/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
XP til ME ????????
Fra : Traffic
Vist : 382 gange
200 point
Dato : 30-01-05 10:17

Hej...

Jeg har en ældre pc installeret med XP, originalt var den med ME !

Nu vil jeg gerne installere ME igen, grundet nogle hardware problemer (kan ikke finde modem'et).

Hvordan gør jeg ????

Har alle de lovlige programmer !

Nazgul

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 10:35

Formater din disk med XP skiven! Husk det skal være fat 32. Når det er overstået så i med en startdiskette 98 eller ME og installere som i de gode gamle dage. God arbejdslyst og fortsat god Weekend

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 30-01-05 10:37

Nu beskriver du ikke hvordan du har installeret XP, men du kan starte med at læse denne artikel.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314052

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 30-01-05 11:23

Tja... jeg går ud fra at din gamle pc har fungeret med XP og så ville jeg afgjort først og fremmest finde ud af problemet med XP og få det løst. Jeg ville aldrig drømme om at geninstallere ME. Det er og bliver det mest ustabile windows-system, som har været på banen i nyere tid. Jeg ved det af egen erfaring, og jeg er bestemt ikke den eneste der har oplevet det. Vil du endelig gå "tilbage" er det væsentlig bedre at returnere til win 98.
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-01-05 11:29

Som kaypia skriver er det dybt godnat at gå til bage i stenalderen(ME). Hvis du vil tilbage fordi din putter ikke er stor nok til xp så vælg 98, er det andre problemer som at du ikke kan finde modemet så få det ordnet. XP er altså suverænt god.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-01-05 11:42

Jeg er 100% enig med kaypia og stig54. ME er stenalder. Skriv til Microsoft om dit problem og få det løst. At gå tilbage til et tidligere styresystem ER tåbeligt. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 11:44

Det er ikke fordi PC'en ikke er stor nok, den blev købt i stenalderen med henblik
på at kunne være med lidt mere end 2 år !

Problemet er, at den er købt forud-installeret,
så det har vist sig at flere af hardwareenhederne ikke fungerer i XP !

Modem og lignende (Autosluk) !!!

Nazgul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-01-05 11:49

Så kan du jo gå ind på Hardware-fabrikanternes hjemmeside og downloade en XP-version af deres Software. Så skulle den skid være slået.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 11:49

Det er jo desværre sådan, at flere ældre hardwareenheder ikke kan køre under XP og derfor kan det jo af økonomiske og praktiske årsager være nødvendigt, at bruge et ældre styresystem, men stenalder er det ikke lidt langt væk. Jeg har opsat flere ME der har kørt udmærket hvis bare brugeren ikke piller for meget og den ikke skal anvendes til større netværk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 11:52

Arne, Arne put din ringe viden om PC hardware i lommen og hyg dig så med dine MS supportere for virkeligheden ser ganske anderledes ud når det kommer til at XP skulle understøtte hardware.
Microsoft har indtaget en position på verdensmarkedet hvor de dikterer hvordan tingene skal passe sammen, men de kinesiske producenter der laver meget af hardwaren vil ikke bruge resourcer på at opbygge nye drivere til billig hardware der ikke længer produceres. SÅDAN SER VERDEN UD!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-01-05 11:54

Hvis Hardwaren er SÅ gammel, var det måske på tide at få den udskiftet. Alt er faldet voldsomt i pris og er blevet meget bedre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-01-05 11:55

Sorry hvis jeg har fornærmet dig Bjarne.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 11:58

spørgsmålet VENNER spørgsmålet

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:00

Jeg er fuldstændig enig i, jeres synspunkter om udskiftning og lignende !

Der findes ikke software der understøtter de hardware dele jeg mangler !

Jeg arbejder fra min egen pc og stiller ? herigennem, da jeg jo ikke kan kommepå nettet med den anden !

