/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan formaterer jeg en ny harddisk?
Fra : stjuma
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 31-01-05 21:49

Hejsa.

Ny harddisk monteret. Windows har fundet ny hardware. Hvordan er det lige, jeg kommer ind og får disken formateret?

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-01-05 22:14

Hvis det er Windows 2000 eller XP skal du ind i Diskhåndteringen:
Instillinger>Kontrolpanel>Administration>Computeradministration>Diskhåndtering

her finder du blokken, der repræsenterer din nye disk. Højreklik og vælg "Formattér"

Kommentar
Fra : grow

Dato : 31-01-05 22:18

Selv om du måske "kun" har en ny disk så skal du først bestemme om den skal opdeles i en eller flere drev. Feks. C: og D: Tænd din computer med startdisketten isat og når den viser et A: på skærmen så skriv: fdisk og følge anvisningen. Når den er færdig med opdelingen så skriv format c: og vent igen medens den arbejder! Hvis det er den som du vil have dit styresystem på så kan du nu begynde at lægge dit system ind.
Denne forklaring er noget simpel og du må selv tage nogle valg hen af vejen.
God arbejdslyst!

Grow

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 22:27

Skal den bruges som lager/programholder/dokumenter så vil jeg foreslå:
Altså hvis den ikke lader sig formatere.
H-klik på det område der hedder ikke alokeret og vælg opret logisk drev.
Har du NTFS på dit styresystem så kan du bruge dette til din lager HD
Er du i tvivl så brug FAT 32 som både win 98/ME/2000/XP kan se

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-01-05 22:31

grows metode er fin, hvis det er den eneste disk. Jeg forstod det bare sådan, at du havde fået en disk mere.. siden Windows havde fundet nyt hardware?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-05 22:47
Kommentar
Fra : grow

Dato : 31-01-05 22:53

Hej justuniverse!

Du hat fuldkommen ret i din antagelse og jeg har prøvet at tilføje en advarsel om ikke at benytte format C: hvis det ikke er den eneste disk. Desværre mistede jeg internetforbindelsen lige efter at det første var afsendt!
Jeg håber advarslen ikke er kommet for sent SORRY!!!

Grow

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-01-05 22:57

grow>Det går nok. Kun rigtige mænd tager ikke back-up.. (eller hvordan er det nu)

Kommentar
Fra : grow

Dato : 31-01-05 23:07

justunivers> Hvad gør så kvinder?

De tager 2 - da de ikke kan finde den første! - eller har jeg fuldstændig misforstået noget?
Det siger min kone!

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 31-01-05 23:38

du kan også gå ind i denne computer højre klike på dit nye drev og vælg formaterer der
bare lige en anden måde at gøre det på

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-01-05 23:42

Nåeh ja cbsjanten har fat på noget der. Jeg kunne ikke lige huske, hvorfor jeg ville hele den besværlige vej. Men det var fordi, at med en helt ny harddisk kan man vist ikke bare gøre som cbsjanten siger. Jeg mener at kunne huske, at man skal ind i diskhåndteringen og klargøre drevet (eller diverse partitioner) til formattering.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 31-01-05 23:46

ja det kan du have ret i hvis der ikke er oprettet en partion eller hvis den skal deles ja så er det den lange vej hehe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-05 00:09

H-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>rul lidt nede til højre

Skal den bruges som lager/programholder/dokumenter så vil jeg foreslå:
Altså hvis den ikke lader sig formatere.
H-klik på det område der hedder ikke alokeret og vælg opret logisk drev.
Har du NTFS på dit styresystem så kan du bruge dette til din lager HD
Er du i tvivl så brug FAT 32 som både win 98/ME/2000/XP kan se

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-05 12:04

gå ind i hjælp og support - skriv formatere harddisk - så er der en vejledning du kan følge

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 01-02-05 15:48

Tak for svaret emesen.