/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Kan min bærbare køre nye spil?
Fra : TikZ
Vist : 623 gange
50 point
Dato : 01-02-05 21:43

Hejsa,
Jeg har lige købt en ny bærbar computer. Jeg har ikke den store forstand på grafikkort. Derfor spørger jeg:
Kan Computeren med nedenstående 'specs' spille alle spil, som er på markedet nu?
Og hvad betyder det der står efter kommaet i nederste punkt altså grafikortet.

-Mobile AMD Athlon XP 3000+ processor
-512 MB RAM
-15,4 WXGA TFT skærm
-Nvidia GeForce 4, 420 Go grafikkort med 32 MB dedikeret skærmhukommelse

Accepteret svar
Fra : phg1

Modtaget 60 point
Dato : 01-02-05 21:55

det kan den ikke,det kan jeg love dig med garenti,jo du kan godt få et billede og spille men det bliver med hakken og en elendig billedkvalitet(pga.du bliver nødt til at sætte opløsningen ned på spillet)endelig understøtter dit grafikkort ikke shaderer(skyggeefekter med videre)og så for at gøre det helt færdigt har det kun 32mb ram
grafikkort betegnelsen betyder at det er et geforce 4 420 er betegnelsen på kortet og det er en mx kerne der sidder derpå,go betyder det er til en bærbar og de 32mb ram kommer jo helt af sig selv
din cpu er helt fin til spil,men dit grafikkort halter altså bagefter,så hvis du vil spille så er det et godt grafikkort til en bærbar og så måske 512mb ram mere det vil gøre maskinen helt perfekt.

Kommentar
Fra : TikZ

Dato : 01-02-05 22:40

Så kan det godt være at skal have et nyt grafikkort, men...
-Hvad er prisen på et grafikkort som, kan køre alle de spil som er på markedet lige nu?
-Og hvilket synes du det skulle være?

Er det nemt at få skiftet grafikkort på sådan en bærbar? (Det er en HP Pavilion ZV5416)

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 02-02-05 00:29

Du skal op I noget lignende Geforce 5200+ 128 (helst 512mb) eller Ati Radeon et eller andet.. samme størrelse jeg er dog ikke sikker på at det kan sættes i en bærbar, men der må findes grafikkort af den kvalitet til en bærbar, disse grafikkort koster ca. 700.- monteret til en stationær. Jeg kunne forestille mig at de er dyrere til en bærbar, og jeg ville ikke selv rode med at sætte dem i.

En athlon 3000+ porcessor svarer til 2,4 ghz hvilket er meget brugbart, jeg vil dog også foreslå mere ram, men 512 er absolut ok til mange spil.
Rune..

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 02-02-05 00:57

efter lidt søgen på nettet ser det ud til at der ikke findes "løse grafikkort til din nye laptop den grafikchip der sidder i din computer er indbygget i bundkortet
du skal op i betydelig dyrere laptops før du får noget grafik der kan trække de nye spil og her snakker jeg om mellem 10 og 15000 kr
problemet med at sætte disse grafikkort i er at for det første er der ikke meget plads og pladsen udgør så også det at det er svært at komme af med varmen for disse kort
så jeg tror du må se i øjnene at du har købt en glimrene maskine til 2D men elendig til 3D

P.S rune der findes ikke grafikkort med 512mb ram endnu men de er på vej og da slet ikke til en laptop,nogle af de dyreste har et ATI 9800xt mobile med 256mb ram men så snakker vi også over 20000kr

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 02-02-05 06:18

man kan ikke udskifte ret meget på en bærbar.. som regel kun CPU og RAM men ALDRIG grafikkort... Så hvis du skal bruge en computer udelukkende til spil vil en bærbar højst sandsynligt ikke være tilstrækkelig da de meget sjældent er kraftige nok til de nye spil.. så du burde nok spare sammen til en stationær computer som du kun bruger til spil... ved godt de andre har sagt stort set det samme.. men jeg ville også lige sige min mening

->Brommi

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 02-02-05 09:28

Jeg vil Godt lige korrigere Brommi. Man KAN nu engang få bærbare hvor man kan skifte grafik-kortet. Bla. Fujitsu. Så har vi lige fået den på plads også

Kommentar
Fra : TikZ

Dato : 02-02-05 15:18

Jeg har fundet ud af man ikke kan skifte grafikkort på min bærbare... Så jeg får pengene tilbage og køber en anden
Men hvilken synes i det skal være, hvis den ca. må koste 10.000 og skal kunne tage alle spil?

Kommentar
Fra : TikZ

Dato : 02-02-05 15:50

Har kigget lidt rundt og fandt denne her:
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/notebooks_Q4_W13_inspn_9100_N02911?c=dk&l=da&s=dhs

Det er en Dell bærbar computer, men den har dette grafikkort: ATI Mobility Radeon 9700 64MB. Men der står at man også kan få den samme PC bare med det her grafikkort: 256MB ATI Mobility RADEON 9800. Det kommer bare til at koste 1.931 kr. mere. Kan det sidstnævnte grafikkort klare alle spil lige nu? Og er resten på computeren godt nok?

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 02-02-05 15:56

jeg vil forslå denne her,den er bestykket med et ati 9700pro kort og en pentium m cpu på 1.6mhz som kan opgraderes til 2.0mhz
http://www.greendata.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid=8375
prisen er uden styresystem men scrool lidt ned så står mulighederne tilvalg til computeren

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 02-02-05 15:59

ja den ser sku bedre ud end den jeg har fundet,havde slet ikke tænkt på dell
et 9800 m.256mb ram er nok til nutidens spil i en god opløsning

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 02-02-05 16:45

misterryman: Det var jeg ikke klar over... kan du finde et link der beskriver proceduren? jeg ville nemlig meget gerne se hvordan DET gøres
->Brommi

Kommentar
Fra : TikZ

Dato : 02-02-05 19:42

Den der Dell koster 15.000 med Moms :S men hvis man vælger et mindre grafikkort:
128MB ATI Mobility RADEON 9700 8x AGP, så kommer den til at koste 13.000 Er der så stor forskel på de 2 kort?
Tror ikke jeg kan lokke mine forældre til at betale 15.000

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 02-02-05 21:18

jeg ved ikke lige om man kan sammenligne bærbar grafik med den der sidder i en pc,men jeg har fundet en test med de 2 kort(pc udgaverne)men jeg tænker forholdet mellem de 2 er ens i en bærbar,9800 kortet er 10-15% hurtiger end 9700 kortet
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/05/6669484

Kommentar
Fra : TikZ

Dato : 03-02-05 08:07

Er grafikken virkelig så dårlig, som mange siger at den er til bærbare?
Man kan vel godt se hvad man spiller hvis man spiller et spil som Fifa 2005 eller hvad?

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 03-02-05 14:06

som jeg skrev tidliger er det store problem i bærbare pladsen og varmen,de nye grafikkort bruger en del plads og en del strøm,så derfor er grafikkortene i en bærbar "mindre" end de er/kan være i en stationær pc.

Godkendelse af svar
Fra : TikZ

Dato : 03-02-05 15:43

Tak for alle svarene. Pointene går til phg1

Kommentar
Fra : domplein

Dato : 04-02-05 12:52

Jeg vil gerne købe computeren fra dig hvis du ikke allerede har returneret computeren og du bor i København område.

Venlig Hilsen.