/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
ÆLdre mand søger den rigtige race.
Fra : op1
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 31-01-05 12:39

En ældre bekendt af mig vil gerne have hund, han har hus og have. Han er pensioneret, så han er hjemme det meste af dagen, om aftenen tager han dog ofte afsted til forskellige arrangementer, hvor hunden ikke kan komme med, så den skal altså kunne lære at være alene. Han bor alene sammen med konen, men får ofte besøg af børn og børnebørn, så en forholdsvis børneglad hund skal det helst være.

Han er desværre ikke i stand til at gå lange ture med den hver dag, og han er heller ikke interesseret i en hund der kræver meget træning og hjernearbejde.

Gode ideer til hvilke hunderacer der ville passe fint sammen med min bekendt modtages med glæde.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 31-01-05 12:43

Det er måske bedre med en kat
Lillian

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 31-01-05 12:53

hej
send ham på blioteket
der findes et utal af bøger om hunde racer og deres adfærd
det er meget svært at anbefale en race frem for en anden
ønsker han en stor,mellem eller lille hund?
ønsker han en med stamtavle?
der findes også mange vejkryds har set flere af dem mange søde og do

mvh
ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 12:59

Gå ture hver dag og flere gange om dagen, træning og hjernearbejde, er alt sammen noget som alle hunde kræver uanset race.
Ellers får man en frustreret, understimuleret hund der bliver en plage for sine omgivelser.
Hvis manden absolut vil have en hund, skal det under ingen omstændigheder være en hvalp med det arbejde der ligger i at opdrage sådan en.
Hvis ikke man vil/kan give en hund den opmærksomhed den skal have, bør man ikke anskaffe en bare for at have den.

mvh dova

Kommentar
Fra : gop1958

Dato : 31-01-05 12:59

Ja det er ikke let at vælge en race frem for en anden.
Min Mor har en Papillon og den er meget glad for børnebørnene og er utrolig legesyg. En gald og vaks hund som elsker at hygge.

Kommentar
Fra : gop1958

Dato : 31-01-05 13:00

en glad....skulle der stå

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:05

Hej 1133

Han er mest vild med de mellemstore hunde ... stamtavle er ligegyldigt for ham, jeg er sikker på at han sagtens kan trives med et vejkryds. Har tidligere haft schæfer og labrador, men mener at han ikke kan tilbyde disse to nok aktivering i dagligdagen nu, selvom han er forelsket i begge racer.

Jeg spurgte herinde, fordi jeg håbede, at der måske var en eller anden der tænkte "Jamen, en ....., den ville lige være noget for ham." - Det kunne jo være. Men jo, vi skal selvfølgelig en tur på biblioteket, eller en tur rundt på nettet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 13:13

Hvis han ikke kan magte en labrador, skal manden blive væk fra hunde i den størrelse, for det er da netop en af de mest rolige hunde der findes.

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:15

Dova, den vil få masser af opmærksomhed, han kan bare ikke holde til de lange gåture, men samlet en times tid om dagen vil den nok blive "luftet". Han vil være sammen med den hele dagen, har bare ikke lyst til en hund, der kræver at han træner meget med den. Selvfølgelig vil han træne lidt almen lydighed med den, men han har ikke lyst til det helt store. Det er bestemt ikke sådan at den skal sidde inde hele tiden og aldrig komme ud, men så meget motion og aktivering som fx en labrador kræver vil den ikke få.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 31-01-05 13:16

Du skriver Han bor alene sammen med konen,
Er konen ikke hjemme ??? vil hun have hund
Kan man bo alene og sammen med konen ????
det foestår jeg ikke
lillian

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:16

Jamen Dova, du må da give mig ret i at en labrador kræver mere aktivering end en basset.

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:20

Hej Lillian, undskyld, der var rodet formuleret, jeg mente med det at de ikke har nogle børn, der bor hjemme længere. Konen vil meget gerne have hund, men hun lader manden om at bestemme hvilken de skal have, da det er ham, der skal træne med den, og for det meste bliver ham der kommer til at gå med den.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 31-01-05 13:24

Hej igen

Gå på en udstilling og se de forskellige racer
hilsen
lillian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 13:24

Nej op1, en Bassett kræver nøjagtig lige så meget aktivering som en Labrador.

Jeg har sådan en bog med de fleste populære hunderacer, hvor deres behov for aktivering/motion, pelspleje, krav til plads, o.s.v. er angivet, og det er det samme for de to racer du nævner.

mvh dova

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:27

Jamen man lærer jo noget nyt hver dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 13:34

Ved en hurtig gennemgang af racerne, er den eneste hund i den størrelse, der har knapt så stort behov en Golden Retriever. Ellers kræver de fleste andre endda mere end en labrador.
Men alligevel kræver den en del, og den skal man også tage i betragtning, kræver en del mere pelspleje end Labrador.

