/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diesel økonomi Eller mangel på samme
Fra : D_Jessen
Vist : 865 gange
100 point
Dato : 30-01-05 16:52

efter at lagt og kørt hverdag mellem frederikshavn og ålborg, har jeg jo
selfølgelig lagt mærke til mit forbug af diesel, men sjovt nok er jeg ikke i
skrivende stund ikke kommet over 19km. pr.liter, vi snakker om en peugeot
106, 1.4 diesel fra 93, er der nogen af jer der har nogle ide'er om hvad der
kan være årsag til mangel af km pr. liter ???
havde for nogle år siden en peugeot 106, 1.5 diesel fra 95, denne kunne
sagtes tage 25 + km. pr. liter også på motorvej. jeg er selv lidt ude i at
det kan være dyserne der trænger til at blive justeret til, eller selve
pumpen måske, men min viden ang. diesel biler er ikke så voldsom stor endda,
håber der er nogen "diesel eksperter" der kan hjælpe mig lidt på vej til at
få den op over 20km. pr. liter
om jeg kører 110 eller 130 har ingen ændring på literforbruget

Venligst

D.Jessen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-05 17:04

Hvis der er em deffekt dysse vil der være en uensforbrænding... at den ene cylinder får mere diesel end de 3 andre dette vil give et højere brændstofforbrug.. Det værste kan være at den ikke lukker ved det rigtige tryk..
Men det er noget er let at kontrolere på et værksted der har en ordentlig prøve stand, det er ikke muligt her at komme med den rigtige diagnose... Det vil dog være en god idee at tjekke dit luftfilter da det også kan have indflydelse på forbrug, hvis du har aircondition har det også stor indflydelse på forbrug... Men har du sikkert styr på
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 17:25

Du skal ikke automatisk gå ud fra, at fordi du har en mindre moter, er du billigere kørende.
Nogen gange endda tværtimod.
Og 19 km/literen lyder som rimeligt til sådan en model.
En ting mange ikke tænker på når de regner dieselforbrug, er en ting som dækkenes højde.
Men det betyder rigtig meget for hvor meget kilometertælleren viser.
På min Mercedes kunne jeg køre ca 760 km på en tankfuld, men prøvede, efter at have kørt 550 km med andre højere dæk, at bilen gik tør p.g.a, at den faktisk havde kørt de flere km. end tælleren viste.
Og der ud over, kan to ens motorer også variere. Min nuværende bil har jeg haft 3 motorer i nu. Den første gik 14 km/l, den anden kun 10, og den jeg har i nu går 12 Km/l (med samme dækstørrelse).

Dyser justerer man ikke sådan på, enten er de ok eller slidte så de ikke forstøver ordentligt, men det er du såikke i tvivl om, for det kan høres som bankelyde når motoren går i tomgang.
Og at få pumpen skruet ned så den ikke får så meget diesel er halvfarligt, for hvis den får det den skal have nu, tager motoren skade hvis den pludselig får for lidt.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 19:01

Hvordan beregner du dit forbrug?

Kommentar
Fra : D_Jessen

Dato : 30-01-05 21:20

det gør jeg på følgende måde : tanker bilen helt op, og tager turen til ålborg og tilbage til samme tank efter endt arbejdsdag og tanker så bilen op igen, de antal liter diesel jeg nu engang har brugt deler jeg med antal kørte km. i det her tilfælde har jeg fra tanken og til arbejdspladsen 75km. og det samme hjem igen, det giver jo 150km. pr.dag. efter så at have tanket kan jeg jo så se at jeg har tanket/brugt 7.9 liter ialt på de 150km. det giver jo et snit på 18,987 km. pr. liter.....eller er det mig der er galdt på den ????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 21:35

Metoden er god nok, men kan kun anvendes til sammenligning på samme bil fordi en kilometertæller i en bil er et meget upræcist måleinstrument.
Du kan ved kørsel (bedst på motorvej) prøve at tjekke din kilometertæller efter de hvide plasticstolper med kilometer angivelse på. De er så præcise at du kan dømmes for hastighedsovertrædelse ud fra disse og et godkendt stopur.
Det er normalt, at en bil tæller for meget så økonomien ser bedre ud og har du fået dæk på med lavere profil end der var beregnet ved tegnebrædtet så bliver det helt galt.
Du skal også huske, at din kørestil godt kan skifte hvis du kører i en bil med livligere motor og jeg må tilstå, at jeg aldrig har hørt om, at en 1,5 l. Peugeot diesel fra -95 kan køre så langt på literen med mindre der er tale om økonomikørsel.
Der skal en moderne diesel med commonrail til at præstere den slags og defor syntes jeg ikke det lyder så galt endda.
Du må have medvind begge veje

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 21:36

Nej måden du regner det ud på, er rigtig nok, men du skal gøre det mange gange og tage et gennemsnit, for resultatet afhænger af mange ting.
Din hastighed, vindmodstand, hvor ofte du skal tage farten af og sætte den op igen o.s.v.
Og så forresten, 110 eller 130 km/t over en længere strækning tager altså noget mere dieselolie end hvis du f.eks kørte den samme strækning med 90 km/. Ikke at jeg mener du kører for stærkt, men det kan gøre en forskel på 4-5 km/l.
Og det plejer at være ved 90 km/t at man udregner de værdier der bliver opgivet for en bil som det den går på literen.
Og som ofte står opgivet i bilens instruktionsbog.
mvh dova