/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Smøreproblemer med motorsav ?
Fra : bennymanden
Vist : 5271 gange
100 point
Dato : 02-02-05 16:55

Hejsa !
Jeg har erhvervet en brugt motorsav ( Einhell MKS 35/35 ) det er en lille "havesav" som ellers kører udmærket, blot har jeg nu fået et problem med kædesmøring.
Der kommer ingen olie ud af det lille hul, foroven bag kæden ?
Er der nogen som kender saven og har et godt råd ?
Desværre har jeg ikke en "Brugervejledning" - og kan heller ikke finde noget på nettet.
Er der ikke noget med at man med en lille skrue kan regulere hvor meget den skal smøre ? På siden er der to "huller" - i det ene sidder to meget små skruer med bogstaverne H og L - det er noget med motorgangen, ikke ? i det andet hul sidder een skrue (lidt større) med bogstavet T - er det den jeg kan regulere smøring med ?

alle gode råd modtages
mvh
Benny

Kommentar
Fra : HenningDenSjoveKogle

Dato : 02-02-05 17:01

Hvad er problemet?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-02-05 17:03

Du har godt nok ikke været med så længe Henning - men hvis du ikke kan læse dansk, så tror jeg heller ikke du kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : HenningDenSjoveKogle

Dato : 02-02-05 17:15

rolig nu, jeg lavede bare sjov.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-05 17:24

Hej bennymand. Det er virkelig et godt spørgsmål. Jeg har også sådan én, som tilsyneladende ikke smører, og jeg har gået og hældt det der tyktflydende stads på sværdet undervejs i saveriet. Men sidst jeg kiggede efter i oliereservoiret, var det næsten tømt! Så ved jeg ikke, om det kommer ud på sværdet alligevel uden at vi lægger mærke til det, eller om det blver brugt som ekstra motorsmøring. Men brugt bliver det. Så næste gang, jeg skal i sommerhuset, kommer der en flaske rapsolie med. En fyr i flimmeren (professionel) fortalte for nogen tid siden i et forbrugerprogram, at han brugte rapsolie. Den løber hurtigere igennem end den sirupsagtige, så måske er det løsningen på vores problemer. Miljømæssigt er der jo ingen problemer ved det, og literprisen er en helt anden, og måske er Einhell-maskinen beregnet til noget, der flyder meget lettere end den svenske olietype.
Nu vil jeg imidlertid hænge på for at se, om du får nogen rigtig gode svar, som så også kommer mig til gode. Kald det bare at nasse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 02-02-05 17:25

Jeg kender ikke saven, men kunne det tænkes at der måske var kommet lidt skidt ned i oliebeholderen,(det kan nemlig nemt ske, hvis man er uforsigtig) så den med forsigtighed skulle pustes ud, - har du adgang til trykluft, men vær forsigtig da du skal være sikke på at pumpemekanismen kan tåle en bagskylning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-02-05 17:49

Er du sikker på at den ikke smører, bruger den olie?
Du kan teste det ved at holde enden af sværdet hen imod et stykke nyafskåret brænde og give gas så skulle der gerne komme en fedtet stride på træet.
Der kan godt sidde skidt i afgangen fra pumpen her plejer jeg at bruge trykluft, du kan tjekke det ved kortvarigt at starte savet uden sværd og kæde på. Pas på hvor du har fingrene.
Har du tjekket om det er hullet i sværdet der er stoppet.
Apropos sværd så skal det vendes hver anden gang du sliber kæde for at blive slidt ensartet.
Det er sjældent at det er afgangen fra pumpen der er stoppet, tjek hullet i sværdet.
H og L står for regulering af benzin/luftreguleringen i tomgamg og i hastighed (høj fart) lad være med at skrue på dem. T er tomgangsreguleringen, en skrue der går ind og giver mere eller mindre gas så undgår at savet går i stå eller kører for hurtigt i tomgang så kæden kører rundt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-02-05 18:14

