/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
sælg dit parti til en som intet aner
Fra : smor20
Vist : 531 gange
300 point
Dato : 30-01-05 20:07

Hej..
Nu vil jeg gerne se hva folk kan banke ind i mit hoved... fatter hat af det med politik og nu er der snart valg..

hvem kan sælge sit parti bedst ..

smor

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 30-01-05 20:10

når du ikke fatter en ski. måske ikke har den vilde interesse, så vil jeg anbefale dig at stemme blankt
mvh
jbkf

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 20:12

må da gerne se hva folk har at sige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 20:20

Du er nødt til at have en holdning omkring politiske emner inden det er muligt at påvirke dig.
Og så var det rart at vide
er du ung eller gammel eller meget gammel
hvilket slags job eller firma har du
har du børn
bor du i byen eller på landet.
?????????????????????

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-01-05 20:36

Stem enhedslisten de kæmper for fri hash (lyder som om det lige er dig).. og hvis de kommer til kan vi efter et stykke tid nyde en lille hakke og spade som tilføjelse til det danske flag.

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 21:22

emesen..

jeg er ung (21)
jeg går hjemme lige nu med mine 2 drenge

og jeg er fra nordsjælland..

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 30-01-05 21:25

Hvis du syntes de rige skal være rigere og de fattige fattigere så stem på Venstre eller Konservative og en stemme på Dansk Folkeparti er en støtte til disse.
Kan du lide, at spille så du aldrig kender resultatet skal du stemme på de radikale.
Drømmer du hverken om bil eller hus så stem på SF.
Vil du spilde din stemme så stem på Kristendemokraterne eller Enhedslisten, de er lige verdensfjerne.
Er du lønmodtager og gerne vil være sikker på ikke at skulle dø på gaden, hvis du bliver alvorligt syg, fordi egoistpartierne vil privatisere alt SÅ STEM PÅ SOCIALDEMOKRATIET.
Jeg stemmer på dem selv om jeg er imod EU og syntes, at der er for mange indvandrere i DK for jeg har ikke andet valg!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 21:25

Det var vist ikke dit parti, du "solgte" der, Luke2000

Vaxen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 30-01-05 21:26

Hva'så, Luke. Det lyder lidt som Pia K. Der er heller ikke så meget plads til andre folks forskelligheder, det er vel osse bare spild af tid, eller hva'?

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 21:30

BjarneD

hva er det så de lover for at kunne gøre det hele bedre?
det er der jeg vil hen.. vil høre hva folk mener

smor

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 21:31

men meget godt svaret bjarne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 21:35

Vil egentlig sige det samme som BjarneD.... Men stemmer på SF - ikke fordi, jeg ikke har hus, bil og alt det der, men fordi, jeg synes, der skal være plads til dem, der ikke har de privilegier.
Jeg er en af dem, der betaler min skat med glæde - med håb om, at mine penge bliver forvaltet fornuftigt. Derfor harmer det mig enormt, når vores nuværende regering giver familien DK skattelettelser - som forresten hovedsagligt kommer de rige til gode - for 10 milliarder kr, når vi har for få pladser på sygehusene, når kommunerne hjemtager anbragte børn fordi, de ikke har penge nok til at sikre dem en fornuftig fremtid, når ulandsbistanden bliver nedsat osv, osv... Listen er alenlang...

Min anbefaling er at stemme til venstre for midten - i det mindste.... Og om Radikale venstre er det for tiden eller ej, det må guderne vide... vi får se

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 21:40

vaxen, selvfølgelig skal der være plads til dem der ikke har ejerbolig, bil osv., men det er da netop derfor jeg lander på Soc.dem. Der er det jo ikke fy fordi man kører i privatbil, som os ude i de yderste kartoffelrækker er nødt til og det er jo ikke os alle derude der er snæversynede så vi ikke kan se, at der faktisk findes uforskyldte fattige i DK.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-01-05 21:43

Det der var den mest verdensfjerne beskrivelse af partier jeg nogen sinde har set bjarne, stemmer også selv S men, men til dette valg er dette også en spildt stemme. S er for Eu, de mener ikke enstemmig at indvandring skal stoppes. jeg syndes du skal sætte dig mere ind I dit parti. Eller starte et nyt spøgsmål så andre kan tage valget for dig.

smor20 her er svaret... Se lidt tv, læs en avis.. Det er valg alle partier prøver at komme frem med deres meninger.. få din egen meninge og lad være at være en lille dukke, Det er for dumt.

