/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan er en Chihuahua?
Fra : SiaIce
Vist : 4551 gange
15 point
Dato : 30-01-05 23:42

Gør den foreksempel meget?
Vi er blevet meget interesseret i racen, men vil gerne vide mere om den.
Fortæl fortæl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 00:14

En chihuahua kan ikke gø.

De hyler og piver.

Den mindste hunderace, kan gøre en vanvittig på klinke og vinylgulve (lyd fra kløer og poter)fordi de altid tripper, sitrer og vimser.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-05 00:16

ville aldrig i livet binde ad med sådan et lille kræ - har en veninde med en af slagsen - og man bliver altså helt ude af det over dem

dova har du haft en

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 00:25

Næ ,men jeg kender nogen der har, og det fremmede ikke ligefrem lysten til nærmere bekendtskab med racen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 25 point
Dato : 31-01-05 00:35

En Chihuahua kan sagtens gø. Det er en rigtig dejlig hund.Lille men vaks og ikke spor sart. Vi har haft en Samojede en rigtig sne hund. Den var der tit noget i vejen med og den havde en sart mave, men vores Chihuahua har der aldrig været noget i vejen med, den spiser alt. Elsker at lege med børnene og komme med ud i naturen. Jeg tror det er op til en selv, hvis man behandler den som et skravl får man et skravl.
Vi har haft vores i 9 år og der er ingen tvivl, hvis den dør så er det en Chihuahua igen.
Mange af vores familie og venner har siden også fået chihuahua og de er lige dejlige.
Så jeg kan kun anbefale racen.

Mvh Gazi

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 31-01-05 00:40

de har meget udstående øjne..man kan næsten være bange for at komme til at ae (nusse) den i øjet....
Ellers er de såmænd søde. De fryser jo om vinteren, så gå ture bliver der næpe noget af.
Pelsen er lækker, de er meget bløde, og rene.
Ellers er de tit nervøse,,, bange for fremmed og nye. Nok pga af deres størelse.
Jeg ville ikke tage sådan en hund medmindre børnene var flyttet. Den er go hvis man bor alen, og har en meget rolig hverdag.
De er dyre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-05 00:44

Kald det hyleri for at gø

Men det er da et kønt lille dyr, men jeg synes ikke det er en "rigtig" hund.
Men det er jo så forskelligt hvilke dyr man synes om.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 31-01-05 00:47

Gazi< hvis den dør ???? Hahahahah

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 31-01-05 00:49

Trinethk< Ja man er vel optimist

Kommentar
Fra : Arjamina

Dato : 31-01-05 01:04

Har trenet både agility og lydighet med folk som har hatt Chihuahua... Herlige hunder så lenge dem blir behandlet som hunder..!!!!!! Veit om ei som har den med på 2 timerstur i skogen.. og den følger de andre bikkjene flott, men hun må ha på en varmedress eller dekken på vinteren... og om det er veldig skare, så kan den kutte opp labbene, men hvem kan ikke det??

synes det er en sjarmerende rase, men personlig liker jeg litt størrelse på hundene mine...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 04:57

En Chihuahua, er det ikke sådan en lopperne er bange for at få?????
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-01-05 06:43

Hej SiaIce
Alle svar er jo ikke lige seriøse så her er lidt fra mig som er nok så seriøst.
Den kan give hals, men som andre hunde, ikke mere end man selv vil finde sig i.
Det er en livlig lille fyr med masser af selvstændighed, der til tider tror, at den er en rottweiler.
En god og velavlet chihuahua er nysgerrig, fræk og temperamentfuld (køb aldrig een der virker sky og nervøs) samtidig er den lærenem og vagtsom, men må aldrig behandles overbeskyttende, se den som en hvilken som helst anden hund og glem dens størrelse så vokser gutten med opgaven.
Jeg har altid selv haft store brugshunde, men er alligevel lidt imponeret af chihuahua'en.
Prøv lige at kikke her
http://www.sitecenter.dk/www.chihuahua.dk/hjemmeside/
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 31-01-05 09:51

