/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb af bærbar!
Fra : cobran
Vist : 494 gange
200 point
Dato : 01-02-05 00:49

Jeg ser efter en bærbar der ca. er til 5600 kr.

Den skal have ca. 2.6 Ghz og bruges lidt til skole og spil men dog ikke de største krævende spil som skal bruge 128 MB graffik kort eller mere! 64 mb er fint nok.
Jeg spiller meget computer men har en god stationær computer til de store spil.

Jeg har hørt at Dell er en computer af kvalitet!
Er det fornuftigt at købe sådan en, eller findes der nogle firmaer der sælger billigt som Dell, men med måske lidt bedre indhold?...- som måske har flere ram eller andet, GB eller netværtk...

Jeg har tænkt på den her - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109475
som dog ikke er Dell men ser den fornuftig ud?

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 01-02-05 01:06

tro ikke at dell er forbundet med kvalitet der findes andre produkter der er bedre end dell
dell er gode til at markedsføre sig
computeren du har set på ville jeg ikke have noget imod at købe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-05 01:27

Vær opmærksom på at Celeron processoren bruger temmelig meget strøm omend mindre end AMD og Pentium og at computere der kan spilles på ikke kan holde batteritid længe nok til at de reelt kan bruges til noget særligt uden adgang til strøm.
Bærbare computere skal være velegnet til at benytte til kontor og undervisning og alt der er puttet i til brug ud over dette bruger strøm og giver varme ¨å det eneste mobile ved computeren er, at den kan bæres i en hånd.
Hvis du skal have en stabil computer der kan arbejde rimelig tid på batteri skal du have en med Intel Centrino processor og ikke for meget grafik og andet tingeltangel og så skal du slippe et par tusind mer efor at få en der er til noget.
Jeg ser alt for mange bærbare der bliver solgt brugt for en slik fordi de slet ikke kunne det man regnede med.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-05 01:37

Dell er alle testet enkeltvis, og det border i min verden en hel del for kvalitet.
De bliver nemlig ikke samlet før end de er bestilt. De er derfor ikke serie produceret, på helt samme måde som de fleste.
Jo selvfølgelige er selve grund notbooken, men den bliver første færdigsamlet, når den er bestilt.
Det skal ikke være kvalitet der skal holde dig væk fra Dell.
Den anden ser godt nok ellers spændende ud.
Prøv at gå ind på Dells hjemmeside, og konfigurer en tilsvarende og se hvad de skal have for den.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 01-02-05 08:03

køb en acer de er meget gode og stabile
har selv en og er meget godt tilfreds. store firmaer som vm data bruger dem

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-02-05 08:46

Hej Private + andre.

DELL køber fra 3 fabrikker i Kina alle sine PC'ere - notebook såvel som stationære. Med ca. 6 måneders mellemrum forhandles priser, og derfor kan du se at en model Inspiron 4100 ikke har samme Motherboard/grafik/IDE controller samt PCMCIA bus, som model Inspiron 4100 som er købt ca. 7 måneder efter.

Hvor fa'n er kvaliteten i det?????.

Husk også at for at få den opreklamerede M E G E T lave DELL pris, skriver du under på at du kun har 12 måneders garanti/rep. Prøv at lave samme model med 3 års garanti som de andre, og så se hvor lille en prisforskel der egentligt er til stede - ret smart marketing gimmick fra DELL.

DELL, Acer samt Compaq + Fujitsu-Siemens får alle lavet sine bærbare på en af de 3 fabrikker som der er i Kina, så derfor kan du lige så godt købe en Zepto bærbar som du kan købe en DELL, da de kommer fra samme fabrik, med samme regler for kvalitetskontrol etc. Den eneste forskel er mærkaten på kabinettet.

Køb der hvor du får mest kvalitet = garanti + hastighed på processor, mest RAM og mest grafik for pengene.

God jagt

Lars

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-02-05 10:04

1 IBM
2. DELL
3.F.S / HP /div
4 NOname / div.

skal vælge mobile prosessor

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-02-05 10:08

Jeg har lige set en billig en i Netto's katalog... En HP Compaq... Kanon god computer til 6000...

Citat
larsfrohn:
DELL køber fra 3 fabrikker i Kina alle sine PC'ere - notebook såvel som stationære. Med ca. 6 måneders mellemrum forhandles priser, og derfor kan du se at en model Inspiron 4100 ikke har samme Motherboard/grafik/IDE controller samt PCMCIA bus, som model Inspiron 4100 som er købt ca. 7 måneder efter.

Hvor fa'n er kvaliteten i det?????.

Kvaliteten ligger netop der... De udvider og opgraderer deres modeller... Hvad er der galt i det?

Personligt kan jeg kun anbefale Dell... Kanon god support... Og iøvrigt "binder" du dig ikke "kun" til 12 måneders garanti... Du har altid de 2 år jvf. købeloven... De 12 måneder er bare Dell's "egen" kvalitetsperiode.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-05 14:18

Ja, købeloven kan man jo ikke rigtig undslå sig
Og Dell kan jo også lave sine egen kvalitets check ud over grundproducenten.
Netto koster godt nok 7000, men ser dog spændende ud.
http://www.netto.dk/internet/nettodk/catalogue/catalogue.nsf/webActiveCataloguePages/1-1?opendocument&catid=1
Min far har en HP. Den kører bare kanon, men er også lidt dyere.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-05 14:20

Du kunne jo også prøve her. Jeg kender dog ikke sælgeren, men han har da eksisteret i flere år, så nogen må jo handle der. :)
http://www.laptops.dk/

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-02-05 14:51

Så prøv lige at have en situation hvor din DELL går i stykker - der kommer en flink rep. mand, som så skifter dit Mboard, hvorefter Windows XP går totalt bananas fordi motherrboadet ikke er det samme som det gamle

Han kan ikke hjælpe dig, fordi det er ikke han opgave, men din at sørge for en sikker back-up, hvorefter du henvises til DELL's hjemmeside og skal finde driver 19057 = dit nyt motherboards videdriver, men du kan ikke komme ind, fordi dit netkort nu er et andet end det som oprindeligt sad i maskinen.

