksom, vagtsom og tillidsfuld. Forfølger alt i bevægelse,
og kan den ikke det p.g.a snoren ja så må den jo gø, den eneste måde at gøre
opmærksom på at her er noget vi skal indkredse, være opmærksom på.
Den er livlig stresser let, fintfølende og signalfølsom. Det sidste er en
vigtig viden, som ofte koster nogle reaktioner fra hunden som vi ikke lige
er med på.
I de rigtige hænder er enhver hunderace en lækker hund.
Selv skal jeg ikke have schæfer, er vokset op med en, men den siger mig ikke
noget, så det ville være synd for hunden, for så blev jeg en af dem der ser
på racen med forkerte øjne, fordi den ikke er som jeg vil have MIN hund.
V H Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 19:50

Hej!

Jeg er enig med de fleste i, at det bestemt ikke er racens skyld når der går
noget galt i knolden på en schæfer.

Der er en lille fejl i Jeres indlæg:

Politiet bruger KUN schæferhunde i tjenesten (altså dem i politibilerne ikke
"snuserne"). de er helt gået væk fra alle andre brugshunderacer for de tager
for lang tid at lære op.

En schæfer er en utroligt dejlig, larmende og pivet hund!

Min egen hund (Riesenschnauzer) Ææææælsker schæfere og løber glad hen til
dem og vil lege dog syntes hun de er åndssvage når de står og gør af hende -
så går hun - det gider hun ikke være med til!

Hvis du står ude på marken og begynder at blive nervøs fordi "nu kommer der
en af de møgdyr" så er det klart at der bliver problemer. Hundene kan jo
mærke din indstilling.

En lille schæferhistorie: I vores hundeklub har "vi" lige fået en ny schæfer
han er helt sort og aldeles yndig. ca. 11 uger gammel var han en tur på
strøget og her mødte han et menneske der var helt nede i hovedet på ham og
kæle/nusse personen spurgte om ikke det var en labrador (han er jo sort!) og
hundeføreren kunne jo kun svare "nej det er en schæfer" straks trak personen
snitterne til sig for "så var den jo farlig" ca. 11 uger og ikke større end
en puddel!!!!

Stakkels misforståede hunde ikke mærkeligt de bliver underlige overfor
mennesker når mennesker opfører sig sådan!

Hilsen
Mette Sofie

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 28-08-02 22:15

Hej igen Shari. Tak for din kommentar.
Det er helt klart, at kommer en Schæfer i de forkerte hænder, kan den blive farlig. Men det er også omtalt andet steds. Det er jo også klart, at den, pga, sin styrke, bliver meget voldsommere, hvis den ikke bliver ordentligt,"opdraget". Hvordan tror du, at din hund ville te sig, hvis den aldrig var blevet afrettet? Tror du ikke også måske at den ville være farlig for sine omgivelser? En anden ting er jo, at når der nu er
så mange Schæfere, som der er, vil der jo også procentvis være større risiko for "uheld", med netop denne race, end en race, der var meget mindre repræsenteret i den danske fauna.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 21:29

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d6d1b64$0$27680$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> En lille schæferhistorie: I vores hundeklub har "vi" lige fået en ny
schæfer
> han er helt sort og aldeles yndig. ca. 11 uger gammel var han en tur på
> strøget og her mødte han et menneske der var helt nede i hovedet på ham og
> kæle/nusse personen spurgte om ikke det var en labrador (han er jo sort!)
og
> hundeføreren kunne jo kun svare "nej det er en schæfer" straks trak
personen
> snitterne til sig for "så var den jo farlig" ca. 11 uger og ikke større
end
> en puddel!!!!

Hvordan kan man dog være bange for en schæferhvalp. De er da noget, af det
mest charmerende...

> Stakkels misforståede hunde ikke mærkeligt de bliver underlige overfor
> mennesker når mennesker opfører sig sådan!

Folk har generalt meget travlt med, at kritisere forskellige racer. Det er
en skam. Det, der ikke er den rigtige race, for en person, kan sagtens være
det for en anden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 09:02

> ,,,,,,,,,,,,,,,overfor mennesker kan de være agresive , jeg mener at
> der er stor sansymlighed for at det er fordi at racen er en
> vagthunderace , så det mere eller mindre ligger i generne på den at
> den skal være på vagt overfor mennesker .

Det passer simpelthen ikke. Det er ikke en decideret "vagthunderace".
Grundstammen i racen er hyrdehunde, men den bruges selvfølgelig også som
tjeneste- og vagthund.

Dette er ikke ensbetydende med at "det ligger i generne"! Hvis man ikke
opdrager sin schæfer til at være aggressiv mod mennesker, vil den ikke være
det "automatisk" antaget at hunden er normal.

> Dog har jeg da mødt et par
> stykker meget glade schæfertæver , men jeg stikker ikke bare mine
> hænder ned til dem , og slet ikke aee dem på hovedet .

Næh, det gør man da heller ikke ved en fremmed hund uden at spørge ejeren
først!?

> Jeg tror heller
> ikke at det hjælper hvis du har mødt schæfere der har været brugt som
> vagthunde eller ligende og tilsidst bidetræningen som mange bruger er
> også med til at ændre hunden men det er så ejerens skyld .

Om dette ændrer hunden ved jeg ikke noget om. Jeg har ikke prøvet denne form
for træning, men dem jeg har talt med om det siger at det ikke ændrer hundens
væsen.

> Jeg ved godt
> at dem med schæfere er vildt uenig med mig men sådan er det jo bare.

Nej, det er lidt for billigt sluppet når du skriver ting som ikke er
korrekte. Jeg går heller ikke på dk.videnskab.matematik og skriver at 2+2=5.

/Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 11:27

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,,,,,,,,,,,,,,overfor mennesker kan de være agresive , jeg mener at
> der er stor sansymlighed for at det er fordi at racen er en
> vagthunderace , så det mere eller mindre ligger i generne på den at
> den skal være på vagt overfor mennesker . >

Schæferhunden er en hyrdehund og den´s aner for denne anvendelse ligger helt
tilbage til 1800 tallet. Den har aldrig været betegnet som en "vagthundrace", da
dette blot ene og alene er en defination som vi mennesker har pålagt den,
grundet dens
formidable indlærings evne, alsidighed og ivrighed for det beskyttende som
hyrdehund/arbejdshund.