Hej som ejer af 5 stk voksne Chihuahuaer og 3 stk 7 ugers hvalpe vil jeg gerne komme med min beskrivelse af en Chihuahua. En Chihuahua er en lille modig fyr. Den er kærlig og varm. Den larmer ikke som før beskrevet. Hvis dens klør krasser på gulvet skyldes det at den ikke får dens klør klippet tit nok. Den giver lyd når der kommer fremmede men i max 2 min. Eller indtil den får besked på at holde mund. Jeg har både langhårede og korthårede og selvfølgelig kan de komme på længere gåture også om vinteren. Det er bare en god idé hvis man giver den korthårede en lille frakke på. En chihuahua skal behandles som en HUND. Den elsker at bruge sin krop og hjerne. En Chihuahua har ikke udstående øjne. Den har runde og udtryksfulde øjne. Hvis I har mødt en med Udstående øjne har I mødt en chihuahua der ikke passer til racestandarden.

Lige en ting mere. Jeg væmmes over alle disse pop-tøser der anskaffer sig en Chihuahua til at sidde på armen for at se godt ud. Det er noget svineri at bruge en hund på denne måde. En chihuahua er en HUND der skal have lov til at være hund. Vi har snakkket sammen i Chihuahua gruppen indefor DKK og vi tager alle afstand fra dette.

Med venlig hilsen

Dorthe.

www.kennelbygstubben.dk

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 31-01-05 11:43

Og så er de ikke helt uden evner
http://jay.kusnetz.net/images/republican-Chihuahua.jpg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 15:30

Jeg har indtryk af, at de mennesker, der ejer en chihuahua er helt vilde med dem.. Men inden du begynder at beslutte dig for at anskaffe sådan en eller undersøger mere om hvordan racen er, så skulle du hellere lige undersøge, hvad sådan en hvalp koster...
ALLE racehunde er dyre!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 17:36

Dorthe, hvad koster en af dine hvalpe?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 17:46

HMMM, sorry.Jeg troede, en chihuahua var en af de små pelsbolde der ser ud, som om der ikke er et dyr indenunder pelsen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 31-01-05 17:56

Hej Birgitta.

På nuværende tidspunkt tager jeg 8000 og opefter for mine hvalpe. Så er de Reg. i DKK. chipmærket og reg. i dansk hunderegister som er lovpligtigt. De har fået ormekur og har været hos dyrlægen 2 gange, hvor de sidste gang har fået lavet en sundheds attest. De er ikke vacc. som 8 uger da de dels har antistoffer fra deres mor, og fordi at en 8 uger hvalp ca. vejer omkring 700g og har for lille kropsvægt til at modtage vacc. Der har været dødsfald blandt chihuahuaer efter vacc ved 8 uger alderen. Derfor har vi besluttet at det er vigtigere at holde tæven ved et godt vacc program. Jeg mental træner mine hvalpe dels ved stimulering og dels ved lydterapi. Netop for at modvirke at chihuahuaen bliver sky og bange. (Dette gælder nu for alle hunderacer). Der følger et mentalt og socialicerings skema med hvalpen sammen med en CD med forskellige lydstimuleringer. Og til slut kan jeg sige at der medfølger en hvalpepakke fra Royal Canin med foder.

Og ja Birgitta vi er helt vilde med chihuahuaerne og kan simpelt hen ikke undværer dem.

Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 17:57

HMM, HMM Jette, du tænker nok på en pommeranier.. --Findes i forskellige farver... De sorte ligner edderkopper, når de har været i bad...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 18:08

Hej Birgitta.
Nej, det er ikke sådan en jeg mener. De er her: http://images.google.dk/images?q=pomeranian&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Den jeg mener, kan ikke være mere end ca. 10 cm. i længden, er langhåret og spidssnudet og nogle små grimme pelstotter.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 31-01-05 18:20

Hej Jernladyen

Undskyld jeg blander mig, men de hunde der er på linket er pomeranier og ikke Chihuahuaer.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 31-01-05 18:21

Hej igen

Jeg har lige læst indlæget igen og jeg må have misforstået dig prøv at kigge på www.kennelbygstubben.dk ligner de hunde dem du mener.

Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 18:30

Hej Dorte.
De ligner lidt, men dem jeg mener er mere langhåret og meget spinkle. Chihuahuaen ligner jo en "rigtig" hund, bare mindre. Den jeg tænker på, har jeg kun set på nogle enkle billeder og dem der kalder den en hund, burde hjernevaskes. Den jeg mindes bedst, sidder på en håndflade. Det har muligvis været en hvalp, men det kunne man jo ikke se, eftersom man kun kunne se pelsen og snuden - og et glimt af nogle sorte øjne. Men det er utroligt, at en hund kan være så lille. Jeg så godt, at Chihuahuaen, er den mindste race. Det undre mig så, for den virker noget større end den jeg tænker på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 18:31

Imponeret over billedgalleriet Jette!!!!

Men jeg kanikke regne ud, hvad det er for en slags hund, du mener...
Når den er lille, spidssnudet, langhåret... At den er grim kan være et uhekdigt exemplar af racen..

OG TAK til Dorthe!
Jeg synes, det er træls, at folk sætter himmelogjord og alle kanduhundefolk i bevægelse for at finde en eller anden race eller lignende... Men når så realiteterne kommer på bordet, når der kommer priser på, ---så er "det ligemeget med den der stambog"... Folk indser ikke, at de forskellige mere eller mindre charmerende racer netop skyldes et stort og mangeårigt avlsarbejde. Som dels ikke er gratis, og som man ikke kan forvente at høste frugterne af uden at betale for det.

Jeg synes, at kenneler i højere grad skulle skrive hvalpepriser ind på deres hjemmesider. Det kan få folk til at sunde sig lidt og indstille sig på, at det koster!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 18:52

Hvor stor er en hvalp fra en Chihuahua?? Fås de i meget langhåret. Kan det have været en krydsning, mon??

Ja, folk himler op over de høje priser på en god hund. Men de giver gladeligt 1000 kr eller 2 for et par sko eller støvler, de bruger 3 mdr. og så ud med dem. Hvis jeg synes, noget er dyrt, sammenligner jeg det med en dåse tobak. Den koster 283,75 kr for300 gram og varer et par uger. Et gram svarer til en smøg, som varer 7 -8 min. Samtidig er den kun skadelig for helbreddet. Det vil sige, at jeg kan ryge 7 - 8000 smøger, få rygerlunger, skade mine omgivelser, svine dem til, lugte som et gammelt brugt askebæger og få lungekræft for samme beløb som en god hund koster!!!

Vi har "bestil" en Goldenhval fra kennel Newluck, der skulle være klar i november. Den koster 8000 kr. Det synes jeg ikke er dyrt, når jeg sammenligner det med den før omtalte tobak. En hvalp bringer så meget glæde (og arbejde) med sig, at det slet ikke kan gøres op i penge. Og normalt har man hunden i 12 - 15 år. Jeg har ikke lige regnet ud, hvad det bliver om dagen, men for mig at se, er det en væsentlig bedre forretning end tobakken.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 31-01-05 19:00

Hej Brigitta.

God idé med at sætte priserne ind på hjemmsiderne. Men en af grundene til jeg ikke har gjort det er at jeg gerne vi hører på folks stemmer hvordan de har det med priserne. Der er faktisk nogle hvalpekøbere der ikke spørger til prisen men bestiller en hvalp. Og når vi så skal snakke pris. De fleste tror de skal lægge et dispositum. Det skal de ikke hos mig da det ikke er pengene måske 1000 kr der er den overvejende grund til at de kommer efter hvalpen. Men fordi de utrolig gerne vil have hvalpen. Så bliver de glædelig overrasket over at den ikke koster mere.

Nogle gange kan jeg så blive overrasket f. eks. Der ringede en svensker der gerne ville købe en hvalp. Jeg fortalte ham så at hvalpene var lovet væk og at jeg beholdt den ene. Så tilbød han mig 25000 kr hvis jeg ville sælge den jeg selv have valgt. Så for ham var prisen da ikke et problem.!!!!!

