/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Annie og hendes rigtige mor, begge Arup
Fra : svendgiversen
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 02-02-05 22:14

To piger med samme navn: Else Marie Johansen udvandrede fra samme egn:Thisted, omtrent samtidigt.
Den yngste fra Bjergby på Mors fandtes på nettet, og trods mindre uoverensstemmelser, valgte vi hende
som sandsynlig mor til min kollega Mark Petersens oldemor Annie; begge emigrerede til South Dakota i 1893.

Heldigvis fik vi kontakt med nogle erfarne slægtsforskere fra det nordjyske.
En af dem Ketty ofrede sig og fandt den rigtige Else Marie i kirkebogen fra Arup, hvor også dateren Annie:
Ane Marie Kristensen er født; som der også er skrevet i omslaget på hendes danske bibel fundet i USA.

Her ifølge Ketty:
"
Renskrift af kirkebogsindførslerne.

ARUP sogn C 100-20 kort 2/3 side 106
1883 No. 4
d.20de Marts 1883
Ane Marie Kristensen
døbt i kirken d.8de April 1883

Ugifte Else Marie Johansen hos
faderen Jens Johansen i Arup
22 aar
Faddere
Pigen Mette Kristensen, husmand Jens Kristian Johansen
ungkarl Jens Johansen og husmand Lars Larsen af Arup sogn.

Erklæring fra Thomas Kristian Kristensen i Højstrup af 9/4 83
hvor han vedkender sig at være fader og tillader at barnet bærer hans samme navn.
----------------------------------------------------------

ARUP sogn C 100-19 kort 3/9 side 68
1860 No.5
12Maj 1860
Else Marie Johansen
døbt i kirken 17 Mai
Indsidder og Tjænestek. Jens Christian Johansen og
hustru Ane Cattrine Pedersdatter
S. Arup - moders alder 33
Faddere
Ane Kirstine Christensdatter, Henrik Godiksen
Søren Christian Sørensen, Pigen Sørine Jacobsdatter og
Christen Jensen. Alle af S. Arup.
-----------------------------
ARUP sogn C 100-19 kort 4/9 side 156
Konfirmerede 1874 -1ste søndag efter påske d. 12te April 1874 i Øsløs kirke
No. 2 Else Marie Johansen, Arup
Forældre Tjenestekarl Jens Christian Johansen og
hustru Ane Kattrine Pedersdatter i Arup.

søskende født i Arup sogn (måske er der flere)
22 april 1858 Ane Marie Johansen
16 april 1864 Johan Peder Johansen
3 sept. 1866 Peder Chr. Johansen
"
Nu prøver vi igen at finde både Johansen og Kristensen familerne tilbage i tiden,
herefter vil vi søge at finde nulevende slægtninge, der kan vise Mark hvor han stammer fra.

Vi har måttet slette måneders forskning med fejlagtige slægtninge på Mors,
hjælp os nu med at finde de rigtige i Thy.
Svend

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-05 23:42

Som sædvanligt: Svaret kommer fra dit "dæknavn"
/PG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-05 08:55

Det må du uddybe,
tænker du på Ketty eller min fjerne slægtning Gywerd =Daniel Giversen?

Jeg har kun kendt Ketty få dage og ved ikke, om hun ønsker at opgive sit fulde navn her i kandu,
derfor skrev jeg kun "Ketty".
Jeg fandt Hans Engmark under sognetræf. Han svarede med kopi til Ketty, og hun gik selv på arkivet.
Hvis jeg kendte svaret ville jeg nok ikke have brugt et par måneder på at finde en hel forkert familie.

Daniel spurgte uafhængig af mig om en fælles slægtning, død i Vest- eller Øst Indien?
Jeg svarede at dette forum er bedst til hjemlige spørgsmål, og at han ikke skulle regne med megen hjælp.
Det er også tilfældet. Vi skal 200 år tilbage for at finde fælles forfædre.

Da jeg startede med denne hobby, var det primært for at udforske nettes muligheder for at hjælpe
(udnytte) hinanden. Og jeg fik megen hjælp, især fra jkrjk2 og senta.
Nu kan jeg selv søge med de almindeligt kendte hjælpemidler, og vil naturligvis også selv forsøge
at komme videre, men jeg kender ikke svarende på forhånd.