At vi opdrætterer schæferhunden som truende vagthund og udnytter ovennævnte
evner
herfor, er jo ikke hundens skyld, men for vores egen skyld og samfundsideologi.

Derfor er dit indlæg misvisende på dette område.

John.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:28

On Thu, 29 Aug 2002 12:26:30 +0200, "John" <nospam4me@yoda.net> wrotd:

>
>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
>
>> ,,,,,,,,,,,,,,,overfor mennesker kan de være agresive , jeg mener at
>> der er stor sansymlighed for at det er fordi at racen er en
>> vagthunderace , så det mere eller mindre ligger i generne på den at
>> den skal være på vagt overfor mennesker . >
>
>Schæferhunden er en hyrdehund og den´s aner for denne anvendelse ligger helt
>tilbage til 1800 tallet. Den har aldrig været betegnet som en "vagthundrace", da
>dette blot ene og alene er en defination som vi mennesker har pålagt den,
>grundet dens
>formidable indlærings evne, alsidighed og ivrighed for det beskyttende som
>hyrdehund/arbejdshund.
>
>At vi opdrætterer schæferhunden som truende vagthund og udnytter ovennævnte
>evner
>herfor, er jo ikke hundens skyld, men for vores egen skyld og samfundsideologi.
>
>Derfor er dit indlæg misvisende på dette område.
>
>John.

ja men de fleste schæfere bliver da opdraget med bidetræning osv for
ellers kan man jo ikke få lov til at avle på dem med stamtavle hvis de
ikke har bestået bidetræningen !? selvfølgelig kan de være dejlige
hunde ingen tvivl om det ! men jeg syntes bare at det er forkert at de
bliver trænede på den måde . Hvad tror du foresten at folk ville tænke
og tro hvis jeg startede bidetræning med min lillle kamphund ude på
græsplænen ? jeg forstår ikke hvorfor at det stadig er aksepteret at
alle kan få lov til at træne den slags med schæfere rotweilere
dobberman osv ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:28

>I de rigtige hænder er enhver hunderace en lækker hund.

,,,,,,,,,,,,,enig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:28

>
>Folk har generalt meget travlt med, at kritisere forskellige racer. Det er
>en skam. Det, der ikke er den rigtige race, for en person, kan sagtens være
>det for en anden.
>

jeg kritiserer ikke nogen racer , bare for ikke at blive misforstået !
jeg konstaterer bare hvordan schæfere er i mine øjne , hvis folk
syntes at det er en dejlig hund , og det er der vist mange der syntes
! så er det fint nok med mig , jeg skal bare aldrig have en .

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:45

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
news:irismukqi92pa5g54kkndhpmcltad283dp@4ax.com...

>
> jeg kritiserer ikke nogen racer , bare for ikke at blive misforstået !
> jeg konstaterer bare hvordan schæfere er i mine øjne , hvis folk
> syntes at det er en dejlig hund , og det er der vist mange der syntes
> ! så er det fint nok med mig , jeg skal bare aldrig have en .

Det var ikke møntet specialt på dig. På det sidste har der bare været tråde
ang. dalmatiner, briard og schæfer. Desuden en del diskussioner omkring
rotteweiler. Fordi, der er nævnt et par eksempler på, at disse hunde, har
opført sig anderledes, til f.eks en hundetræning, betyder ikke, at alle
hunde, inden for racen, er på den måde. Jeg synes ikke, at man skal nedgøre
en race overfor alt og alle, fordi man har set et eks. af dårlig opførsel
hos racen, som efter min mening, lige så godt, kan skyldes ejeren. ( Som så
måske har valgt forkert... )

De fleste personer har racer ( incl. mig selv ), som ikke passer til deres
behov, men det betyder jo ikke, at den race ikke, kan være det perfekte
valg, for et andet menneske.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 12:55

"Michael H." <mh@XXXsmorumnet.dk> wrote in message news:<aki3ra$bes$1@sunsite.dk>...
> "Shari" <Shari.news@kandu.dk> wrote in message
> news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> > Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> > erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> > ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> > race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> > observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> > de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> > overfor mennesker.

Som schæferhundeejer falder sådan en udtalelse selvfølgelig ikke i god
jord. For i mine øjne er intet så sødt, dejligt, kært osv. som en
schæferhund (ligesom I andre vel har det med Jeres respektive racer!)
Jeg kender også til schæferhunde som har svært ved at omgås andre
hunde, men derfra og så til at skrive at det er et generelt problem
hos racen synes jeg er lidt for vildt. Har netop lige været til HAS
(=schæferhundeklubbens hovedavlsskue) som tilskuer, måske det var et
sted for dig at besøge....... Et begrænset m2 græsareal fyldt med
schæferhunde, som går lige op og ned af hinanden uden at der er det
mindste bøvl! Alt og alle er repræsenteret sådanen en dag.
Schæferhanner, schæfertæver, schæferhvalpe (vi så også et par små
hunde - race ukendt for undertegnede) som uden problemer kunne gå i
fred. Børn hoppede rundt og legede mellem hundene - ingen problem
overhovedet.

Da jeg flyttede ind i den lejlighed jeg bor i nu, mærkede jeg selv en
masse af de fordomme tråden afslører. Folk veg tilbage i opgangen - og
vi havde stort set fortorvet for os selv. Men heldigvis gik der ikke
lang tid før alle opdagede at en schæferhund nu ikke var så ringe
enda! En schæferhund skal opdrages (det skal alle racer vel.....!) og
socialiseres. Bruger du tid på det har du en herlig, loyal og venlig
hund resten af dit liv!