Tja, nogle gode forslag - tak ! Også tak til <stig> - så ved jeg da hvad det er for nogle skruer
Jeg har afmonteret kæde og sværd, men der kommer ingen olie ud af det lille hul på selve saven - jeg har prøvet at "rode" lidt ind i hullet med et tyndt ståltråd, også blæst forsigtigt med trykluft, desværre uden virkning.
Der sidder en form for et filter inde i olietanken, jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne tages ud, men det ser også rent og pænt ud, det gør hele tanken faktisk, så vidt jeg kan se med en lommelygte.
Jeg vil prøve <pbp´s> forslag med en tyndere olie (rapsolie) - det ser ikke ud til at olien bliver brugt, men jeg har ganske vist ikke savet ret meget, jeg er bange for at ødelægge det hele når den ikke smører, men jeg kan jo prøve det med at have en smørekande ved siden af
Forløbig tak til alle.
Flere gode forslag modtages med tak.
mvh
Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-05 18:24

Hvorfor har ingen foreslået, at det kunne være oliepumpen der er defekt??

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-05 18:32

Brug en lørdag eller søndag på at adskille i "atomer". Det er hyggeligt, du lærer maskinen at kende til bunds .. og maskineriet har en helt "anden lyd" når du er færdig.
Sådan en tur får min motorsav én gang pr. vinter.
/PG

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-02-05 18:45

Din mulighed kan ikke udelukkes <dova>
Dit forslag <Guild> er virkelig også til overvejelse, jeg synes også selv det er hyggeligt og som du skriver så lærer man maskinen at kende til bunds - godt forslag
Det ender sikkert med at blive på lørdag.
Benny

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-02-05 18:51

Normalt går man ud fra at når benzintanken er tom så er olietanken ihvertilfælde halvtom, men det er jo lidt risikabelt at prøve hvis du har mistanke om at den slet ikke smører.
Borup´s kædeolie er også ret tynd.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 02-02-05 19:02

-jeg har været der Bennymanden

Problemet med min sav,var at der sad et lille snekkedrev på en aksel der skulle drive oliepumpen.Som for det meste ikke er andet end en aksel med en slids i,hvor olien så løber i,når akslen drejer rundt...

Nå men det snekkedrev bliver drevet af en fjeder,som sidder på akslen og agerer tandhjul.Og alt hva der var galt med min sav,var at den fjeder havde forskubbet sig,så den ikke drev akslen til oliepumpen rundt...prøv at tjekke det,det ku jo være

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 02-02-05 19:03

Hej!
Det med om olieforbruget er rigtigt kan man let teste. Jeg har godt nok Huskvarna men det er nok det samme. Når saven løber tør for benzin fylder jeg benzintank og olietank helt op. Når den løber tør igen skal oliebeholderen også være tom.
Jeg har også haft problemer med stoppet filter. Men det var ikke så svært: den suger olien op via en lille slange. På enden af slangen, altså dykket ned i beholderen sidder der et filter. Hvis man vrikker slangen op af beholderen inklusive filteret, kan man få filtret ud i fri luft og gøre det rent.
På min sav er der også et smørehul til at smøre næsehjulet. Man kan købe en fedtsprøjte, som ender i en lille kugle. Den trykker man an på smørehullet og presser noget fedt ind i næsehjuls lejet. Det er ikke alle save der har fedtsmøring af næsehjulet men hvis jeg ikke passer min med smøring, sætter næsehjulet sig fast.
Jeg tror nu på at man skal bruge rigtig kædeolie, som er fedtet og binder bedre på kæden.
Hvis du søger på Google med Einhell kommer der 899 resultater op bl.a. Harald Nyborg, så måske kan du få en vejledning fra en af disse. Der er også en internet shop som sælger en 35 cm motorsav for kr. 880.00 plus moms.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 02-02-05 19:43

Uanset alle gode råd om div. skruer så ser det for mig ud som om at du skal overveje at få skiftet oliepumpen, da det for mig lyder efter det du oplyser, at det er der problemet er.