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 21:45

luke2000
Jeg hælder osse mest til at stemme blankt... men vil da gerne se hvordan folk vil sælge deres parti

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 21:46

Jeg har mailet lidt sammen med en af medarbejderne i Socialdemokratiets valgsekretariat og jeg syntes den flinke dame udtrykte sig så godt, at jeg vil citere hende dog uden navns nævnelse. Det var et svar på, at jeg ville undlade, at stemme i frustration og jeg syntes det var et godt svar:
Citat
Jeg synes at vi er et parti som har plads og brug for ALLE. Det er netop den forskel der er
på Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Socialdemokraterne er et parti som har plads til ALLE mennesker - uanset hvilken hudfarve de har. Anders Foghs skræmmekampagne om, at vi ønsker at slække på kravene er ikke rigtige. Vi har gentagne gange sagt at vi IKKE vil ændre på de regler indenfor flygtninge og indvandrer som er nu. Jeg mener at vi skal være stolte af at have plads til alle og ikke være et fremmedfjendsk parti som f.eks. DF. Endvidere har vi mange indvandrer i vores parti så det er helt
normal at de selvfølgelig også er en del af vores valgmateriale.
Socialdemokraterne har i denne valgkamp vist at det er os der har de store svar på fremtidens velfærdssamfund. Vi har fremlagt en plan for de næste mange år som vil skaffe flere i arbejde, vi vil sikre billig børnepasning til max 1.000, bruge mange flere penge på uddannelse og forskning så vi
sikrer arbejdspladser mange år ud i fremtiden. Pengene til disse forbedringer skal komme gennem lukning af skattehuller hos erhvervslivet og i den nuværende erhverspakke, gennem større kontrol med sort arbejde og
en række andre ting. Jeg synes det er en lang række gode grunde til ikke at blive hjemme som sofavælger, men derimod stemme på Socialdemokraterne så vi kan komme af med den borgerlige regering.

Jeg har fjernet to sætninger som var direkte svar på en kommentar fra mig, men ellers som skrevet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 21:48

Måske er det ikke så meget løfter, der skal diskuteres, men ideologi... Noget med hvem, der skal tilgodeses i samfundet og hvem og hvordan, det skal finansieres....

Helt banalt sagt, går venstrefløjen (Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og måske Radikale Venstre) ind for, at de svage i samfundet tilgodeses.. Altså syge, ældre, børn, arbejsløse og miljøet. Måden det skal gøres på er ved at indkræve skat, især fra dem i samfundet, der tjener mest, indkræve afgifter af varer, som belaster miljøet - benzin, emballage og lign. De mener, at samfundet skal tage stort ansvar for det enkelte menneskes situation.

Højrefløjen (måske CD, kristendemokraterne, Konservative, Venstre, Dansk Folkeparti) går ind for - også meget banalt - at hvert menneske skal tage ansvar for eget liv. De støtter de velhavende ved at nedsætte skat for derigennem at motivere dem til at arbejde mere - og dermed betale mere til samfundet. De støtter erhvervslivet for at skabe flere arbejdspladser - også ved hjælp af skatte-og afgiftsnedsættelser for denne gruppe.

Uhh, det er svært at være forholdsvis objektiv med dem, man er fuldkommen uenig med - tror jeg overlader det til andre...

Tilføj endelig!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 21:52

Luke2000> Hvis du påstår, at jeg ikke har sat mig ind i politik så vil jeg påstå, at du er analfabet for du fattede ikke en skid!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 21:54

Er sådan set enig igen Bjarne.... Jeg får bare ikke nok i S. Jeg synes ofte, at de har en tendens til at afvige fra ideologien - Jeg synes jeg oplever, at de ikke tør stå ved den af frygt for vælgerflugt. Derfor stoler jeg ganske enkelt mere på SF. Ikke at de har været meget gode til at markere sig i deres tid i oppositionen, men trods alt bedre end S.