Den mest nøjsomme hund m.h.t. motion/aktivering er en Engelsk Bulldog, men den er så ikke helt så stor, op til 40 cm høj.

Ellers er det små racer som Dværgpudel, Chihuahua og Papillon der nævnes som mindst motionskrævende.

mvh dova

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:40

Hej Dova... nu har jeg kigget efter i flere af mine bøger og der står sjovt nok ikke at en basset kræver det samme som en labrador. Men hvis din bog siger det, så har den jo nok ret.

Det skal partout heller ikke være en hund i mellemstørrelse, han er bare ikke glad for fx den helt lille chihuahua eller en ordentlig mastiff.

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 31-01-05 13:44

Hej..

Hva med en newfoundland ?
det er godt nok en stor hund men den kræver ikke så meget... bare den har selvskab så er den glad

jbkf

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 13:54

Hej jbkf... ja, vi sidder lige og ser på sådan én, den kan han i hvert fald godt lide. Måske et lidt underligt spørgsmål, men ved du om den savler meget?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-05 13:57

Lad dog helt være.Jeg mistede min sidste hund 12½ år gammel, da jeg var 70, jeg ville gerne have haft hund igen; men jeg er overbevist om, at det vil være synd for hunden, hvis man ikke gider eller har helbred til at tage sig af den.
De første to år kræver en hund meget aktivitet uanset race
Hvis det er et kæledyr han har brug for, så er en kat lige det der er brug for.

Man kan få en elektronisk vagthund, der ved mindste uro gør enten som en arrig terrier, eller som en stor New Foundlænder

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 31-01-05 13:59

hej op1..

efter hva jeg ved kan de godt gøre det en del... men det gør jo ikke hunden dårligere..
men der er jo så mange hunde der savler..

jeg prøver lige at finde link til dig så vender jeg tilbage

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 31-01-05 14:06
Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 31-01-05 14:10

hej igen igen...
har lige siddet og kigget på www.dyrenettet.dk og derinde er der en tæve der søger nyt hjem..

håber det vil lykkes for jer at finde en god hund til ham

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 31-01-05 14:12

Hej igen

Jeg vil fortælle om en dame som er over 80 år
hun har en gammel hund på 10 år
den fik hun da den var 8 år da den ikke mere var til avl eller
udstilling.
Hun går byen rundt 3-4 gange om dagen til glæde
for dem begge
opdrætteren vil tage den tilbage om hun bliver syg
Hilsen
lillian
ps det er den 2 gamle hun hun har

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 31-01-05 14:44

Jeg kan kun sige at han skal lade vær med at vælge nogen form for jagthund!
ex beagle eller noget!

Kommentar
Fra : op1

Dato : 31-01-05 15:01

For at undgå alt for mange misforståelser vil jeg lige pointere at min bekendt er 53, så helt gammel og grå er han ikke.
Jbkf.. tak for dine links, han vil helst have en hund, der er voksen, så linket til dyrenettet er i hvert fald godt!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-05 15:13

lilian!
Jeg tvivler ikke på at der er mange ældre med hund , hvor begge har stor glæde af hinanden - men:
"Han er desværre ikke i stand til at gå lange ture med den hver dag, og han er heller ikke interesseret i en hund der kræver meget træning og hjernearbejde. "
Det er dette citat der fik mig til at skrive som jeg gjorde!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 15:15

Hvor gammel er den "ældre bekendte"? (det gør en forskel om man er 65 eller 87)

Hvids de ældre mennesker "er ligeglade med stambog", d.v.s. de vil ikke betale 5-7000 kr for en hund, -så er der ingen mening i, at undersøge hvilken race, der bedst egner sig.

I stedet kan de kikke på dyreinternater om der er en sød genbrugshund, som de kunne tænke sig at adoptere.
F.eks er der på Sønderjyllands internat en lille Coton de tulear (bomuldshund) på knap 5 år, som søger et lidt ældre ægtepar. Den hedder Fnuggi.. Kik selv på listen:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&exp=e8682e1ad7f5995fc1256b740068bde5&exp=1189d0132b0aa467c1256f810067a679

Om hun kan lide børn finder I ud af, ved at snakke med internatet.
Der er også flere Dansk-svenske gårdhunde, som også kunne være et rimeligt valg.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 15:21

OK, vi krydsede hinanden... Jeg er selv 57, --føler mig ikke som "ældre" og har en hyperaktiv golden retriever...
Er han handicappet siden han ikke kan gå længere ture? Er konen også hjemme om dagen? Er det dem begge to, der tager afsted om aftenen?