Mvh Ella

NB: Selv er jeg blevet bidt tre gange. En gang af en labrador, anden
gang af en lab. blanding og tredje gang af en cocker. Dette får da
ikke mig til at stemple labradoren som værende mere aggresiv end feks
dobbermannen som jeg aldrig er blevet bidt af eller haft problemer
med. Man skal også lige huske på at der antalsvis er mange flere
schæfere - og labradorer - end mange andre racer. Så sandsynligheden
for at se en aggresiv Sct. Bernhard er jo noget mindre end at skulle
opleve en agressiv schæferhund eller labrador. For desværre findes der
jo dårlige eksemplarer indenfor alle racer...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 17:28

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3d6c9224$0$43944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Den skulle lige have tid, til at se folk an, når de kom ind af døren,
> bagefter var der ikke noget.

Den historie fik jeg også til ejeren af en hund, der var tosset, da jeg kom
ind af døren, men som 10 min senere vist tegn til at acceptere mig - for så
pludselig, uvarslet og uden forstået årsag valgte at sætte tænderne i den
ene side af mit ansigt

JEG stoler ikke mere på hunde, der er aggressive, når folk kommer ind af
døren og bare lige skal have tid til at se folk an......

Fatter i det hele taget ikke, at folk vil have hunde, der viser
aggressivitet som udgangspunkt.

Venlige hilsner fra Lisbeth

PS: Har iøvrigt selv haft schäefer. Den var hjertensgod, velopdragen, klog,
legesyg og rar....... men den blev aflivet, fordi den bed en fremmed. Hun
sparkede af angst ud efter hunden uden at ramme; fordi den gøede og løb ved
siden af hende, mens hun cyklede forbi vores hus. Og så snappede den i
hendes ben. Forstår både hende og hunden. Men aflivet blev den.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:49

kanto@jubiimail.dk (Ella) wrote in message news:<4a815534.0208300354.51c249cb@posting.google.com>...
> "Michael H." <mh@XXXsmorumnet.dk> wrote in message news:<aki3ra$bes$1@sunsite.dk>...
> > "Shari" <Shari.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> > > Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> > > erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> > > ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> > > race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> > > observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> > > de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> > > overfor mennesker.
>
> Som schæferhundeejer falder sådan en udtalelse selvfølgelig ikke i god
> jord. For i mine øjne er intet så sødt, dejligt, kært osv. som en
> schæferhund (ligesom I andre vel har det med Jeres respektive racer!)
> Jeg kender også til schæferhunde som har svært ved at omgås andre
> hunde, men derfra og så til at skrive at det er et generelt problem
> hos racen synes jeg er lidt for vildt. Har netop lige været til HAS
> (=schæferhundeklubbens hovedavlsskue) som tilskuer, måske det var et
> sted for dig at besøge....... Et begrænset m2 græsareal fyldt med
> schæferhunde, som går lige op og ned af hinanden uden at der er det
> mindste bøvl! Alt og alle er repræsenteret sådanen en dag.
> Schæferhanner, schæfertæver, schæferhvalpe (vi så også et par små
> hunde - race ukendt for undertegnede) som uden problemer kunne gå i
> fred. Børn hoppede rundt og legede mellem hundene - ingen problem
> overhovedet.
>
> Da jeg flyttede ind i den lejlighed jeg bor i nu, mærkede jeg selv en
> masse af de fordomme tråden afslører. Folk veg tilbage i opgangen - og
> vi havde stort set fortorvet for os selv. Men heldigvis gik der ikke
> lang tid før alle opdagede at en schæferhund nu ikke var så ringe
> enda! En schæferhund skal opdrages (det skal alle racer vel.....!) og
> socialiseres. Bruger du tid på det har du en herlig, loyal og venlig
> hund resten af dit liv!
>
> Mvh Ella
>

Jeg kan kun give dig ret i det du skriver.
Jeg har også altid haft schæferhunde, og de har alle været meget
vellidte af alle der kommer i vores hjem. Også dem der før var bange
for denne race.

Jeg reagere normalt ikke når folk skriver dårligt om racen, men jeg er
også ved og være træt af og læse om hvor bidske schæferhunde er.

Vi har ialt haft 6 schæferhunde,og ikke en har været aggresiv.
Hvis man behandler hunden ordentlig, har man den bedste ven. Der er
desværre bare stadig mange der mener, at en schæferhund skal opdrages
med tæsk, og så er du sikker på og ødlægge den. (Hvilke jo gælder alle
racer)

> NB: Selv er jeg blevet bidt tre gange. En gang af en labrador, anden
> gang af en lab. blanding og tredje gang af en cocker. Dette får da
> ikke mig til at stemple labradoren som værende mere aggresiv end feks
> dobbermannen som jeg aldrig er blevet bidt af eller haft problemer
> med. Man skal også lige huske på at der antalsvis er mange flere
> schæfere - og labradorer - end mange andre racer. Så sandsynligheden
> for at se en aggresiv Sct. Bernhard er jo noget mindre end at skulle
> opleve en agressiv schæferhund eller labrador. For desværre findes der
> jo dårlige eksemplarer indenfor alle racer...

Jeg er blevet bidt 2 gange, 1 gang af en gravhund og 1 gang af en stor
sort blandingshund. Men jeg synes nu stadig at gravhunde er søde.

Faktisk har jeg mere respekt for en lille hund end en stor.

Hilsen Yvette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-10-02 10:32

Hejsa Gruppe.
Jeg har mandag d.30/9 hentet en schæferhvalp, en hanhund. Jeg er en lille
pige på 27 år, som i forvejen har en lab. blandingstæve på 4 år. Vi har lige
været i Aalborg til DCHs DM i c-klassen. Den kan næsten gøre nye ting første
gang, anden gang sidder øvelsen fast. En drøm af en hund!!!
Men men, hvis du følger med til konkurencer, og læser hvem der bliver
placeret i toppen gang på gang, Ja så er det enten (størstedelen) schæfer,
labrador eller border collien (som vinder mere og mere indpas).
Vi havde for flere år siden i den gamle klub, raceforståelse om de racer der
var præsenteret på holdet.
Labben, en glad, hengivende og venlig hund, måske til tider lidt for glad.
Schæferen, en venlig og hengivende og EXTREMT førerfokuseret hund.
Derfor har jeg valgt en schæfer som hund nr. 2.
-men også fordi den kræver mere træning end den vi har i forvejen.
Når man er seriøs med sin hundetræning, og gerne vil, så mangler der lidt
udfordring hos tæven.(det går ned af bakke hvis vi træner for meget, bare
for at, stille mit behov).
Den lille hvalp er en PESTILENS om natten, men den har allerede lært : at
komme når man kalder, sidde på kommando, dække på kommando og gå fint i
snoren!!!!- og det er på 6 dage.Kan man andet end at, elske det lille dyr!!
Jeg synes det er flot at, hunden allerede udviser stor lyst til at, lære.