Ang den lille hund. Chihuahuaen findes i flere størrelser. Efter standarden må de veje fra 500g til 3 kg. Og tro mig en 500g chihuahua er ikke ret stor. Jeg vil helst have dem mellem 1800g og 2300g. Jeg vil ikke lave hvalpe på en chihuahua der er mindre end 2 kg.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-05 21:17

Nej, jeg ved godt, at der findes masser af mennesker, for hvem prisen ikke er afgørende, mig selv inklusive.
Men mange af spørgsmålene her på kandu om hvilken race folk skal vælge ville være overflødige, hvis man med det samme kunne fortælle folk, hvad en hvalp af forskellige racer koster. F.eks. er det billigere at købe en af de hunde, der er mange af, også fordi der er større udbud og variation i kvaliteten, forstået som hvor racetypisk den er, eller hvor godt den vil gøre sig på en udstilling. Noget, der er uvæsentligt for de fleste hvalpekøbere. Jeg blev selv overrasket, da jeg kun skulle betale 6000 for min Silke (golden retriever). Min forrige hund, 5 år tidligere, kostede 7500 (berner sennen). Min første berner, -for 20 år siden kostede 4000. Det var mange penge dengang.

Alle racer er jo dejlige, på hver deres måde. Og jeg synes, der er noget mere fornuft i at købe en race, der passer til pengepungen, -end at gå ud på det grumsede marked af hunde, der "ligner" en eller anden race, men ikke er behæftet med den der "dyre" stamtavle.

Men jeg må lige tilføje, at jeg valgte ikke golden denne gang på grund af prisen..

Jette, jeg tror ikke, at chihuahuaen fås i en så "behåret" udgave, som den du har set. Det kunne være en pommeranierhvalp, eller en papillon, men de er heller ikke helt så behårede...

http://images.google.dk/images?q=papillon&hl=da&lr=&start=40&sa=N

Undskyld alle sommerfuglene... Papillon betyder jo "sommerfugl" på fransk..

Men jeg kunne godt lide at vide, hvordan man kan søge på billeder, som du har gjort??
Jeg kan kun gøre det ved at sætte "papillon" ind i adresselinien i det link, du har givet...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 21:51

Hej Birgitta.
For at søge på billeder, skal du gå ind på Google. Lige over søgefirkanten kan du trykke på "billeder" og så søg. Så henter den kun billeder.

Den hund jeg så, var kun rødbrun og sort. Pelsen virkede strid.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : SiaIce

Dato : 01-02-05 11:09

Til nusta: Jeg ved ikke om det var mig (som startede dette indlæg) du hentydet til da du skrev om poptøser?
Vi er en lille familie som i forvejen har to racekatte og jeg synes ikke der er meget poptøs over værken min kæreste eller mig selv.......

Ja vi er klar over hvad sådan en hund koster og er selvfølgelig villige til at betale prisen
ellers ville jeg da ikke spørge mere til racen.

Tak for jeres mere eller mindre seriøse svar.

Godkendelse af svar
Fra : SiaIce

Dato : 01-02-05 11:11

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-05 14:40

Hej Jette. Tak for din vejledning.
Mit problem var, ar jeg har en "Google-søgnings-sprække" på min start-side. Og den giver ikke de der muligheder.. Jeg skal selvfølgelig have fat i den "rigtige" google-side.

Undskyld, hvis du følte dig uberettiget ramt, SiaIce. Hvis du var regelmæssig gæst her i hundeafdelingen på kandu, så ville du vide, at mange, mange af de mennesker, der søger hunde her, IKKE ønsker at betale det, en stambogsført hund koster.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 01-02-05 19:05

Hej SiaIce

nej jeg mente ikke dig, men jeg hentydede til en artikel i Kig Ing fra i Torsdags hvor Madonna, Britney Spears og andre har anskaffet sig chihuahuaer som de tog med på diskotek o. lign.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-02-05 11:48

Hmmm....Det er vist desværre ikke kun de berømte, der er blevet glade for at bære rundt på deres chihuahua. Her i "min" by bliver der mere og mere trend mht. hvilken hund man skal have, ihvertfald hvis man hører til de unge og smarte. Hunkønnene har chihuahua og hankønnene har amstaffs (dog ikk på armen ;) ). Til gengæld har jeg kun set to chihuahuaer på jorden og de tilhørte en ældre dame. Ved ikk om jeg er helt galt på den, men det virker som om VISSE personer bruger hundene som statussymbol/tilbehør. Undrer mig tit over hvor mange af disse hunde man efterhånden ser i gadebilledet og hvor sjældent man møder dem på byens grønne områder, til hundetræning osv. Mon ikke disse hunde også ville nyde at få græs under poterne og frisk luft i næsen....

