/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Instalation af brændeovn hvordan?
Fra : Bragesvej
Vist : 5164 gange
50 point
Dato : 03-02-05 10:24

Jeg vil købe en ny brændeovn, derfor skal den gammele fjernens.

1: Den sidder med et rør inde i vægen med en krave rundt omkring,
kan jeg bare trække røret forsigtigt ud? (Da jeg kan sen man man trække lidt i røret)

2: Når man køber brændeovn, står der tit ø120, måler jeg min er den ca 13 14 ø,
måler jeg omkredesen på røret er den 44cm, det jeg spørger om, har min så en omkredes på ø120, selv om den svinger lidt, eller hvad?

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 60 point
Dato : 03-02-05 10:34

Hejsa.

1. Hvis din installation er lavet korrekr, kan du roligt trække du roligt trække skorstensrøret fra den gamle ovn ud og lade murbøsningen i væggen sidde og genbruge den.

2. De ø120 er diameteren på skorstensrøret i mm. De fleste ovne bruger den diameter. Hvis der er lidt slub omkring røret når du har monteret den nye, kan du tætne med ildfast snor mellem rør og murbøsning.
Håber dette hjælper dig videre.

joeson

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-05 11:47

Hvis en ny brændeovn har et rør på 12 cm diameter og din nuværende en diameter på ca 14 cm, bliver du nødt til at montere en mindre rørbøsning i muren og så mure omkring den.

op til 2 cm's forskel er for meget til at du kan stoppe ildfast snor i.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-02-05 12:07

Ok...men det ser sort ud, min røgudgang er i 90 cm højde, dette begrænser mit valg af brænde ovn meget (De fleste er 100 cm) men den jeg har nu er en abc model 6 (Tønden) er der nogen der kender Varmeeffekten på denne (KW) ?

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 03-02-05 12:42

Har du set på ABC´s hjemmeside??
Du kan vel mure hullet til og så lave et nyt højere oppe. Det er normal praktis ved opsætning af ny brændeovn, så kan du også få en murbøsning isat der passer.
Normal mål på dem er 125 eller 133 mm. Tror du har målt din afgang med en tommelstok som ikke gir et nøjagtigt mål.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 03-02-05 12:46

Har du set på ABC´s hjemmeside??
Du kan vel mure hullet til og så lave et nyt højere oppe. Det er normal praktis ved opsætning af ny brændeovn, så kan du også få en murbøsning isat der passer.
Normal mål på dem er 125 eller 133 mm. Tror du har målt din afgang med en tommelstok som ikke gir et nøjagtigt mål.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-02-05 12:49

Hej Bragesvej !
Det skal se sort ud, når det drejer sig om kakkelovne

Hvis dit rør har en omkreds på 44 cm giver det en diameter på præcis 14 cm.

Du kan sagtens trække dit røgrør ud af vægbøsningen, det letter jo nedtagningen en del, og så får du bedre plads til at hugge dit vægbøs ud. Måske kan du med en tang næsten trække det ud.
Så hugger du med hammer og mejsel et nyt hul lidt højere oppe, og ind i din skorsten
- sådan med en diameter på 14 - 15 cm. I dette hul murer du så et nyt bøsningsrør ind sådan at kraven kommer til at flugte med væggen, samtidig murer du det gamle hul til med et par stumper mursten, og pudser væggen op henover reparationen.
Du får et nyt bøsningsrør med sammen med røgrøret der hvor du køber brændeovnen.
Hvis du venter med murerarbejdet til du har besluttet dig for hvilken ovn det skal være, så kan du jo afpasse højden på hullet derefter.
Samtidig giver det dig jo langt flere muligheder med valg af ovn.

Held og lykke med det

mvh
Benny

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 03-02-05 12:53

Hejsa.
Prøv at se på www.abc-pejs.com

Normalt ligger de på 20 til 130 kw, så du skal nok prøve at finde din egen der.
Ildfast snor kaldes også kereamisk snor

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : bne

Dato : 03-02-05 12:55

Før du nu giver dig til bare at hamre løs på den stakkels mur, så køb lige et langt mur-bor, og bor en række huller hele vejen rundt i yderkanten af hullet (INDENFOR hullet), så kan du lettere banke hullet - og uden at lave det større end nødvendigt.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 03-02-05 18:52

Hej
Nu fremgår det jo ikke hvor gammel huset/skorstenen er. Men hvis det er et gammelt hus kan du risikere at der er sat en Isokærn foring i (et isoleringsrør) og at der derefter er fyldt løse Leca nødder i mellemrummet mellem røret og skorstenen, for at isolere.
Hvis du uden videre hakker et nyt hul, vil en masse Leca nødder falde ud. I nogle tilfælde var isoleringsmanden så snu at røre Leca nødderne op med lidt tør cement og komme lidt vand på, så de klistrede sammen efter at være hældt ned i skorstenen.
Jeg mener at man løser det ved at bore små huller uden om det nye hul man vil lave og trykke noget fugemasse eller lignende ind så Leca nødderne blive hængende.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-02-05 00:54

Tak for svaret joeson.