Men som andre har beskrevet : De rigtige hunde til de rigtige ejere!!!!!

"Shari" <Shari.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:H%_a9.31268$ww6.2546702@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil meget gerne høre andres meninger om schæferen. Mine egne
> erfaringer med denne race er desværre meget dårlige. Jeg har aldrig selv
> ejet en schæfer og kommer heller aldrig til det, idet jeg mener at denne
> race udskiller sig meget negativt i forhold til andre racer. Mine
> observationer omkring schæferen er bestemt ikke positive, idet jeg mener
> de udviser en meget aggresiv adfærd, både over for andre hunde og også
> overfor mennesker.
>
> Nu man man jo ikke generalisere, men jeg har hele mit liv haft hunde og
> i den forbindelse haft kontakt med adskillige andre hunderacer, både
> privat og træningsmæssigt og næsten HVER ENESTE GANG har det specielt
> været schæferen, der har udvist aggrestiv adfærd. På de "hundemarker"
> jeg kommer med mine egne hunde (som alle har været blandingshunde -
> søde, intelligente og omgængelige) opstår der ALTID problemer, så snart
> en schæfer (både hanner og tæver) løber rundt med andre hunde.
>
> Flere gange har jeg oplevet, at schæferhundeejere simpelhen har måttet
> opgive at komme på hundemarken på grund af dårlig adfærd overfor andre
> hunde. Flere andre hunde (desværre også hvalpe) er blevet direkte
> angrebet af schæferhunde.
>
> Har schæferen et indavlingsproblem eller er det udelukkende ejerne af
> denne race, der simpelthen ikke forstår schæferens psyke og
> adfærdsmønster ?
>
> Shari
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 17:25

Gennem tiderne har jeg truffet mange skøre schæfere. Mere end
halvdelen af de schæfere jeg har været i nærheden af har været mere
eller mindre skøre. Samme betegnelse kan i mange af tilfældene hæftes
på ejerne, det undskylder nok hunden et stykke henad vejen. Jeg har
også engang haft en schæfer, fik ham som 4 årig, måtte have ham
aflivet som 5 årig. Hvad temperament angår vil jeg ikke være bange for
at prøve med schæfere igen. En fornuftig træning kan give en fornuftig
hund. Og der er jo ingen der tvinger nogen til bidetræning, bare fordi
de har en schæfer.

Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
meget mindre plettet rygte...

Opdrættere og specialklub benægter det sikekrt kategorisk, men for
mig er der mange ligheder mellem schæfere og de skodaer vi alle gik og
grinede af i starten af 1980'erne. Det er så ikke kun in egen dårlige
erfaring der tæller her. Mange almindelige (schæfer)hundeejere der
ikke dyrker opdræt kan bidrage med ligeså kedelige helbredsmangler.
Men den slags omtales jo ikke i nærvær af opdrættere, og diverse
VIP'er. Så bliver man upopulær. Den mest anvendte måde at komme
problemer med hundeopdræt til livs, er jo fortsat at fortie dem!

mvh
Kim Christensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 20:21

Hej Kim!

Bidetræning giver altså ikke en agressiv hund - tvært imod!

Hilsen
Mette Sofie
"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> wrote in message
news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> Gennem tiderne har jeg truffet mange skøre schæfere. Mere end
> halvdelen af de schæfere jeg har været i nærheden af har været mere
> eller mindre skøre. Samme betegnelse kan i mange af tilfældene hæftes
> på ejerne, det undskylder nok hunden et stykke henad vejen. Jeg har
> også engang haft en schæfer, fik ham som 4 årig, måtte have ham
> aflivet som 5 årig. Hvad temperament angår vil jeg ikke være bange for
> at prøve med schæfere igen. En fornuftig træning kan give en fornuftig
> hund. Og der er jo ingen der tvinger nogen til bidetræning, bare fordi
> de har en schæfer.
>
> Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
> meget mindre plettet rygte...
>
> Opdrættere og specialklub benægter det sikekrt kategorisk, men for
> mig er der mange ligheder mellem schæfere og de skodaer vi alle gik og
> grinede af i starten af 1980'erne. Det er så ikke kun in egen dårlige
> erfaring der tæller her. Mange almindelige (schæfer)hundeejere der
> ikke dyrker opdræt kan bidrage med ligeså kedelige helbredsmangler.
> Men den slags omtales jo ikke i nærvær af opdrættere, og diverse
> VIP'er. Så bliver man upopulær. Den mest anvendte måde at komme
> problemer med hundeopdræt til livs, er jo fortsat at fortie dem!
>
> mvh
> Kim Christensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 08:26

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
> meget mindre plettet rygte...
>

Hej Kim

Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit indlæg.
Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så mange
skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.

At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da bestemt
arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor der
avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi jo også
med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så måtte
have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver HD
fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på hofterne, så
opsøger man selv problemerne.

Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke større
problemer end andre hunderacer!

At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får mig til
at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige schæfere,
og det er både gennem schæferklubben, politiet og politihundeforeningen, og
kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt
mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal bruges
til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund, der af
natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver skør af
ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger altid
hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en alm.
familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.

At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den bedste
hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.

At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.

Vh. Winther

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 23:27

> Men men, hvis du følger med til konkurencer, og læser hvem der bliver
> placeret i toppen gang på gang, Ja så er det enten (størstedelen) schæfer,
> labrador eller border collien (som vinder mere og mere indpas).