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 22:01

Jeg er meget enig vaxen, Soc.dem. har en tendens til både, at være for vide og snævre på en gang, men der er trods alt mere realisme i forhold til at den gennemsnitlige lønmodtager har fået bedre økonomiske forhold. Jeg vil sige det sådan, at socialdemokratiet har sejret så meget, at de nu står som tabere fordi sejren får vælgerne til at vende dem ryggen. Jeg tror, at de skal tilapsses det moderne samfund, men hellere vente på tilpasningen end at foræree arvesølvet til nogen der render til udlandet for at nyde rovet fra "de mindre kloge". SF er et glimrende parti, som jo altså også er blevet noget så EU venlige, ellers havde de nok fået min stemme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 22:03

Send bud efter de forskellige partiers programmer og læs hvad de står for.
Og smid dem så væk når du er færdig, for det kan være pisseligegyldigt, for når/hvis et parti kommer til magten, glemmer de alt om deres "gyldne løfter" til fordel for at vride pengene ud af hænderne på folk, og fatter ikke meget af de problemer der rører sig ude i "civilbefolkningen", for så går det mest op i at rage til sig og score en fed hyre og livslang pension.

Og hvis der endelig skulle være nogen stykker imellem, der vil arbejde seriøst for forbedringer eller lempelser for befolkningen, gør den måde "demokratiet" er bygget op på, at det ikke kan lade sig gøre, fordi de ikke får et flertal fra pampervældet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 22:06

Hvis teorien holder, Bjarne, har Venstre ikke en chance næste gang - så er almindelige mennesker blevet trykket tilbage økonomisk - og så er der igen plads til venstrefløjen. Jeg krydser fingre!!! (Ikke for økonomisk og social tilbagegang, men en anden regering )
Hvad angår EU.... Det er en svær en - og partier, der ikke går ind for EU hænger ikke længere på træerne - Enhedslisten, måske lidt for meget af det gode - Minoritetspartiet, virker fornuftigt, men kender dem slet slet ikke - Dansk Folkeparti, Temmelig meget for meget af det slette... For nu at være lidt firkantet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 22:08

Hvem mener du er Pampervældet, Dova?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 22:09

vaxen, vi to kan ikke diskutere det her, kun bekræfte hinanden.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-05 22:12

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 22:37

Det er de fleste af politikerne, vaxen, men værst af alle, socialdemokraterne, der når de har fået magten, har glemt alt om "kammeraterne" som de har lovet guld og grønne skove ud fra devisen, vi er et arbejderparti der vil arbejde til "proletariatets" bedste.
Og hvad har de fået. Højere skatter, flere afgifter der især går ud over lavtlønnede arbejderklasser, større arbejdsløshed, udhulning af dagpengesystemerne til fordel for diverse aktiveringsplaner der i visse tilfælde pålægger fagforeningerne, der ellers skulle varetage arbejdernes interesser m.h.t. lønninger m.m, at acceptere, at folk af stat og kommune sættes til at arbejde 37 timer pr uge, for en bistandshjælp, der for nogens vedkommende ikke overstiger 2600 kr/måned.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 30-01-05 22:39

Beskyldningerne fyger frem og tilbage på den politiske arena. Desværre er det mange gange sådan at det er de største tyveknægte er dem der beskylder andre for at være det. Dem der har evnen til at styre og have ansvaret for eget liv, har også pligt til at gøre det. For dem som ikke evne og kunnen til at kunne varetage sit eget liv. der kommer velfærdsstaten ind for at kunne sikre den enkelte en værdig tilværelse. Det står helt klart, yd efter evne og nyd efter behov.dvs den enkelte har også pligten til at yde sit bedste derefter kan man så få dækket sine behov, Der mange der har den fejlagtige opfattelse at man bare kan nyde uden at yde. Tænk på alle dem som står med et møgsurt job, såsom dårlige arbejdstider, skiftehold, usundt arbejdemed mere. Til trods for det tager de på arbejde dag efter dag. det er dem der holder samfundet i gang. tænk på det næste gang, når i får udbetalt penge fra fælleskassen.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 30-01-05 22:49

Hørt fleng

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 22:49

Dova det er rendyrket "liberal" manipulation det du skriver. Bare vent og se hvad der sker når alle de"uskyldsrene" får fjernet topskatten og vælter byrderne over på de svageste.
Socialdemokratiets største fejl er, at de altid har gået efter brede flertal for at sikre aftalerne, men det var ikke vand de fik op og ned ad ryggen da de andre fik fletal ved hjælp af folkeparti hyklerne.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 30-01-05 23:18

