/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
allergi chihuahua
Fra : rockduck
Vist : 3567 gange
200 point
Dato : 30-01-05 20:10

hej

jeg har lidt dyreallergi dvs jeg kan ikke tåle pels. men ville gerne have en vovse hvis det kunne lade sig gøre. er der nogen med allergi der har erfaring for at det kan lade sig gøre at have vovse + allergi, med fesk. en korthåret chihuahua? eller forslag til medicin.

jeg vil selvfølgelig rådføre med min læge også.

hilsen signe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-05 20:13

det tager ca 5 - 6 år at blive vaccineret - og tilsyneladende lidt kortere bare at vænne sig til det - så det er sådan lidt i det uvisse iflg diverse læger.

Jeg er pelsallergiker og trives fint med datters hund og egen kat - sååååååååhhh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 20:17

Det er som regel ikke pels, men de små skæl og støvpartikler der er i pels som man ikke kan tåle.
Og med hunde er det sådan, at enten er man allergisk over for dem eller man er det ikke.
Forøvrigt kan de fleste allergikere af en eller anden årsag, bedre tåle langhårede end korthårede hunde.

En af de hunderacer der fremhæves som allergivenlig er en såkaldt "bomuldshund" kan ikke lige huske dens rigtige nacn det er noget med cotton ....

Som regel fraråder man hundeallergikere at holde hund, for selv om de bedre tåler nogen racer, er allergien altid påvirket, og man risikerer en kraftig forværring med tiden.
Medicin kurerer ikke allergi, men kan kun dulme symptomerne.
mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-05 22:14

Man kan blive desensibiliseret. Det tager år. Og masser af indsprøjtninger. Og det virker bedst, hvis der ikke er for mange ting, man er allergisk overfor.
Snak med lægen.

Den (måske) allergivenlige hund hedder Coton de tulear.

Ellers er der en, der hedder Mexikansk hårløs hund. Men den har vist hår på hovedet... Den er ikke så køn, men den er ret lækker at røre ved..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-01-05 23:03

Man kan godt få hårløse hunde. Jeg kan bare ikke huske, hvad de hedder. Problemet er bare, at de er ligeså slemme for folk med allergi som alle andre, så det er jo ikke den store "problemløser". Det er ikke kun pelsen, men også spyt, urin og hudskæl. Prøv at se nedenstående link. Ingen hunde er desværre allergivenlige.

http://www.linkmedica.dk/Asthma/KC/KC_Article.asp?id=31158&expand=24&topic=117&ContentType=

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-05 07:53

Hej rockduck.

Bomuldshunden som Dova er inde på er den samme som Coton de tulear.
Om man helt kan undgå allergi er jeg dog ikke sikker på, men i hvert fald siges det, at fordi hunden kun har dækhår (ingen underuld) dannes der ikke skæl (som er den egentlige allergiårsag) og hunden er fri for fældningsperioder.

Du kan se den her. En virkelig cute og sjov hund, som har fået
øgenavnene 'gøgleren' - 'klovnen'..
http://kaltoft.homepage.dk/index2.htm

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-05 16:19

Den er da sød. Den ligner en miniudgave af en Briard. (eller hvordan det nu staves) Men jeg synes det lyder underligt, hvis den ikke afgiver skæl.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 31-01-05 21:31

tak for alle jeres svar, ja jeg er ganske klar over at det er skællene jeg ikke kan tåle og ikke pelsen. jeg lader spørgsmålet stå et par dage mere...

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 05-02-05 16:23

min farfar har en coton, men anede ikke det var det den hed og jeg har bemærket at jeg kan tåle den bedre... jeg undersøger det lidt nærmere...

Godkendelse af svar
Fra : rockduck

Dato : 05-02-05 16:31

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 08-02-05 18:16

yorkshire terrier har heller ikke skæl og fælder ikke. Jeg kender flere allergigere incl. mig selv der har sådan en hund uden nogen gener......

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 08-02-05 20:17

tak for kommentaren!