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 04-02-05 23:27

Hej rogz

du har helt ret. For os opdrætterer er det faktisk lidt træls at chihuahuaen er blevet en trend. Vi har talt sammen i Chihuahua gruppen under DKk og besluttet at vi ikke vil lave flere hunde bare fordi der er stor efterspørgsel på dem. Vi mener nemlig ikke at det fremmer racen og det er i bund og grund derfor vi avler. Når vi laver et kuld er det fordi vi selv skal bruge en hund. Og så sælger vi det der bliver til overs. Der er faktisk få chihuahua opdrættere i DKK der avler for at sælge hvalpe.

Vi har haft mange der har ringet og spurgt efter hvalpe. Jeg har ca. haft 150 henvendelse via tlf og mail til mit sidste hvalpekuld på 3 stk. Hvor der inden deres fødsel var besluttet at jeg ville beholde en. Og sådan er det faktisk for os alle. Men derfor laver vi altså ikke flere Chihuahua af den grund. Sidste år blev der lavet ca. 150 stk i DKK.

Jeg er blevet ringet op af folk der er sure over at vi ikke kan eller vil leve op til efterspørgelsen. Er det da bare ikke utroligt hvordan mennesker er.

Men en ting er helt sikkert en Chihuahua er en HUND og den skal behandles som en sådan ingen hvivl om det.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 06-02-05 12:25

Hej nusta
Godt at i ikke ryger "med på vognen" ellers ender det bare som med andre racer, der har været så "heldige" at være trendy!. Desværre kan man ikke gardere sig mod de mennesker, der anskaffer sig eksemplarer af racen med henblik på at avle og dermed tjene penge. Kender desværre personligt nogle stykker, der gerne anskaffer sig fx. Fransk Bulldog, Chihuahua og andre racer man kan avle værdifulde hvalpe på. De mennesker er helt bevidste om hvad de skal sige til opdrætteren for at få lov til at købe hvalpene....Heldigvis er de fleste hvalpekøbere nogle fornuftige mennesker, der har sat sig ind i racen og gjort sig overvejelser om de kan leve op til de behov hunden har og det ansvar der følger med. En af min brors bekendte har en chihuahua og den er ski` sød og velfungerende. Vil næsten vove at påstå at den har humor!!! :) Blev helt pjattet med racen, selvom jeg egentligt mest er til store hunde. Meeen har en del heste og mente ikke at en så lille hund ville have godt af evt at blive trampet på af en hest!!!.
mvh rogz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-05 13:15

Det er jo DET!! Når en populær race koster en masse penge, og folk egentlig ikke har forstået, hvad en stambog går ud på, så tror de, at man bare kan købe en hunhund, lade den parre og blive rig! For de allerfleste hvalpekøbere er jo ret ligeglade med, om hvalpen har stambog eller ej.

Så når racen er populær, så vil der uvægerlig komme en masse skrogede, atypiske eksemplarer også.

Men ligesom rogz kunne jeg nok være bange for, at de mennesker, der har planer om at spinde guld på en lille chihuahua-hvalp, de nok ved, hvad de skal sige til en opdrætter for at få lov til at købe en hvalp.

Mens en almindelig "forelsket" førstegangskøber måske kommer til at give udtryk for sin skuffelse og frustration over, at det er meget sværere end forventet at finde en hvalp.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 06-02-05 14:02

hej Birgitta.

Du har ret i at der er nogle der ikke er helt fine i kanten. jeg bruger megen tid på at finde de rigtige hvalpekøbere til mine hvalpe. Ligeson vi selvfølgelig snakker sammen os opdrættere i mellem. Nå vi bliver kontaktet af en hvalpekøber ringer vi rundt og forhører os om der er andre opdrættere der kender til vedkommene. Vi Bruger også megen tid på nettet for at se hvad der ellers sker i andre klubber end lige DKK.