Hmm.... Du glemmer vist lige Malinois ( Belgisk Hyrdehund) som suverænt
besætter landsholdet i IPO Og som faktisk vinder utrolig meget indpas
indenfor brugshundesporten i DK
Stine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 21:34

Hej NG.
En uforbeholden undskyldning til Stine. Med mit vage kendskab til den del af
konkurrenceprogrammet, har du (sikkert) ret.Kender kun DCH`s c-b-a og
e-program.
Jeg er stadig igang med den første hund, og har endnu ikke kendskab/mod til
at, tage del i den afdeling. Jeg ved ikke om jeg nogensinde når så langt!?!
Jeg har hørt mange positive ting om den Belgiske Hyrdehund, men er sikker på
at, der er for meget drift i den , til at, jeg kan leve op til hundens krav
og træning.
Jeg kender flere der har en, og det er fantastisk hund, for dem. Jeg tror
at, den kører lidt højere end schæferen, og da jeg har taget udgangspunkt i
mig selv som hundefører, kommer det (forhåbentlige) bedste resultat med min
"lille" schæferhan.
Mange tak for dit indlæg, Stine, og endnu en gang undskyld.
"Stine Frandsen" <santippe@knus.dk> skrev i en meddelelse
news:ao2csm$ls3$2@sunsite.dk...
>
> > Men men, hvis du følger med til konkurencer, og læser hvem der bliver
> > placeret i toppen gang på gang, Ja så er det enten (størstedelen)
schæfer,
> > labrador eller border collien (som vinder mere og mere indpas).
>
> Hmm.... Du glemmer vist lige Malinois ( Belgisk Hyrdehund) som suverænt
> besætter landsholdet i IPO Og som faktisk vinder utrolig meget indpas
> indenfor brugshundesporten i DK
> Stine
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 15:29

Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.

Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)

Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
de går løber han med dem.

Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
det er både synd og skam for hundene og eger.

Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
og jeg har svært ved at holde ham.

Jørgen og Nico
2610 Rødovre

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
>
> "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
> > meget mindre plettet rygte...
> >
>
> Hej Kim
>
> Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
indlæg.
> Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så mange
> skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
>
> At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da bestemt
> arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor der
> avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi jo
også
> med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så måtte
> have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver HD
> fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på hofterne, så
> opsøger man selv problemerne.
>
> Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke større
> problemer end andre hunderacer!
>
> At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får mig
til
> at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
schæfere,
> og det er både gennem schæferklubben, politiet og politihundeforeningen,
og
> kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at vide
lidt
> mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal bruges
> til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund, der af
> natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver skør
af
> ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger altid
> hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en alm.
> familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
>
> At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den bedste
> hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
>
> At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
>
> Vh. Winther
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 15:32

Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.

Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)

Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
de går løber han med dem.

Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
det er både synd og skam for hundene og eger.

Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
og jeg har svært ved at holde ham.

Jørgen og Nico
2610 Rødovre

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
>
> "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
> > meget mindre plettet rygte...
> >
>
> Hej Kim
>
> Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
indlæg.
> Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så mange
> skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
>
> At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da bestemt
> arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor der
> avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi jo
også
> med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så måtte
> have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver HD
> fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på hofterne, så
> opsøger man selv problemerne.
>
> Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke større
> problemer end andre hunderacer!
>
> At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får mig
til
> at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
schæfere,
> og det er både gennem schæferklubben, politiet og politihundeforeningen,
og
> kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at vide
lidt
> mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal bruges
> til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund, der af
> natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver skør
af
> ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger altid
> hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en alm.
> familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
>
> At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den bedste
> hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
>
> At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
>
> Vh. Winther
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 09:19

Kære Jørgen
Jeg tror ikke det ville løse problemet med lydighed hvis hundene fik lov til at
lege med hinanden til træning og jeg er ikke enig i at det er en god ide at
slippe15-20 topmotiverede bisser løs på en gang - jeg kender naturligvis ikke
din klub, jeg referer kun til min egen klub. Vi træner i øvrigt i en
schaeferklub, og her gider Sally, vores Rottweiler, knap hilse på de andre
hunde. Man kan tydelige mærke at hun ikke er kommet for at lege, men for at
arbejde.

Med hensyn til dine lydighedsproblemer er det temmelig svært at hjælpe på den
afstand som nettet nødvendigvis giver, men jeg vil nævne mit mantra indenfor
hundehold, og det er lederskabsøvelser. Laver du sådan nogle med din hund? og
laver I nok? (Hvem går først gennem døren? Tager man sin mad når man vil? osv.)

Held og lykke med hundearbejdet

Mvh
Kim

"Jørgen" wrote:

> Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.
>
> Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
> han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)
>
> Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
> og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
> de går løber han med dem.
>
> Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
> ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
> jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
> eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
> det er både synd og skam for hundene og eger.
>
> Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
> hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
> og jeg har svært ved at holde ham.
>
> Jørgen og Nico
> 2610 Rødovre
>
> "Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
> >
> > "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> > > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> > > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> > > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og et
> > > meget mindre plettet rygte...
> > >
> >
> > Hej Kim
> >
> > Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
> indlæg.
> > Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så mange
> > skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
> >
> > At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da bestemt
> > arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor der
> > avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi jo
> også
> > med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> > interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så måtte
> > have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver HD
> > fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på hofterne, så
> > opsøger man selv problemerne.
> >
> > Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke større
> > problemer end andre hunderacer!
> >
> > At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får mig
> til
> > at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> > undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
> schæfere,
> > og det er både gennem schæferklubben, politiet og politihundeforeningen,
> og
> > kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at vide
> lidt
> > mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal bruges
> > til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund, der af
> > natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver skør
> af
> > ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger altid
> > hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en alm.
> > familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> > hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
> >
> > At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den bedste
> > hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
> >
> > At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> > tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
> >
> > Vh. Winther
> >