Hvad vil de egentlig have hund for??

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 31-01-05 16:47

Hvad med en Pudel ?
De fælder ikke, så der vil ikke være den store rengøring i forbindelse med det.
den er venlig glad og klog.
Min mors moster og hendes mand, de har en puddel, og det lyder til de er samme type som ham du beskriver.
De har nydt meget og havde den.
Og gåturene er en tilpas længde.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 31-01-05 16:55

En dvægpinscher kunne gøre det ud for en stor hund den elsker at hygge og putte i sengen og så kan den gø af hvad som helst. Kræver ikke de lange gåture, men vil da gerne opleve verden udenfor.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-05 17:09

En "pensioneret" labrador tror jeg vil passe til din bekendt. Altså een som er færdig som avlshund i en kennel og er over 7 år, så er det værste krudt gået af hunden og den kræver egentlig heller ikke så meget motion i den alder, en time om dagen og en god have er helt ok. Racen er børnevenlig og meget rolig i dagligdagen. Ring til nogle kenneler og hør om de har en hund som skal ud eller om de kender nogen. Mange opdrættere vil være glade for at kunne sætte en gammel hund ud i et godt hjem, og hunden vil elske ikke at skulle kæmpe om opmærksomheden fra mennesker.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 01-02-05 00:27

hej valde.

jeg var godt klar over at det med alderen ? men der er også ældre hunde
som opdrætterne gerne vil have til et pravat hjem som kan være til glæde
for hunden samt den ældre

da jeg har 3 Pudler samt 2 Lhasa Apso De er meget Pelskrævene
Pudlerne skal vaskes 1 gang om ugen samt børstes HVER DAG klippes poter og næse
når der er gået 6 uger
Lhasa Apsoen skal også vaskes vær 10 dag samt børstes 1 gang dagligt
Lillian

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-05 11:55

Hej lilian!

En gang til for Prins Knud!

Cutat:"Han er desværre ikke i stand til at gå lange ture med den hver dag, og han er heller ikke interesseret i en hund der kræver meget træning og hjernearbejde"

Det er selvfølgelig hver enkelts egen beslutning og ansvar om vedkommende vil have hund - jeg kom bare til at tænke højt!

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 01-02-05 12:20

Hej igen
jeg tænker også HØJT------- Det er måske bedre med en kat

Men der er måske andre som kan gå lange ture med en hund --som er
højt i Alderen --- som kan have glæde af en gammel hund
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-05 13:19

Lillian! Helt enig.

Kommentar
Fra : indo77

Dato : 04-02-05 11:58

Hej op1

Hvis man er villig til at budgettere med en udgift til hundesalonnen 1-2 gange om månedenen, har jeg rigtig gode erfaring med tibitanske terrier. Det er en mellemhund på ca 40cm, langhåret så den fælder ikke små hår overalt i huset, den velpassede hund fæller stort set ikke, da alt bliver "taget" af når man børster den. Hvis man vil spare hundesalonen skal man påregne at børste minimum 2 gange ugentlig.

Tibitaneren er en hyrdehund, dette gør den relativt nemmere at opdrage og at dens aktivitets niveau er relativt lavere end alle jagthunde racerne også inklusiv labradoren. Har man en indhegnet have, og aktivere med lidt legetøj og forskellige små hygge triks, er den normalt rimeligt dækket ind.

Du kan læse mere på denne side:

http://www.tibetanskterrier.dk/tibetansk.html

PS. en tibber savler ikke og den fælder ikke, den er ikke stor men stor nok til at klare børns voldsomheder.

Held og lykke

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 02-03-05 19:40

Kiggede lige lidt og tænkte på en colli , men måske din din ven har fundet en hund. De kræver ikke mere end det er overkommeligt og er nemme at opdrage. De elsker at have samlet familien i fred og fordragelighed, samt hvis vi gemmer lidt godbidder og søge dem når de er ene hjemme. De bryder sig ikke om ufred og hvis der er for meget Københavns banegård, da de så mister overblikket med at samle flokken.
Mvh Nanahund

Godkendelse af svar
Fra : op1

Dato : 08-03-05 11:49

Tak for svaret qfha. Vi har fundet en dejlig ældre labradorhan, som søgte nyt hjem. Han er 8 år, og en meget dejlig hund.

Jeg undskylder at jeg ikke har fået lukket spørgsmålet før nu.