/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Ideel skærmopløsning?
Fra : Vismanden
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 31-01-05 10:46

Under indstillinger kan man sætte sin skærm opløsning til f.eks 1280 x 1024 osv.
Hvad er ideelt for den enkelte skærm og hvordan kan jeg se hvad der er ideelt for min?

Eller er det bare en smags sag?

Der må da være en standard løsning?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 31-01-05 10:58

Nej der er ikke en standard løsning! Kun når det gælder fladskærme! De er nemlig designet til at køre i en bestemt opløsning! Men der er nogle ledetråde!

Der er f.eks ikke nogen ide i at køre 1280X1024 hvis skærmen kun kan køre denne opløsning med en opdateringshastighed under 75 hz! (fladskærme undtaget) Så alt efter hvad skærmen kan køre af opdateringshastighed, er det ens smag der bestemmer! Personligt foretrækker jeg 1024X768 til Internet browsning, men spil gerne må være helt op til 1600X1200 (Kræver et godt grafikkort)
Du kan under egenskaber for din skærm se hvilken opdateringshastigheder de forskellige opløsninger kan køre med (hvis skærmdriveren er installeret) Bare husk dine øjne bliver hurtigt trætte hvis du kører under 75 hz i opdateringshastighed!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-01-05 11:00

Hvis opløsningen er for stor og det betyder at du får scrollbar nederst, er det vel ikke ok. Afhængig af din skærm og dine øjne (læsbarhed) finder du den indstillinge der passer DIG.
/PG

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-05 11:52

den ideelle skærmopløsning er vel den du bedst arbejder med under alle omstændigheder

Kommentar
Fra : Vismanden

Dato : 31-01-05 11:59

Nu er det en flad skærm jeg har. Hvor kan jeg se hvad der er mest optimalt?
Og hvor kan jeg se hvad str. skærm jeg har?
Altsåå hvor mange tommer den er?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-01-05 12:22

Du kan tage en tommestok og måle din skærm diagonalt .. men prøv i "egenskaber" at benytte de forskellige muligheder: 800x600, 1024x... osv. og vælg så den der "passer" til dig.
Jeg benytter selv 1024, men i nogle situationer går jeg "ned på" 800.
God fornøjelse
/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 16:59

Til mine gamle øjne er 800x600 på 19" skærme godt.
dog skal det ændres til 1024x768 for at bruge videoprogrammer.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-05 17:39

Ja, ja, alle har deres preferencer - og jeg kan sagtens følge dig emesen. Mine øjne er heller ikke nye længere.

Jeg har altid haft den tommelfingerregel, at de fleste kan være tjente med følgende:
15" skærm - 800 x 600
17" skærm - 1024 x 768
19" skærm - 1280 x 1024

Husk også som tedd siger: aldrig under 75 hz i opdateringshastighed - helst 85 el. 100.

Fladskærme har et større effektivt areal, og kan derfor klare en opløsning højere end angivet, men det er rimelig vigtigt, at man bruger den opløsning fladskærmen er anbefalet til.
Hilsen myg

Godkendelse af svar
Fra : Vismanden

Dato : 01-02-05 10:59

Tak for svaret allesammen