/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mine skuldre går ud af led
Fra : SandraFalk
Vist : 907 gange
100 point
Dato : 31-01-05 18:04

Jeg er hypermobil og har et arbejde , hvor der er en del ensidige gentagne bevægelser. Mine skuldre gør så ondt når jeg kommer hjem, og hvis jeg får min kæreste til at trække forsigtigt bagud i skuldrene siger det KNÆK og det er ligesom skulderen ryger ordentligt på plads. Men ligeså snart jeg slapper af igen ryger skuldrene frem (ligesom et svup) og det gør meget ondt igen. Hvad kan jeg gøre???? Ville en kiropraktor kunne hjælpe mig?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-01-05 18:21

Jeg kan på ingen måde forestille mig, at en kiropraktor kan hjælpe dig - tværtimod. Det, du har brug for er, at få opbygget dine muskler i området så de kan kompensere for den manglende stabilitet i leddet. En fysioterapeut synes jeg er langt mere nærliggende at prøve.

Vaxen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-01-05 18:36

Hej Sandra.
Det er et vanskelligt problem du der døjer med. Jeg tror heller ikke en kiropraktor vil kunne hjælpe dig. Jeg kan berette for dig hvordan min eks-kone fik løst problemet.
Hun led også af hybermobilitet især i den ene skulder, det var til sidst så slemt, at den kunne gå af led bare hun tørrede sig med et håndklæde efter badet, jeg kunne så tage hende i begge skuldre og med et let ryk sætte den på plads igen, men det medførte hver gang en vis smerte.
Hun fik simpelthen gennemført en operation hvor hun blev "åbnet" i lysken, og man mejslede en lille kile af lårbensknoglen, den blev så efterfølgende "slået" ind ved skålen i skulderleddet. Problemet skyldtes at "skålen" var for stor til "kuglen" i leddet i skulderen.
Efterfølgende er hendes skulder aldrig mere gået af led.
Det lyder lidt brutalt, men var ikke så slemt endda, det blev klaret akut, og hun var hjemme igen samme dag.
Jeg synes du skulle tage en god snak med din læge, og høre hvad han/hun mener.
Det er jo ikke til at leve med resten af livet.
Held og lykke med det.
mvh Benny

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 31-01-05 18:40

fysioterapeut - klart. du skal også skåne din krop mod ensidige bevægelser, så måske er det nødvendigt at skifte arbejde

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-01-05 18:47

Ja, det er rigtigt aase, du skal da bare være - selvfølgelig kan man da bare ligge på sofaen døgnet rundt (pas på liggesår) - men der findes da heldigvis stadig unge mennesker i dette land som vil noget mere.

..... din læge kan jo også henvise dig til evt. behandling hos en eller anden kvaksalver Sandra, så jeg håber blot for dig, at du får løst problemet, og dermed et bedre liv
mange hilsener Benny

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 31-01-05 19:10

Hyppig udstrækning hjælper på både muskler og led.. uanset om man strækker ud uden at have lavet fysisk arbejde eller man lige er stået op.

Aner ikke om det kan hjælpe, men det er da billigere end en fysioterapeut

Rune

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 31-01-05 19:14

jamen bennymanden, det jeg mente med det sure fjæs var da selvfølgelig, at det altid er trist at skulle skifte arbejde på grund af, at ens krop siger nej. især da, hvis det er et arbejde, man er glad for. heldigvis findes der arbejde, som ikke er så belastende.
sofa?? overhovedet ikke så meget som en antydning. og jeg har i mange år arbejdet med unge mennesker, og du har jo helt ret. rigtig mange vil gerne meget med deres liv.
håber, at det nu er bragt på plads....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-05 19:33

Du skal overveje at finde et andet arbejde, idet det arbejde du har nu ikke er særlig hensigtsmæssigt hvis du lider af hypermobilitet.

Her kan du læse en del om emnet.
http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/hypermob.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-01-05 21:23

OK aase, jeg tror vi er meget enige
...... det med sofaen var nu også nærmest "for sjov" - det lyder som om Sandra´s skulder er "meget løs", det var hele grunden til at jeg blandede mig, jeg har som nævnt på tæt hold oplevet noget lignende, og det var ikke for at forskrække dig Sandra, det var mere ment som en opmundring, selv i værste fald kan der nemlig gøres noget ved det, til glæde for dig i resten af livet

mvh
Benny

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 02-02-05 16:22

Tak for svaret dova.