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 12:17

Hej Kim

tak for svaret

Ja vi laver lederskabsøvelser, men måske ikke nok,
så jeg vil begynde at indføre noget mere af den slags

du/i må fortsat ha en god dag

hilsen Jørgen og Nico

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3DBF95E9.24C11A23@hum.auc.dk...
> Kære Jørgen
> Jeg tror ikke det ville løse problemet med lydighed hvis hundene fik lov
til at
> lege med hinanden til træning og jeg er ikke enig i at det er en god ide
at
> slippe15-20 topmotiverede bisser løs på en gang - jeg kender naturligvis
ikke
> din klub, jeg referer kun til min egen klub. Vi træner i øvrigt i en
> schaeferklub, og her gider Sally, vores Rottweiler, knap hilse på de andre
> hunde. Man kan tydelige mærke at hun ikke er kommet for at lege, men for
at
> arbejde.
>
> Med hensyn til dine lydighedsproblemer er det temmelig svært at hjælpe på
den
> afstand som nettet nødvendigvis giver, men jeg vil nævne mit mantra
indenfor
> hundehold, og det er lederskabsøvelser. Laver du sådan nogle med din hund?
og
> laver I nok? (Hvem går først gennem døren? Tager man sin mad når man vil?
osv.)
>
> Held og lykke med hundearbejdet
>
> Mvh
> Kim
>
> "Jørgen" wrote:
>
> > Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.
> >
> > Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
> > han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)
> >
> > Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
> > og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
> > de går løber han med dem.
> >
> > Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
> > ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
> > jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
> > eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
> > det er både synd og skam for hundene og eger.
> >
> > Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
> > hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
> > og jeg har svært ved at holde ham.
> >
> > Jørgen og Nico
> > 2610 Rødovre
> >
> > "Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> > news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
> > >
> > > "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > > news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > > > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er deres
> > > > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > > > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer, jeg
> > > > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > > > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer der
> > > > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og
et
> > > > meget mindre plettet rygte...
> > > >
> > >
> > > Hej Kim
> > >
> > > Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
> > indlæg.
> > > Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så mange
> > > skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
> > >
> > > At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da bestemt
> > > arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor
der
> > > avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi
jo
> > også
> > > med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> > > interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så
måtte
> > > have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver HD
> > > fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på hofterne,

> > > opsøger man selv problemerne.
> > >
> > > Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke
større
> > > problemer end andre hunderacer!
> > >
> > > At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får
mig
> > til
> > > at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> > > undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
> > schæfere,
> > > og det er både gennem schæferklubben, politiet og
politihundeforeningen,
> > og
> > > kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at
vide
> > lidt
> > > mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal
bruges
> > > til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund,
der af
> > > natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver
skør
> > af
> > > ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger altid
> > > hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en alm.
> > > familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> > > hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
> > >
> > > At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den
bedste
> > > hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
> > >
> > > At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> > > tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
> > >
> > > Vh. Winther
> > >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 18:27

hej igen

lige et spørgsmål til, det lyder måske dumt,

kan det svække lederskabet hvis man lader sin
hund (schæfer) ligge i sofaen, jeg tænker på
at den for samme status som lederen ?

Jørgen

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3dbfbfc9$0$97609$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Kim
>
> tak for svaret
>
> Ja vi laver lederskabsøvelser, men måske ikke nok,
> så jeg vil begynde at indføre noget mere af den slags
>
> du/i må fortsat ha en god dag
>
> hilsen Jørgen og Nico
>
> "Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3DBF95E9.24C11A23@hum.auc.dk...
> > Kære Jørgen
> > Jeg tror ikke det ville løse problemet med lydighed hvis hundene fik lov
> til at
> > lege med hinanden til træning og jeg er ikke enig i at det er en god ide
> at
> > slippe15-20 topmotiverede bisser løs på en gang - jeg kender naturligvis
> ikke
> > din klub, jeg referer kun til min egen klub. Vi træner i øvrigt i en
> > schaeferklub, og her gider Sally, vores Rottweiler, knap hilse på de
andre
> > hunde. Man kan tydelige mærke at hun ikke er kommet for at lege, men for
> at
> > arbejde.
> >
> > Med hensyn til dine lydighedsproblemer er det temmelig svært at hjælpe

> den
> > afstand som nettet nødvendigvis giver, men jeg vil nævne mit mantra
> indenfor
> > hundehold, og det er lederskabsøvelser. Laver du sådan nogle med din
hund?
> og
> > laver I nok? (Hvem går først gennem døren? Tager man sin mad når man
vil?
> osv.)
> >
> > Held og lykke med hundearbejdet
> >
> > Mvh
> > Kim
> >
> > "Jørgen" wrote:
> >
> > > Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.
> > >
> > > Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
> > > han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)
> > >
> > > Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
> > > og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
> > > de går løber han med dem.
> > >
> > > Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
> > > ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
> > > jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
> > > eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
> > > det er både synd og skam for hundene og eger.
> > >
> > > Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
> > > hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
> > > og jeg har svært ved at holde ham.
> > >
> > > Jørgen og Nico
> > > 2610 Rødovre
> > >
> > > "Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
> > > >
> > > > "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > > > news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > > > > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er
deres
> > > > > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > > > > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer,
jeg
> > > > > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > > > > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer
der
> > > > > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og
> et
> > > > > meget mindre plettet rygte...
> > > > >
> > > >
> > > > Hej Kim
> > > >
> > > > Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
> > > indlæg.
> > > > Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så
mange
> > > > skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
> > > >
> > > > At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da
bestemt
> > > > arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor
> der
> > > > avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi
> jo
> > > også
> > > > med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> > > > interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så
> måtte
> > > > have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver
HD
> > > > fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på
hofterne,
> så
> > > > opsøger man selv problemerne.
> > > >
> > > > Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke
> større
> > > > problemer end andre hunderacer!
> > > >
> > > > At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får
> mig
> > > til
> > > > at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> > > > undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
> > > schæfere,
> > > > og det er både gennem schæferklubben, politiet og
> politihundeforeningen,
> > > og
> > > > kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at
> vide
> > > lidt
> > > > mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal
> bruges
> > > > til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund,
> der af
> > > > natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver
> skør
> > > af
> > > > ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger
altid
> > > > hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en
alm.
> > > > familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> > > > hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
> > > >
> > > > At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den
> bedste
> > > > hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
> > > >
> > > > At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> > > > tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
> > > >
> > > > Vh. Winther
> > > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-02 12:30

Hej Jørgen

Det er ikke dumt, men tværtimod meget relevant!

