/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Underafkølet Vand
Fra : Sillepigen
Vist : 2900 gange
50 point
Dato : 01-02-05 21:31

Hej.

Jeg har fået en fysikrapport, hvor en af opgaverne går ud på at finde hvor stor en brøkdel af et bæger der fryser til is efter at være taget op af en frostboks.

Den præcise opgave lyder sådan:
I en frostbox anbringes et bæger med rent vand. Dette vand afkøles til -10 grader C uden at fryse til is. Idet bægeret tages ud af boxen, omdannes noget af vandet til is.

Vi var flere som ikke helt forstod opgaven, eller hvilke formler vi skulle bruge, så derfor spurgte vi vores lærer. Men hun kiggede længe på den, sagde "øøøhm"... Og kom så med nogle forskellige formler som vi kunne starte med at bruge. Det har jeg gjort nu, men tallet jeg får ud af det, er i kJ, og det skulle jo være en mængde. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre.
Har ikke så meget lyst til at spørge min lærer igen, når hun ikke engang selv virker sikker på svaret.

Kan nogle af jer hjælpe mig videre?

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 01-02-05 21:41

Altså... jeg ved IKKE noget Men...
det lyder da som om at opgaven er formuleret forkert ??

I en frostbox anbringes et bæger med rent vand. Dette vand afkøles til -10 grader C uden at fryse til is. Idet bægeret tages ud af boxen, omdannes noget af vandet til is.

1. Det burde da fryse ved -10 grader ?
2. Idet bægeret tages ud af boxen, omdannes noget af vandet til is. ---- Det er et BÆGER ?? det er uden låg.
Dette sker da kun idet man tager låget af bægert.. Ligesom når man åbner en cola man havde glemt i fryseren.

uanset... så er 10 % sikkert et godt skud )

Bare underligt, for når det sker for din Cola, så kan det hele godt finde på at fryse. Men det er måske noget andet når der er Kulsyre indblandet.

Undskyld det lidt Off Topic indlæg

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-02-05 22:43

RENT vand kan godt afkøles til under 0 grader - det skyldes at is-krystallerne (populært sagt) skal have noget at starte på. Hvis vandet er i ro, når det passerer 0 grader på vej ned i temperatur, så kan det afkøles endog temmelig langt under 0 grader; men en lille rystelse vil få vandet til at antage fast form (fryse).
Jeg kan ikke huske hvor meget energi denne transformation kræver, men ved at regne lidt på mængden af vand og temperaturen, så burde man kunne regne ud hvor meget energi der er til denne transformation, og dermed hvor meget af vandet der vil blive til is.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-05 23:04

Underafkølet vand er det du i dagligdagen kan opleve som islag. Vandet er ikke krystaliseret (amorf tilstand).

Dette opstår ved en bratkøling, altså når afkølingen sker så hurtigt, at der ikke kan nå at dannes krystaller. Armorfe stoffer er uden "form" eller symmetri.

Tilsættes et enkelt krystal/partikel eller udsættes væsken for mekaniske påvirkninger (rystelser/stød) startes krystaldannelsen - is-dannelse, og væsken fryser til is idet temperaturen stiger til frysepunktet.

Det du så skal bruge, er vands specifikke overgangsvarme(smeltevarme) Qs = m·L hvor L=332J/g

Den energi der afgives fra vandet ved bratkølingen er Q=c·m·deltaT, hvor C er vands varmekapacitet ved -10°C

Vi sætter m = 1g, så er det nemmest at regne på

Q=c·m·deltaT = 2J/g·K·1g·10K=20J (C=2kJ/K så vidt jeg husker i området -20°C til 0°C)
Qs=1g·332J/g =332J

Altså, der afgives 20J ved bratkølingen, og der kræves 332J til omdannelse fra væske til fast stof.

Demed må den mængde is der dannes være forholdet mellem Q/Qs = 20/332 = 0,06 smarende til 6%.

mvh berpox

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 02-02-05 00:33

Hvor er jeg glad for Berpox...

Mvh Kim Boje

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 02-02-05 01:47

Ikke for at rette berbox, men alligevel. Det hedder ikke islag, men isslag. Men du har fat i den lange ende. Pointene må være dine.
Det med colaen, sker fordi der sker en trykændring, når man åbner for den.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-05 07:05

>>PrivateDK<< Ja for katten da - isslag - der mangler lige et "s" - men der er nu flere tastefejl i mit indlæg, som jeg forventer at Sillepigen m.fl. vil bære over med

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-05 07:14

>>kimboje<< Det glæder jeg mig så over Matematik og fysik undervisningen bed på mig - det er jo nogle dejlige fag med evig relevans for vores hverdag!

mvh berpox

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 02-02-05 16:26

Her sidder man og klapper dig på skulderen for din fine besvarrelse, og så skal man smædes til over at komme til at nævne en lille tastefejl.
Det må du meget undskylde. Jeg kunne jo ikke vide at det var en tastefejl.
Tastefejlen gjode jo bare at det hele kunne misforståes.
Du lyder som om du ved hvad du taler om, men forskelle mellem islag og isslag er meget lille og stadig enorm stor.
Jeg synes defor det var vigtig at fremhæve forskellen.
Effekten af de to er den samme, men hvorfor de opstår er meget forskellig.
Isslag forårsager et islag.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-02-05 17:38

>>PrivateDK << Øv altså. Kunne mit indlæg misforstås? Jeg glæder mig skam over dit indlæg, som jeg også tog for et skulderklap

Og det var skam en tastefejl - men det er da på sin plads at du fremhæver forskellen på isslag og islag

Så der var skam ikke et ondt ord herfra, så jeg er ked af hvis du opfattede det således...

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 03-02-05 19:15

Tak for svaret berpox. Det er perfekt :D

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-02-05 19:24

Det er jeg glad for du synes

Og jeg håber at du kan gennemskue hvad det egentlig gik ud på Ellers må du lige spørge igen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : SurfPete

Dato : 29-09-07 21:28

Citat
Ikke for at rette berbox, men alligevel. Det hedder ikke islag, men isslag. Men du har fat i den lange ende. Pointene må være dine.
Det med colaen, sker fordi der sker en trykændring, når man åbner for den.

Nej, det er ikke helt rigtigt.

Trykændringen har en lille effekt ja, da væske under tryk fryser ved lidt lavere temperatur jo.
Forskellen er dog meget lille, og ikke det man ser vil jeg påstå.

Det er stadig kun en katalysator der gør at det underafkølede vand/cola "forstyrres" og fryser øjeblikkeligt !
Så det at trykket udlignes, gør at boblerne vil forstyrre og fryse cola/vandet øjeblikkeligt.

Det samme med rent vand - blot det man tager det op i bægeret i hånden, og dermed "slår" lidt til det - er nok til at det fryser øjeblikkeligt, når under 0 grader.

vh Peter Frank