/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
AMD Athlon(tm) XP Processor 3000+
Fra : mgt09
Vist : 368 gange
100 point
Dato : 01-02-05 16:40

Hey...
Har fået kastet en bærbar i nakken, men har minus forstand på sådanne ting.

Som i kan se nedenunder er det en AMD Athlon(tm) XP Processor 3000+

Men når jeg tjekker egenskaber for system skriver den kun 798MHz, hvad skyldes dette?
(Hvis jeg tjekker lige efter computeren er blevet tændt står der 398MHz, herefter ændrer den sig til 798MHz)

Har set under Bios, og der skriver den 1600 MHz, så er en del forvirret

Håber nogle kan hjælpe en tosse som mig, med forklaring på dette.

På forhånd tak.

(Pavilion)
Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP Processor 3000+
Speed : 798MHz
Ram : 512 MB RAM
Name : MC-DH7 Athlon 64 (K8 Newcastle) 130nm 2GHz+ 1.45-1.55V
Type : Low Power

ps. Ja jeg er næsten blondine

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 01-02-05 17:17

Jeg begriber det heller ikke rigtigt, men jeg havde en stationær athlon 3000+, troede også det var mhz, men fandt så ud af at det svarer til enten 2.2 eller 2,4 ghz, derfor er det lidt misvisende, da der aldrig står noget om Athlon processores hastighed nogen steder..

Men mht. til den du har, så lyder 798 mhz ikke af meget med en athlon 3000+ i, men er den gratis, så er den vel ok.

:_) .. Rune

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-02-05 17:18

prøv med dette program EVEREST Home Edition
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-02-05 17:21
Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-02-05 08:34

Hej MGT09

Din bærbar har en speciel facilitet som gør at den kan spare strøm mens den kører. Især størmfrobruget til din processor "æder" meget, så derfor laver alle producenter denne facilitet.

Du har en AMD3000+ - som svarer til en Pentium 2,4 Ghz, men fordi den kører med strømbesparelse varierer hastigheden på processoren hele tiden - netop for at spare strøm og ikke udvikle så meget varme.

Der hvor den bruger mest kraft er ved kopiering. Så sæt den igang med at kopiere ca. 2GB filer på harddisken, og HUSK den skal være på alm. 220V støm (ikke køre på batteri) så vil du se at hastigheden lige pludselig er større.

Når du så ser 789 Mhz. så er det fordi makinen ikke skal bruge større hastigehd end det i den nuværende situation.

Lars

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 02-02-05 19:30

Lars har delvist ret, det er rigtigt at processoren "skifter" hastighed for at spare strøm. Men en AMD 3000+ svarer til en Pentium 3,0Ghz... Intel og AMD har forskellige måder at måle processorhastighed på derfor når AMD fx smider en 2200+, så svarer det til en intel maskine med 2,2 Ghz, selvom den reelt set max kører med 1,79Mhz Ifølge amd's egen skala. Ydermere ser det udtil at være en 64-bit maskine (LAD VÆR MED AT RODE I DIN BIOS) hvis du ikke ved hvad du laver, de 1600 mhz du snakker om er sikkert din FSB (Front Side Bus) som er en helt anden ting. Jeg har iøvrigt selv lige købt mig en maskine med Athlon-64 processor i og den virker formidabelt + du er sikret et pænt stykke ud i fremtiden. Det unikke ved din maskine er bl.a. at din FSB somsagt er på 1600Mhz, hvorimod at selv de mest hidsige maskiner fra Intel ikke kommer over 800Mhz endnu.

Mvh.

Sutrow

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-02-05 20:02

Hej Sutow

Min nye maskine kører da 1066 Mhz. FSB (passer til dual 533 Mhz. DDR RAM) så det passer ikke helt.

At AMD Athleon kører 1600 Mhz. er en tilsnigelse den kører "kun" 333Mhz. - se linket:
http://www2.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/1,,30_182_869_4348%5e7923,00.html?1093995846

Det er rigtigt at de nye Athleon64 kører stærkere men det er kun til server boardsne, og det er jo ikke lige det vi har her.

Spg. er om det er en ombygget stationær Athleon, eller om det er den Mobile udgave der er tale om - med spec. tror jeg at det er den stationære Athleon som er bygget ind i en bærbar, og derfor skruer den ned for ikke at brænde sammen p.g.a. kølingsproblemer.

Lars

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 02-02-05 21:39

Det der er tale om er sikkert at det er en Athlon 3000+ XP M (Mobile) processor der er tale om og den skruer ned for hastigheden, da den er udviklet til bærbar. Ja Det er jo også det jeg siger, at Athlon 64 processorne kører med en FSB på 1600 Mhz. Athlon64 kan afvikle trafik til og fra processoren på een gang med 800 MHz/sek, hvilket giver en FSB på ialt 1600 MHz/sek. Ja det er rigtigt at Intel er kommet ud med en 1066 mhz fsb... Men det laver stadig ikke om på at AMD Athlon64 har en FSB på 1600 Mhz.

Sutrow