/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af vægtype til nyt hus
Fra : Malkekoen
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 30-01-05 19:16

Hej

Min kæreste og jeg overvejer kraftigt at bygge hus selv (det skal skal tilføjes, at vi er meget i "begynderfasen"). Vi har ikke så mange penge, så vil derfor gerne lave så meget som muligt selv. På den anden side ønsker vi absolut heller ikke at gå på uheldige kompromisser, hverken med materialevalg eller brug af professionelle. Derfor:

Vi har tænkt os at bygge i 1 plan, ca. 145 kvm. Huset bliver formentligt helt kvadratisk i grundplanet. Vi har tænkt os selv at gøre så meget som muligt, men er meget i tvivl om valg af udvendige vægge/mure. Vi vil derfor meget gerne høre nogle meninger om:

Vægge af gasbeton
Vægge af Leca-sten
Vægge af mursten

Så vidt vi har forstået, kan alle typer pudses/vandskures fint op, så man ikke kan se hvad der er indenunder. Murene skal under alle omstændigheder være glatte (eller hvad det nu hedder).

Hvilken type af ovenstående er den billigste at bygge?
Hvilken er nemmest?
Hvor kan man billigst købe materialerne henne (også gerne udland)?
Hvilken af overfladerne er nemmest at pudse/vandskure (gøre glatte :), og muligvis senere male?
Er der nogen af disse typer, som man som fornuftig gør-det-selv mand vil have meget svært ved at lave ordentligt selv?

Vi kommer selvfølgelig senere til at entrere med fagfolk, der hvor vi ikke selv kan...

Og lige et tillægsspørgsmål: Kan det bedst betale sig selv at bygge spær eller bestille færdigt fra fabrik?

Vi tager imod alle forslag, tanker og meninger med kyshånd :).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 19:28

Det er "nemmest" at bygge og pudse når muren er af gasbetonblokke
Men jeg ville nok lade en rigtig murer bygge den yderste mur og evt. vigtige skillerrum. Der bliver rigeligt at lave indendørs.
Husk at udover en godkendt tegning/byggetilladelse skal der også bruges:
Autoriseret kloakmester/elektriker/VVS
Hvis du ikke har lavet spær før eller har været med.............så køb dem færdige.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 19:31

Du kan gå ind det andet spørgsmål og slette det så du ikke har to ens spørgsmål.
Men du skal slette inden der bliver kommenteret.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-01-05 22:03

Der findes en del firmaer i DK som har specialiseret sig i både helårshuse som fritidshuse, som kan opføres i forskellige grader af med-/selvbyg. Og her kan der være MANGE penge at spare. Træ er noget af det byggemateriale som både er blevet meget populært i de senere år og som er rimeligt nemt for selv-og medbyggere at arbejde med. Det holder ved rigtig vedligeholdelse lige så længe som huse af diverse materialer som sten og (gas)beton.

Så et kig på de firmaer som har træ som primært byggemateriale, vil nok give god inspiration og måske endda reelle muligeheder for at realisere jeres kommende boligdrømme.

Mht jeres spørgsmål om at producere jeres spær selv, vil jeg give emesen ret...det I sparer her er ikke meget i et samlet byggebudget, og nogle fejl KAN være fatale.

RIGTIG GOD FORNØJELSE og Held og Lykke med jeres boligprojekt!!!

Mvh
Palle Jensen

PS Se evt. her for lidt inspiration: www.kalmar.dk www.kildebohuse.dk www.skovbohuse.dk www.planethuse.dk

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-05 06:59

Der er allerede kommenteret på det andet, desværre....

Palle, vi har kigget på træ, og det er ikke det vi ønsker. Det er ellers det nemmeste at have med at gøre.

Læste lige, at gasbeton suger fugt - hvilket leca åbentbart ikke gør. Hvad skulle fordelen i at vælge gasbeton så være?

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-05 07:01

Det ser ud til, at spærrene ikke skal hjemmelaves ;).....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 08:10

Valget af byggematerialer kan ses fra flere sider.
Hvordan ser det ud.
Hvad er det bedste materiale.
Hvad isolerer bedst.
Hvad er nemmest at bruge for begyndere.
Der findes ikke nogen fællesnævner.
Skulle jeg bygge i dag, så blev det et ganske almindeligt murstenshus med gasbeton som indervæg. Og en murer skulle bygge det for mig.
Jeg har flyttet vægge og lukket dørhuller udvendigt..............men et helt hus - nej.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-05 18:52

hvorfor ville du bruge gasbeton ístedet for eks. gips indvendigt?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 19:09

Det er kun den indvendige side af ydermuren og vådrum. Resten gips tolag.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 31-01-05 21:28

Ville man ikke bare bruge en tyk lecasten udvendigt, isolere og bruge 2 lag gips indvendigt?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-05 00:13

Henne på et byggemarked findes der et lille hæfte fra Rockwool som hedder
"den lille lune" den er rigtig god at læse i.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 19-07-05 01:01

Tak for svaret emesen.