Er dette forum kun en starthjælp for amatører?
(andre ser anderledes på tingene og finder nye ting; nogle elsker denne form for pudslespil)
Og jeg har ikke ubegrænsede net resourcer, som visse andre.

Jeg vil fortsat bruge de hjælpemidler jeg kender, kandu er en af dem,
men i øjeblikket får jeg langt mere hjælp via lokale eksperter fundet via sogne træf.

Svend, "der fægter med åben pande" med mit rigtige navn og ingen dæknavne.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-02-05 15:11

jeg håber du får hjælp til dit ?? jeg har ikke tid den næste måned, men så vender jeg tilbage til kandu igen,
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-05 16:46

Ja senta, engang kom du med mere information fra nettet end jeg kunne overskue,
nu får jeg næsten kun det jeg selv finder; uden påskønnelse, tværtimod.

Jeg har overvejet at flytte mine spørgsmål til et andet og større forum,
men kan godt lide kandu, bl.a. fordi man også kan komme med lidt løs snak ind imellem, som nu,
(I f. eks. DIS er der vist strenge regler om at holde sig eksakt til det konkrete slægtsspørgsmål?).

Godt du snart er på banen igen; jeg savner også jkrjk2' s meget skarpsindige svar,
(måske er hun flyttet til et andet forum med større saglighed og ekspertise?).
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-02-05 16:59

"men kan godt lide kandu, bl.a. fordi man også kan komme med lidt løs snak ind imellem, som nu,"!
Det kan jeg også derfor bliver jeg her på Kandu
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-05 08:56

Den pågældende periode findes ikke på nettet i det det nordlige Thy.
(Han Herred er tilsyneladende en af de hvide pletter på "Net Dammarks Kortet").

Efter at min 3. hjælper uden om kandu: Ketty, fandt den rigtige Else Marie Johansen ved opslag i kirkebogen,
har andre hjælpere, ikke dæknavne, fundet forfædre både i Else Maries Johansen familie,
-efter hendes far:
"Indsidder og Tjænestek. Jens Christian Johansen og hustru Ane Cattrine Pedersdatter"
-og efter den "uægte" far til Mark Petersons oldemor Annie:
"Erklæring fra Thomas Kristian Kristensen i Højstrup af 9/4 83
hvor han vedkender sig at være fader og tillader at barnet bærer hans samme navn"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-05 09:38

fortsat, jeg kom til at sende indlægget...

Jeg vil nu undlade at komme med svarende her, for ikke at nogen skal tro de kommer fra dæknavne.

Kun disse oplysninger inden spørgsmålet lukkes:

I stedet for, som da vi fandt den forkerte Johansen familie,
at bevæge os fra Arup over Feggesund ned på Mors til Bjergby og Tøving, Todsø,

skal vi nu nordpå for at finde de rigtige Johansen og Kristensen forfædre:
Via nabobyen Amtoft til Øsløs, Højstrup og Tømmerby, hvor Annies far er født,
og videre op til Frøstrup og Lild med en afstikker ind i Hjørring Amt til Ullerup og Klim.

Alt i alt interessante søgninger i en barsk udkandt af Danmark;
Skulle der være kandu læsere med interesse og special viden om denne egn, kan de stadig nå at melde sig?
Ud over Johansen og Kristensen optræder mere sjældne navne som Amtoft, Lynge og Boier blandt forfædrene.
Er der nogen Amtoft' er eller Lynge' r der kan genkende deres oldefars hjemby??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-05 09:24

Vi har nu kunnet forbinde Mark Petersons amerikanske familie til et stort eksisterende slægtstræ,
men vor 5. hjælper Dorte, der har samlet alle disse slægtninge med hjælp fra mange slægtsforskere fra Thy,
har lovet ikke at offentliggøre resultaterne. Så nu er det endeligt afgjort:

For de der har fulgt Mark Peterson sagaen...
(der nu omfatter næsten 200 danskere tilbage til år 1600, og ca 50 amerikanere frem til år 2000)
i hvert fald den danske søgning vil blive fortsat uden om Kandu.

Vi har jo også fundet meget mere end Mark Peterson, der kommer til møde i næste uge,
og hans tanter havde forventet.

Sidste information inden dette spørgsmål lukkes.
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-05 07:45

Tak for svaret Guild.