Der vil ikke blive lavet hvalpe i DKK der er atypiske, Selvfølgelig kan der da falde en hvalp forkert ud. Men i DKK skal forældre dyrene have været udstillet og avlsgodkendt før du kan lave stambog på en hvalp og vi sælger aldrig hvalpe uden stambog.

Og tro mig man kan meget let høre på folk om de virkelig ønsker sig en sådan hvalp eller ikke. En af mine hvalpe fra sidste kuld er solgt til et meget " forelsket " førstegangskøber par. De har været på besøg for at se hundene før de var sikker på at få en hvalp. Og efterfølgende har de besøgt deres hvalp ca 1 gang om ugen. De kører 100 km bare for at besøge deres hvalp. Det tager jeg hatten af for, og er ikke et sekund i hvivl om at de er de rigtige forældre til netop denne hvalp.

Men gør det så meget med lidt tålmodighed. Er det ikke dejligt at vente på noget og følge denne dejlige begivenhed det er at en hvalp fødes. Jeg mener jeg. Og de oplevelser jeg har haft med netop de hvalpekøbere der har ventet ( nogle længe ) er dejlige og har givet et dejligt hunde venskab.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-05 14:57

Fuldstændig enig, Dorthe. Jeg har selv fulgt mine hvalpe de sidste uger inden jeg kunne få dem hjem. Og det er nogle oplevelser, som jeg ikke ville have været foruden. Og jeg ved også godt, at der ikke bliver lavet atypiske hvalpe indenfor DKK.

Men der er uhyggelig mange, der bare vil have en hvalp. Som er ligeglade med den der stambog.
Især hvis de kan få en "ægte" hvalp til f.eks. halv pris. Mange, mange hundeejere tror, at en stambog bare er et stykke snobbe-papir.. Og at f. eks. en chihuahua hvalp er lige så god uden stambog. Når både mor og far ligner chihuahuaer, -eller i hvert fald mor... Ja, så må det da være en ægte chihuahua selv uden stambog. Og alle hvalpe er jo yndige...

Jeg håber meget, at det også lykkes dig at få dine købere til at love at tage deres hvalp på udstilling mindst 2 gange, -f.eks. i unghundeklasse og i åben klasse.
Jeg synes, man skylder enhver race og opdrætter den respons.
Egentlig synes jeg godt, man kunne opkræve udstillingsgebyr ved salget af hvalpen, og lave en klar aftale om, hvilke udstillinger den skal med på.
Du har jo fat i den lange ende, Dorthe. Det er sælgers marked! Så du kan sagtens tillade dig at stille håndfaste krav.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 06-02-05 18:40

Hej igen Birgitta.

Jeg bruger altid DKK's købskontrakter og i dem er der mulighed for at stille krav om udstilling, men jeg sælger aldrig en 9 ugers hvalp som udstillings hvalp for det kan jeg ikke. Der er meget der kan gå galt selv om man leverer en prima hvalp. Jeg kan fortælle dig at jeg ikke selv er glad for at gå i en udstillingsring. Dels fordi jeg er rystende nervøs og dels fordi jeg har meget dårlig ryg og det forliges ikke med en udstillingsring. DERFOR får jeg en anden til at vise hunden for mig. En såkaldt handler. Hvis nu jeg har solgt en udstilling hvalp og hvalpekøberene ikke formår at vise denne hvalp på en fornuftig måde, og den pga dette ikke får den ønskede præmie. Så kan jeg som opdrætter stilles til ansvar efter købeloven da hunden jo efter købskontrakten har en mangel. Den kan ikke udstilles.

Derfor sælger jeg kun mine hvalpe som familiehunde. Og når jeg gør dette kan jeg jo ikke kræve at de udstiller hvalpen. Men hvis de valgte at udstille hvalpen ville jeg da blive lykkelig. Hvis nu jeg havde en udstillings hund jeg selv havde trænet til udstilling og valgte at sælge den ville prisen jo også være derefter.

Ang dem der køber en "ægte" chihuahua uden papirer. Ja de får jo det de betaler for. Det forhvivlende er bare at disse hunde ofte er meget dyre i forhold til hvad en ægte med papirer koster.
Jeg har set dem solgt for 5000 kr. og så er jeg faktisk sikker på at der inden parringen ikke er spekuleret på hvad de ønsker at fremme men udelukkende kun på hvad sådan en hvalp kan sælges for.