Held og lykke med det.

joeson

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-02-05 20:37

Ja - OK <joeson> har selv tænkt på det samme, men jeg tror jeg må ind på det <Guild> skriver, og simpelthen splitte den fuldstændig ad, måske er der noget om det <michaelmoeslund> skriver med "pumpen" - det er måske slet ikke en pumpe, men en "rille" i en aksel, der alligevel drejer rundt som sørger for olietransporten - men det vil jo vise sig når alle skruer ligger i en lille skål og man kan prøve at tælle hvor mange dele sådan en består af
Jeg var lige ude og kikke lidt på den, og <penelope> jeg kunne faktisk trække den lille slange op af olietanken, hvor der i enden sidder er lille filter, dette var fuldstændig rent, jeg trak det af slangen og pustede igennem det
..... tusind tak allesammen, der er flere som bejler til poængerne
---------------------------------------------------
Jeg lader spørgsmålet stå åbent til i morgen, så i er allesammen velkommen til en lille "motorsavssnak" vi kan jo kun allesammen lære lidt nyt
Som jeg "plejer" så har jeg også et citat til denne tråd.
Citat
Det fine ved at lære noget er, at ingen kan tage det fra dig.
B.B.King

forsat god aften herfra
mvh
Benny

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 02-02-05 23:15

Hej Benny
"Jeg lader spørgsmålet stå åbent til i morgen" .. nej til lørdag eller søndag .. men så vil vi også gerne høre om dine "oplevelser" !
/PG

Kommentar
Fra : _kmh.

Dato : 10-02-05 00:49

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 10-02-05 20:54

Så - så - så Guild - ok det tog lidt længere tid, men nu er den skilt ad, det viste sig at være "drevet" i det der må kaldes oliepumpen, der var slidt op (nylon)
pbp_et > til dig kan jeg sige, du skal have adskilt de blå plastiksider, du må først afmontere håndtaget, derefter alle skruerne (fra begge sider) så kan du med forsigtighed løfte den side hvor benzin og oliepåfyldningen sidder op, pas på slangerne til den lille kugle til "tipning"

så kan du, ved at holde igen på møtrikken omme ved tandhjulet som trækker kæden, løsne den møtrik som holder det hjul med magneter og køleribber, det lige under startsnoren. Med en stor skruetrækker kan du så vippe det hjul af.
Derunder sidder 2 skruer inde ved midten som holder selve benzintanken, de skal skrues af, derunder sidder så "oliepumpen" med een skrue. Når du løfter pumpen op kan du se hvordan den drives af det mellemstykke på hovedakslen med 7-8 små riller i, disse riller griber ind i en række tandhjulslignende riller inde i midten af pumpen, det var på min maskine disse riller inde i pumpen som på et sted var helt bortslidt - det er også noget mærkeligt noget at lave dem af nylon

Jeg har nu taget pumpen af og vil forsøge at undersøge om det kan betale sig at skaffe en ny - det må prisen afgøre

Jeg kunne forestille mig, at det er en meget almindelig fejl, pga. materialet det er lavet af.

så var der lidt til alle (tak for rådet Guild)

mvh
Benny

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 16:46

CHAIN SAW kædesavsolie

Petro-Canada’s Purity FG Chain Oils er avancerede kædesmøreolie.Oliernes ”klæbrige” natur bevirker en særdeles god vedhæftning til kæder og sværd , modstår vandafvaskning og giver optimal beskyttelse af motorsaven. forebygger slidtage,oxidering og rust.
Olien kan benyttes ved manuel betjening eller med aut. pumpe.

Prøv at se www.absvejs.dk Petro Canada de laver verdens reneste baseolier.

Mvh. Czanto

Kommentar
Fra : afu3890

Dato : 09-03-12 15:01

Hej har også motorsav af samme type som Benny .Jeg mangler en tændspole ellerr en helt maskine til reservedele .Er der nogen der vilsælge eller forære ,jeg bor i Thisted tlf 30588926