/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
køb af brugt bil
Fra : snusi
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 31-01-05 19:33

Hvilke regler gælder ved køb/salg af brugt bil hos privat person?
Garanti, reklamationsret osv.

snusi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-01-05 19:34

Stort set ingen regler, ud over det i skriver i en kontrakt.
Hvis i da skriver en.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-05 19:38

Citat
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige regler om forbrugerkøb; derfor har du ingen reklamationsret, hvis bilen er solgt som beset eller med lignende fraskrivelse. Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. Som medlem kan du med fordel bruge FDMs slutseddel til handel af brugt bil mellem private.

fra denne side
http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/handel.asp

som jeg synes du skal læse igennem, men se bort fra at du skal være FDM medlem, reglerne er de samme for ikke medlemmer.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 19:39

Garanti er ikke noget som nogen er forpligtet til at give, hverken forhandler eller private.
Reklamationsret hedder det, men ved at handle privat, gælder den regel, at en privat sælger kan henholde sig til, at han ikke er fagkyndig og har bilsalg som erhverv, så derfor er det svært at gøre en privat ansvarlig for fejl og mangler ved en bil.
Et halvt år efter køb, er det forhandler der skal bevise, at en fejl ikke var der ved køb, og derefter skal køber kunne bevise at fejlen var til stede.
Men som sagt, reklamationsretten er ikke noget værd ved privathandel.
og du vil blive nødt til selv at rejse en sag med et evt. krav hvis du køber en fejlbehæftet bil, og en sag er det tvivlsomt du vil vinde ud fra det første jeg skrev.

mvh dova.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 31-01-05 20:00

Tak for svaret ans.

Snusi