/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
MS Acces sammen med PHP?
Fra : Klift
Vist : 346 gange
100 point
Dato : 03-02-05 16:39

Hej Alle sammen

Kan man bruge en MS Acces database istededet for MySQL eller PostgreeSQL databaser??

Hvis ja, hvordan gør man så (gerne danske tutorials eller dansk vejledning men hvis dette ikke er at finde tager jeg gerne imod engelsk materiale)

Håber i kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 03-02-05 19:26

du kan godt bruge MS Acces samen med php men det kræver at php har odbc modulet instaleret samt driveren til
MS Acces
nu ved jeg ikke om du selv har en server kørende og hvilken platform ( styresystem ) du kører
det er lidt besværligt men når det først kører så kører det
du kan få mere information her
http://dk.php.net/manual-lookup.php?pattern=odbc&lang=da

Iøvrigt bruger jeg selv odbc til at kontakte en mssql server

her er så hvordan du kontakter MS Acces i php ( er taget fra php net )

$con = odbc_connect('MSAccessDriver','','');

if ($con)
{
echo "odbc connected<br>";
$sql = "select * from Results";

//this function will execute the sql satametn in
//correspondance to the table in the db
$exc = odbc_exec($con,$sql);
}
else
echo "odbc not connected<br>";

if($exc)
{
echo "selection completed<br>";
while($row = odbc_fetch_row($exc) )
echo $row->id."<br>";
}
else
echo "selection failed<br>";

?>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 03-02-05 19:32

Jeg har en Apache installeret.

Men jeg fatter ikke rigtigt hvad du mener (er rimelig newbie)

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 03-02-05 19:38

på windows eller linux

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 03-02-05 20:00

Odbc avender du til at kontakte databasen med dette gøre også i windows til feks. i word eller excel og ikke mindst Access

jeg har kun fundet guider på engelsk om dette emne og det må nok påregne at det meste nok står på engelsk eller tysk hvis du går igang med php men der kommer da mere og mere på dansk har du forsøgt dig på http://www.linuxbog.dk om der skulle stå noget om dette emne i denne tråd

du kan læse her hvordan installere odbc modulet i php
(men hvis du er newbie er det nok noget af en mundfuld at gå igang med)
http://dk.php.net/manual/da/ref.uodbc.php