/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Defekt Termostat i Golf3
Fra : laroe
Vist : 2987 gange
100 point
Dato : 31-01-05 11:30

Jeg er den heldige (uheldige) ejer af en golf 3 fra 97. Jeg har nu 2 gange med et mellemrum på 14 dage skiftet termostaten. begge gange har det løst problemet, men nu er den dælme gal igen, bilen bliver igen ikke varm, og jeg garanterer med at hvis jeg endnu engang skifter termostaten virker det igen kun i 14 dage. Så problemet er tilsyneladende ikke tilfældigt. Hvad kan grunden vare til at problemet er tilbagevendende ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-05 11:37

Er du sikker på, at det er thermostaten der er defekt. Kunne det ikke tænkes, at den åbner for tidligt.
Hvis du slet ikke får målelig temperatur på kunne det selvfølgelig godt tyde på, at thermostaten står pivåben og hvis det sker gentagne gange skal årsagen findes og mit første bud ville være gennemskyldning af kølesystemet og udskiftning af kølevædsken for at få fjernet de urenheder som kunne være årsag til at thermostaten låser i åben tilstand. Det er vel en original thermostat du monterer og ikke noget T. Hansen bras.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 11:37

Er du sikker på, at bilen ikke bliver varm. Har du kold luft ud af varmeapparatet??

En bil bliver varm selv om termostaten er defekt og står åben hele tiden, det varer bare lidt længere tid.

Så jeg tror ikk det er termostaten.

Så er der andre muligheder.
Hvis du har varme i bilen, er det en eller anden føler der er defekt så den ikke viser temperaturen.
Ellers mangler bilen kølervæske.
Eller du har en begyndende defekt toppakning.

mvh dova

Kommentar
Fra : laroe

Dato : 31-01-05 12:34

Der er ikke varme i bilen, så moteren bliver ikke ordentelig varm, og ja, det er originale termostater. Hvis bilen holder stille <10 min får den den korrekte temperatur, men ellers står nålen bare i bund, kølervæske er der nok af og da det har virket at skifte termostaten, tvivler jeg på at det har noget med toppakningen at gøre, mit umiddelbare bud, ville også være skidt i kølesystemet, så måske der skal en gennemskyldning af kølesystemet til (irriterende at jeg ikke har gjort det tidligere, når jeg nu alligevel havde skildt skidtet ad).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-05 12:39

Bare du er sikker på, at det er motoren så det ikke er et tilstoppet varmeapparat der snýder dig ved mådke at have gennemgang efter, at en prop flytter sig under udskiftning af thermostat. Ikke sandsynligt, men man skal aldrig afvise mærkværdighederne når det driller som dette, men en skylning vil ikke skade hvis systemet ellers er sundt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 17:17

Hvis det holder i 14 dage så er det luft som giver en anden cirkulation. Og når den er udluftet drøner det nok direkte over i køleren.
Men det kan jo være, at det er en forkert thermostat du sætter i (forkerte grader).
Har du el-ventilator på køleren, og kører den hele tiden.

Kommentar
Fra : laroe

Dato : 01-02-05 14:17

Yes der er el-ventilator, men ventilatoren starter slet ikke. Bilen bliver aldrig så varm at den starter.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-02-05 14:27

Så gætter jeg på, at det er en thermostat som ikke passer til bilen.

Kommentar
Fra : sutrow

Dato : 02-02-05 19:13

Du siger at bilen bliver driftvarm efter 10 minutter. Daler temperaturen igen når du kører, for så er 120% sikkert at thermostaten er dit hovedproblem? Og så vil jeg gerne lige bakke Bjarne op mht. reservedele. KØB ALDRIG T.Hansen der er en grund til at de er billigere end næsten alle andre, det er kortsagt noget LO**... Iøvrigt check om bilen bruger vand, skal du efterfylde mere end du plejer?

Godkendelse af svar
Fra : laroe

Dato : 25-02-05 19:30

Tak for svaret BjarneD.