/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere harddisk
Fra : Seeman
Vist : 338 gange
50 point
Dato : 02-02-05 16:18

Jeg har Win Xp pro, og vil godt formatere det drev, hvor det ligger på, for så at installere det igen. Men hvordan formateres drevet? Har prøvet "format c:" men det virkede ikke helt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-05 16:32

Din comp skal boote fra CD
læg din Xp i skuffen og start comp.
Men læs og udskriv lige dette:
http://www.hcma.dk/install_repair

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 02-02-05 16:32

du sætter din cd-rom i drevet og sætte opstart til dit cd rom drev (i bios) og når winxp starter op vælger du ny install

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 02-02-05 16:35

Hej Seeman.
Hvis du bare vil formatere, og dermed miste hvad du har på disken, for derefter igen at installere win XP, så starter du med at trykke "del" under opstarten for at komme ind i opsætningen. Her går du ind i bios, og sætter første boot-device til at være cd-rom. Så genstarter du din pc med win XP cd´en i drevet.
Her får du så forskellige muligheder bl.a. kan du formatere drevet inden du igen installerer. Alle disse muligheder kommer automatisk op på din skærm når du starter med cd´en.
Spørg igen hvis du støder på problemer.
Held og lykke med det.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-02-05 16:36

.... når man skriver FOR meget er <emesen> langt hurtigere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-05 16:49

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 02-02-05 16:53

en anden løsning:
lav en floppy boot diskette.. det kan du lave i din nuværende windows xp installation når du formaterer floppydisketten.. bare vælg 'kopier system filer' (det er et lille flueben du skal sætte når du formarer disketten)
Så booter du bare på disketten som bennymadsen sagde og skriver 'format C:' evt 'format c: /Q'

men jeg ville nok vælge emesens løsning.. det er ihvertfald det jeg plejer at gøre.. men nu har du en mulighed mere

->Brommi

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-05 16:57

Lige en ting Seeman................
Er det en recovery CD du har.
Eller
Har du alle driverne til din comp.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 02-02-05 21:45

Nede i bunden kan du finde 6 boot disketter til xp pro vis du ikke kan boote
fra cd drevet men det kan man fra de fleste nyere pc'er
ellers>

(1)
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html

(2)
Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

(3)
Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstaller xp?/FORMAT)

(4)
Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

(5)
Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.

(6)
Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

(7)
XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471 c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-495 5-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-02-05 23:13

Seeman................ fortæl lige om det er en recovery CD du har.
Inden du får slettet for meget på din HD

Godkendelse af svar
Fra : Seeman

Dato : 04-02-05 10:06

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-05 12:18

Too fast.........

Kommentar
Fra : bennymanden