Hvis man regner ud hvad man skal give for en uden papirer kontra hvad man skal give for en med og hvad der dertil følger med. ja så vil man også se at den uden papirer er alt for dyr.

Nu er det jo også sådan at det jeg elsker ved en chihuahua er dens væsen, dens helt unikke personlighed. Den får du altså ikke hos en måske uægte chihuahua hvis mor og far ligner en chihuahua. Du kan jo risikerer at få en hvalp der har lige den modsatte personlighed. For man skal jo tænke på at noget af det vigtigste vi tænker på når vi snakker avl og udstilling er hundens sind. Og når man så slet ikke vil tænke i de baner med udstilling. Ja så risikerer man jo at man ikke får et godt sind, men måske en sky, højlydt og arrig hund.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Daisy100

Dato : 17-11-08 19:30

Jeg blir lidt provokeret af alle de fordomme. Hvor er det ærgeligt!

Hvis man ikke skal opdrætte er det da ligemeget om hunden har papirer eller ej. Jeg forstår ikke det der snobberi... Et dyr med stamtavle er ikke nogen garanti for noget som helst. Der foregår masser af indavl og lineavl selv de bedste steder. De fleste opdrættere har fine hjemmesider og reklamerer med de sundeste, mest velsocialiserede dyr. Når man så kommer på besøg er virkeligheden i mange tilfælde helt anderledes... Og man kan sagtens blive snydt og bedraget at en "Rigtig" opdrætter.

Jeg vil selv frygtelig gerne give 15.000 kr for en Chihuahua med stamtavle, jeg synes ikke engang det er dyrt. Men det er bare de færeste i dagens Danmark der har råd til det. Der ryger jo let 5000 kr oveni til udstyr, dyrlæge, forsikring mv. den første måned.

Jeg har selv lige købt en Chihuahua uden stamtavle for 8.500 kr. Fordi jeg fandt hende smukkere og mere robust end dem jeg kunne finde med stamtavle. Andre hunderacer koster jo let 6-7.000 kr selvom de ikke har stamtavle, så jeg synes egentlig kun det er rimeligt for en smuk chihuahua tæve.

Den lille grimme sorte edderkop som Jette har set, kan sagtens være en Chihuahua. De er jo utrolig forskellige og mange af dem har meget tynde ben.

Hilsen dyreelskeren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-08 21:38

...Når man køber en chi-hvalp uden stambog, så må man SOM MINIMUM besøge kennelen flere gange. Og se hvalpen sammen med sin mor!!
Chi-erne er nogle af de hunde, der er mest udsatte for at blive hundehandlet! Og selv om man SELV er villig til at løbe risikoen for at få en syg hund, så skylder man altså hunde generelt, at hundehandel er udelukket. For hundehandlerne kan KUN foregå hvis der er kunder til det. Og hundehandel koster adskillige hvalpe ufattelige lidelser. OG mange hvalpe overlever end ikke de første otte uger!
DET burde enhver hundeelsker tage afstand fra.

Jeg siger IKKE, at DU Daisy, har købt din chi af en hundehandler. Det ved jeg jo af gode grunde ikke noget om. Men det ER et voldsomt stigende problem, at folk tror, at man bare SKAL have et dyr, men ikke vil betale det, det koster....... Eller ikke vil vente til der er en tæve, der er klar til at få et sundt og velkontrolleret --og velpræget lille kuld.

Mange chi'er har adfærdsproblemer. Nogle af dem lever hele deres liv i angst. --Det er bestemt ikke let at opdrætte et kuld sunde, velprægede og også mentalt sunde hvalpe.

Kommentar
Fra : Daisy100

Dato : 20-11-08 11:07

God begrundelse, den køber jeg;)

Men med hensyn til skavanker og socialisering af det enkelte dyr, er det desværre ofte at man ikke kan stole på kenneler, katterier og stutterier. Der laves også her tilfældige parringer og avles på dårligt temperament. Så det enkelte dyr er ligegodt om der er stambog eller ej. Men du har ret i princippet mv.