Jeg er glad for at jeg er så heldig at være født i Danmark - et af verdens rigeste lande! Jeg synes at alle mennesker er ligeværdige - og bør behandles sådan. I stedet for at sætte markedsøkonomien i højsædet så synes jeg det er på tide at sætte mennesket i centrum. Jeg synes børn, syge, gamle, svage osv. og i det hele taget mennesket, bør være omdrejningspunktet. Og jeg synes at vi som samfund og som borger i dette samfund bør satse på at give alle en værdig tilværelse. Det betyder selvfølgelig at nogle af os, måske må gå en smule ned i levestandard, for at sikre at de svage kan få en værdig tilværelse. Jeg går ikke ind for skattestop. Vi kan godt betale, hvad det koster!
At skattepolitikken så er umådelig skæv nu, er en anden sag. At mange af de store firmaer stort set ikke betaler skat, og bare flytter produktionen til udlandet, hvis de bliver presset til det - er en sag, der bør ændres på. (F.eks. betaler Coca cola slet ikke skat i Danmark, da de ikke tjener noget her!! (?))
Jeg holder af det gamle (socialistiske) motto: "Du skal yde efter evne og nyde efter behov".
Og det bør gælde ALLE!
Fællesskab og solidaritet frem for individualisme og specielt egoisme.
Jeg stemmer selv på Enhedslisten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 23:19

fleng

Jeg er ikke helt enig med dig i, at det er op til folk selv at have ansvaret for sit eget liv, for det kræver at der er muligheder for at gøre det.
Selvfølgelig findes der nok nogen, der ser det som sin "fornemste opgave" at dalre gennem livet på offentlig forsørgelse, men vi kan vist godt slutte, at der er nogen mennesker der ikke selv er skyld i at de havner i "systemet".
For hvis der var det fornødne antal arbejdspladser og uddannelsesmuligheder for dem der nu ville det, ville vi ikke have noget arbejdsløshedsproblem. Og det er det der er muligheden, muligheden for at tjene penge til at tage ansvaret for sit eget liv.

Og "Yd efter evne og nyd efter behov", så er det altså ikke nemt at nyde efter behov for en "månedsløn" på 2600,- som er givet for det vedkommende har ydet. Det kalder jeg i hvert fald ikke velfærd. Så kan du jo spørge om der så er ydet efter evne, når disse mennesker bliver sat til at arbejde på lige fod med fastansatte der har en overenskomstmæssig løn.
Der ville det jo nok have været mere relevant, hvis de folkevalgte i stedet sørgede for, at de pladser der besættes på den måde, blev lavet til "almindelige arbejdspladser" så de der arbejder i dem, havde mulighed for at yde efter evne, og ikke mindst nyde efter , nej ikke behov, men efter indsats, og så de med god samvittighed kan sige, at de tager ansvaret for eget liv og levned.

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 23:20

vil lige sige godnat..
og sige tak til bjarne.. du har snakket godt om det du mener så derfor giver jeg dig pointene..

mange tak alle sammen

og nat nat

Godkendelse af svar
Fra : smor20

Dato : 30-01-05 23:21

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 23:26

Selv tak!

Inspireret af Dovas kommentar så erindrer jeg at Karen Jespersen i sin tid som socialminister udtalte, at der ikke er noget i vejen med loven, men at der er noget i vejen med dem der forvalter den, og derfor er det ikke altid nok at politikerne laver love med gode hensigter hvis dem der forvalter dem handler efter en anden dagsorden, og derfor er det ikke altid nok at have den rette partifarve ved roret.

Godt valg og stem efter jeres egen overbevisning!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 30-01-05 23:53

Dova Jeg skriver! den der har evnen. har også pligten. Det er jo ikke sådan at dem ikke kan det er overladt til sig selv, her træder det sociale sikkerhedsnet til og sørger for at de også får en værdig tilværelse. tænk venligst på hvor pengene kommer fra og det er i de fleste tilfælde fra andre som arbejder hårdt hver dag som fabriksarbejder eller kasse dame til en kummelig løn og dårlige arbejdstider.
Mvh.
Fleng