Ja, det tror jeg faktisk det kan. Vores rotte får ikke lov til at komme i
hverken sofaen eller sengen. Men det er nok ikke den vigtigste øvelse - Vi har
selv rigtige gode erfaringer med to øvelser; føreren går _altid_ gennem døren,
havelågen osv. først-øvelsen (Det kan tage lidt lang tid i begyndelsen, men jeg
mener så rigeligt det er besværet værd) samt du tager ikke din mad før du for
lov-øvelsen. Sidstnævnte er i øvrigt et god måde at kigge tænder og ører på.
Dels husker man at kigge til begge dele daglig dels lærer hunden hurtigt at hvis
den protesterer, får den ikke noget mad ... i hvert fald ikke før maden har
stået 10 minutter på køkkenbordet og det kan syntes som en evighed for en hund.

Held og lykke med det videre hundearbejde
Mvh
Kim

"Jørgen" wrote:

> hej igen
>
> lige et spørgsmål til, det lyder måske dumt,
>
> kan det svække lederskabet hvis man lader sin
> hund (schæfer) ligge i sofaen, jeg tænker på
> at den for samme status som lederen ?
>
> Jørgen
>
> "Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dbfbfc9$0$97609$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Kim
> >
> > tak for svaret
> >
> > Ja vi laver lederskabsøvelser, men måske ikke nok,
> > så jeg vil begynde at indføre noget mere af den slags
> >
> > du/i må fortsat ha en god dag
> >
> > hilsen Jørgen og Nico
> >
> > "Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3DBF95E9.24C11A23@hum.auc.dk...
> > > Kære Jørgen
> > > Jeg tror ikke det ville løse problemet med lydighed hvis hundene fik lov
> > til at
> > > lege med hinanden til træning og jeg er ikke enig i at det er en god ide
> > at
> > > slippe15-20 topmotiverede bisser løs på en gang - jeg kender naturligvis
> > ikke
> > > din klub, jeg referer kun til min egen klub. Vi træner i øvrigt i en
> > > schaeferklub, og her gider Sally, vores Rottweiler, knap hilse på de
> andre
> > > hunde. Man kan tydelige mærke at hun ikke er kommet for at lege, men for
> > at
> > > arbejde.
> > >
> > > Med hensyn til dine lydighedsproblemer er det temmelig svært at hjælpe
> på
> > den
> > > afstand som nettet nødvendigvis giver, men jeg vil nævne mit mantra
> > indenfor
> > > hundehold, og det er lederskabsøvelser. Laver du sådan nogle med din
> hund?
> > og
> > > laver I nok? (Hvem går først gennem døren? Tager man sin mad når man
> vil?
> > osv.)
> > >
> > > Held og lykke med hundearbejdet
> > >
> > > Mvh
> > > Kim
> > >
> > > "Jørgen" wrote:
> > >
> > > > Jeg har et problem, ikke fordi det er en schæfer.
> > > >
> > > > Jeg har en schæfer han på 2 år. (33 kg.)
> > > > han kan omgås alle hunde, mennesker (både voksen og børn)
> > > >
> > > > Når vi møde andre hunde f.eks. Damhus engen fare han af sted,
> > > > og når jeg kan kalde på ham høre han ikke efter, og når
> > > > de går løber han med dem.
> > > >
> > > > Jeg går ellers til hundetræning med ham men desværre må hundene
> > > > ikke lege med hinanden f.eks når der holdes pauser,
> > > > jeg for tit at høre at han nok ikke skal komme for tæt på den
> > > > eller den hund for den vil nok gå i flæsket på min hund.
> > > > det er både synd og skam for hundene og eger.
> > > >
> > > > Det må da være svært for hunden at den godt må hilse på andre
> > > > hunde vi møde til hverdag, men bare ikke når vi er til træning,
> > > > og jeg har svært ved at holde ham.
> > > >
> > > > Jørgen og Nico
> > > > 2610 Rødovre
> > > >
> > > > "Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:ao0m09$j93$1@sunsite.dk...
> > > > >
> > > > > "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> > > > > news:de3df7b6.0210080824.3000fc18@posting.google.com...
> > > > > > Det der definitivt afholder mig fra at prøve schæfere igen er
> deres
> > > > > > helbred og mangel på samme. Jeg måtte af med min på grund af HD,
> > > > > > spondylose, dårlige lunger og meget mere. Ikke adfærdproblemer,
> jeg
> > > > > > oplevede mit eksemplar som meget lærenem og det mener jeg også at
> > > > > > racen er i almindelighed. Der findes heldigvis mange andre racer
> der
> > > > > > også er gode at arbejde med, og som har et langt bedre helbred, og
> > et
> > > > > > meget mindre plettet rygte...
> > > > > >
> > > > >
> > > > > Hej Kim
> > > > >
> > > > > Som flere gangs schæferhundeejer bliver jeg lidt ked af at læse dit
> > > > indlæg.
> > > > > Jeg kan sagtens forstå du er blevet negativ efter en hund med så
> mange
> > > > > skavanker, men at du laster racen for det, det er ufortjent.
> > > > >
> > > > > At schæfere har problemer med HD er erkendt, og der bliver da
> bestemt
> > > > > arbejdet på at undgå det i avlen, modsat andre tunge hunderacer hvor
> > der
> > > > > avles ukritisk uanset HD status. Som aftagere/købere af hvalpe er vi
> > jo
> > > > også
> > > > > med til at at stille krav til opdrætterne. Ingen, absolut ingen er
> > > > > interesseret i at købe hund, bruge tid og energi på at træne og så
> > måtte
> > > > > have hunden aflivet når den er 2 - 3 år gammel. Alle avlsdyr bliver
> HD
> > > > > fotograferet, og køber man hvalp efter en tæve, der er C2 på
> hofterne,
> > så
> > > > > opsøger man selv problemerne.
> > > > >
> > > > > Hvad spondylose, dårlige lunger og mere angår, så har schæfere ikke
> > større
> > > > > problemer end andre hunderacer!
> > > > >
> > > > > At mere end halvdelen af de schæfere du har mødt har været skøre får
> > mig
> > > > til
> > > > > at tænke på om du har mødt mere end tre, og om ejerne hed Brian, -
> > > > > undskylder til de der hedder Brian Jeg møder mange forskellige
> > > > schæfere,
> > > > > og det er både gennem schæferklubben, politiet og
> > politihundeforeningen,
> > > > og
> > > > > kan absolut ikke genkende din påstand. Jeg kunne godt tænke mig at
> > vide
> > > > lidt
> > > > > mere om, hvad du mener med skør. Schæferen er en brugshund og skal
> > bruges
> > > > > til det de er beregnet til. Vil man have hyggehund, så køb en hund,
> > der af
> > > > > natur befinder sig bedst i sofahjørnet, ikke en brugshund som bliver
> > skør
> > > > af
> > > > > ikke at blive brugt til det den er avlet til. Flyvevåbnet søger
> altid
> > > > > hanhunde, de ved nemlig godt at den hund som giver problemer i en
> alm.
> > > > > familie meget vel kan være en driftstærk hund som ofte, med en god
> > > > > hundefører og træning, vil fungere perfekt som tjenestehund.
> > > > >
> > > > > At en dårlig hundefører og forkert opdragelse kan ødelægge selv den
> > bedste
> > > > > hund tror jeg ikke vi bliver uenig om.
> > > > >
> > > > > At korrekt bidetræning giver problemer, det passer ikke. Hvis det er
> > > > > tilfældet, så er det ham Brian der er på spil igen.
> > > > >
> > > > > Vh. Winther
> > > > >
> > >
> >