Find lige kvaliteten i den support.

Lars

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-05 16:29

Jeg regner ikke med at din beskrevne oplevelse er fiktiv. ;)
Istedet for at skrive hvad cobran ikke skal købe, så kom lige med lidt konstruktiv kritik.
Kom med et par gode forslag han kan bruge i stedet. Kritisere kan man altid.
Har du haft nogle gode oplevelser med nogen producenter larsfrohn?
Den service jeg har kendskab til ved Dell er Afhentningsservice. Hvor de henter, eller får nogen til det. Og så virker PC'en når du får den tilbage.
Jeg har også hørt dårligt om HP's service, men min fars, hentede de da CD-Rommen ikke virkede, sendte den til England. Vi havde den 3 dage efter i fuldt vigør.
HP's priser overstiger dog det cobran vil invistere.
Det kan jo selvfølgelig være en heldig oplevelse, men jeg kan jo kun skrive om det jeg kender til.
Jeg skal igen skrive, at jeg ikke påstår at Dell er det bedste, men heller ikke at det ikke er.
Jeg påstår heller ikke at jeg selv ville købe en Dell, bare at det, til min bedste viden, er et OK køb.
Jeg ville gå på markedet og vælge nøgternt den der dækker mit behov.
Nu er det beløb som cobran vil invistere i en Notebook ikke det største, men derfor kan han jo godt få en fylestgørende Laptop.
Mange vil jo også sværge til en MAC.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 01-02-05 18:24

Jeg har indset at hvis jeg skal have en bærbar med et batteri der kan køre i længere tid end 1.5 time, og til den lille pris ca "5600" så skal jeg måske se på noget som den her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117285&Bedom=true
altså en AMD Mobile Sempron
Den er både hurtig og batteriet kan holde i ca. 3 timer. Det ser jo temmelig godt ud men jeg ville jo have et graffik kort på 64 MB og der står intet om hvor godt det der sidder i er! kun at den hedder VIA UniChrome Pro K8N800 eller noget...
Nogen der ved hvor godt det kort er som der sidder i?
Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-02-05 19:48

Jeg undskylder hvis det er som om jeg kritiserer alt og alle - det var ikke meningen, kun at påpege at alle de såkaldte "mærkevarelev" ofte ikke er et hak bedre end nonames

Jeg skifter bærbar hver 4-6. måned - ca. (ja jeg er storforbruger af bærbare som jeg bruger i forbindelse med projekter og derefter afleverer) og har haft stort set alt mellem hænderne, og jeg kan personligt godt anbefale følgende mærker: Fujitsu-Siemens, Toshiba, DELL's Latitude serie (på trods af problemerne beskrevet med DELL) og HP's NW serie. Af Noname kan jeg anbefale Solid eller Zepto. De er alle i kraftig plast, proppet med ydelser og HDD plads kanon UXGA skærme med 1600 x 1280 opløsning DVD +/- RW etc.

MEN.... alle disse maskiner koster over 12.000 + moms og er ikke i det prisleje som er beskrevet her.

Alle Acers maskiner i den billige ende, Fujitsu-siemens i den billige ende, Solid Notebook (noname) Zepto (noname) samt DELL Inspiron er alle leverandører som laver maskiner under 5000 + moms, og her er den ene lige så god som den anden (med et lille minus til DELL Inspiron). Jeg ville nok selv tage en SOLID eller Zepto, for der kunne jeg måske få en bedre skærm eller en DVD RW for samme pris som de andre leverer en DVD med CD R/W eller en alm. 1024x768 TFT skærm.

Håber dette afklarer at jeg ikke kun vil kritisere, men blot ville gøre opmærksom på at de alle kommer fra de samme fabrikker uanset mærke på æsken.

lars

Accepteret svar
Fra : ultra2

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-05 22:47

køb du den acer den ser god ud

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-05 23:00

Helt fint larsfrohn.
Acer ser helt fin ud, dog mener jeg at man mindst skal kunne forlange 3 timer af et laptop batteri.
Den tidligere omtalet HP Pavillion synes jeg selv kører for kort tid, ca. 2 timer. Men det skyldes at den har en 17 tommer skærm. Så den for første gang til salg i DK i sidste uge. Maskinen har ud over fejlen med CD-Rom drevet kørt helt uden problemer. Og så har den jo et par udemærkede Harmon Kardon højttalere.
3 timer er et minimum efter min mening, og det er faktisk en meget væsentlig ting du har fat i der.
Selvfølgelig køber man en bærbar fordi den fylder lidt, men man køber den også fordi man vil kunne transportere den omkring, unden altid at slæbe en ledning efter sig.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 01-02-05 23:28

Ok Tak for svaret ultra2.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-02-05 07:52

det er ikke for at sige noget negativt

men nogle svar er så uddybende at de somme tider er forvirende for dem som ikke er kendere
så en gang imellem skulle man afkorte svarende og bibringe til lidt mindre forvirring