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-02 18:51

Jamen hov... de der øvelser som Kim nævner har da intet med
lederskabsøvelser at gøre - vel?
Jeg mener - det er da forbudsøvelser - ikk'?
Et lederskab bygges da ikke op gennem det antal forbud jeg kan få min
hund til at respektere... snarere ved, at jeg kan få min hund til at
indse, at det til enhver tid kan betale sig for den at være sammen med
mig - ganske enkelt fordi _jeg_ er den klogeste, der til enhver tid kan
finde ud af at lede og fordele "arbejdet" på den (for hunden!) mest
hensigtsmæssige måde... eller har jeg nu helt misforstået noget?
Hvad skulle det i øvrigt nytte at forbyde vaps at ligge i sofaen? At
vise, at du (=ejeren/lederen) har retten til at være der? Ja - måske
fungerer det i en ulveflok (tror jeg nu heller ikke), men hunde er altså
ikke ulve - selv om en god del af de to dyrearters adfærd minder meget
om hinanden... og flokstrukturen er heller ikke identisk... en god
flokleder ville aldrig jage nogen væk fra deres liggested - snarere få
"møffet" sig ind, så at den lavere rangerende til sidst ikke kan være
der, og derfor bare rejser sig og går...
At være den dominerende _er_ altså ikke en egenskab, som kommer
automatisk... det er en ret, som man skal gøre sig fortjent til gennem
sin intelligens og evne for at løse problemer (frit citeret efter Lars
Fält)...

Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-02 13:06

Kære Ann K

Har det ikke noget med lederskab at gøre?!? Det har jeg meget svært ved at
se at det ikke
har. Madskålsøvelsen og først igennem døren-øvelsen handler jo netop om at
fordele
opgaverne så alle finder sig til rette dermed. Hunden lærer hurtigt at den
hurtigere bliver mæt
hvis den venter med at spise til den får lov - ergo er det en god ide at
høre efter hvad føreren siger. Nu ved jeg ikke hvilke typer hunde du
arbejder med, men Rottweileren som jeg selv
har, og Schæferen som strengen begynder med, er begge hunden som har nok
selvtillid til at
de, hvis de finder svagheder hos lederen, vil udfordre ham eller hende. Det
er derfor en rigtig god ide at udføre ritualerne omkring madskålen og døren
dagligt for at minde hunden om at
leder hverken er så gammel eller svag at det er formålstjenstligt at
udfordre ham eller hende.

Hvad angår sofaen så er der flere grunde til at jeg ikke gider dele den med
hunden. Men set fra hundens synspunkt kan jeg kun se at en forskel på
hundekurven og sofaen – prestige, hvorfor det er svært ikke at se sofaen som
et magtsymbol.
Mvh
Kim

"Ann K." wrote:

> Jamen hov... de der øvelser som Kim nævner har da intet med
> lederskabsøvelser at gøre - vel?
> Jeg mener - det er da forbudsøvelser - ikk'?
> Et lederskab bygges da ikke op gennem det antal forbud jeg kan få min
> hund til at respektere... snarere ved, at jeg kan få min hund til at
> indse, at det til enhver tid kan betale sig for den at være sammen med
> mig - ganske enkelt fordi _jeg_ er den klogeste, der til enhver tid kan
> finde ud af at lede og fordele "arbejdet" på den (for hunden!) mest
> hensigtsmæssige måde... eller har jeg nu helt misforstået noget?
> Hvad skulle det i øvrigt nytte at forbyde vaps at ligge i sofaen? At
> vise, at du (=ejeren/lederen) har retten til at være der? Ja - måske
> fungerer det i en ulveflok (tror jeg nu heller ikke), men hunde er altså
> ikke ulve - selv om en god del af de to dyrearters adfærd minder meget
> om hinanden... og flokstrukturen er heller ikke identisk... en god
> flokleder ville aldrig jage nogen væk fra deres liggested - snarere få
> "møffet" sig ind, så at den lavere rangerende til sidst ikke kan være
> der, og derfor bare rejser sig og går...
> At være den dominerende _er_ altså ikke en egenskab, som kommer
> automatisk... det er en ret, som man skal gøre sig fortjent til gennem
> sin intelligens og evne for at løse problemer (frit citeret efter Lars
> Fält)...
>
> Mvh Ann