PC'en der volder problemer er min søsters, der studerer så ja det er pt. økonomiske årsager.
Det er et 56 K modem til telefonopkobling, det ER gamle komponenter men hvorom alt er så skal jeg have det til at virke !!!!!!!!!

Er nu igang med Bjarne D´s henvisning men det giver store problemer da den er formateret til NTFS !

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 12:06

Det er skam helt fint, at du har formateret til NTFS da det er det bedste system indtil det skal fjernes
Hvis du laver boot disketter som beskrevet i artiklen kan du komme ind og udføre kommandoeren. Der er sikkert ikke installeret genoprettelseskonsol (noget jeg altid selv gør når der anvendes NTFS) da den jo kræver plads.
Spørg gerne ud fra problemer i artiklen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 12:09

Da du sikkert vil fjerne XP helt i modsætning til artiklen der beskriver hvordan du får den oprindelige i gang, skal du bare have fat så du kan omformatere eller endnu bedre slette partition.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-01-05 12:09

egjegj

Du har da ret, men der er jo så det problem at når man formatterer en HD, mister man alle de data og programmer der ligger på den. Og når lillesøster er en fattig studerende, har hun nok ikke en backup-disk. Så din ide om re-formattering er vist ikke så god.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 12:17

arne jakobsen
Hvis det er tilfældet at der ikke er nogen backup mulighed, kan han jo dele sin disk så han har muligheden en anden gang ikke!!! find en anden at fyre op under arne.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:18

Jo jeg har møjsommeligt taget backup af alle de data hun gerne vil gemme !

Det hele ligger på CD-ROM.

Så formattering må være løsningen, men jeg er ikke sikker på jeg kan få den formatteret til fat32 !
Men jeg prøver 71 % af formatteringen er fuldført !!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:30

BjarneD

I artiklen skriver de : Hvis disken er formateret i NTFS, er dine muligheder for at vende tilbage til Windows 95, Windows 98 eller Windows Me begrænsede. Disse operativsystemer kan ikke læse eller genkende NTFS, og du kan ikke konvertere disken til at bruge filsystemet FAT eller FAT32. Den startdisk, du bruger, og det drev, hvor du vil installere Windows 95, Windows 98 eller Windows Me, kan ikke bruge NTFS. Microsoft understøtter ikke tredjepartsløsninger til konvertering af NTFS til FAT eller FAT32.

Men alligevel skriver de hvorledes jeg omformaterer. Nu har jeg formateret som beskrevet : format c: /fs:fat32
Når den genstarter er der stadig XP og C er stadig NTFS - Hvad gør jeg forkert ??

Nazgul

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 12:37

kan dit bundkort boote fra cdrom?

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:40

Det ved jeg ikke, har ikke den store indsigt i disse "tekniske" ting !

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:41

Når jeg isætter installations CD'en booter den derfra, så det vil jeg mene.

Men ved ikke om det er det samme !

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 12:43

Du gør ikke noget forkert, det er bare svært at fjerne NTFS og derfor tror jeg, at du skal satse på at fjerne partitioneringen.
Når partition er fjernet skal der oprettes en ny hvilket burde kunne gøres med FDISK på boot disketten til ME eller 98SE.
Hvis du ikke kan få lov skal vi lige ud på nettet og hente nogen af de tredjepartsprogrammer MS ikke understøtter.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 12:44

Så boot fra din XP skive og du får muligheden for at vælge format C: og i fat 32

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 12:46

Formateringen vil være den samme og derfor er det mere effektivt, at fjerne partition, men problemet er normalt, at man ikke kan få lov hvis XP er fuldt installeret, men lad høre hvilke muligheder du har nu hvis du prøver.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:52

Okay men hvordan fjerner jeg partitionen ?

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 12:57

Kan du boote med XP inst. cd og få lov til at gøre det under installationen?

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 12:58

Og hvordan formatterer jeg via Boot cd-en !

Der er kun mulighed for at, 1: installere 2: reparer 3: fortryd

Nazgul

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 30-01-05 12:59

installere

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 13:04

Jeg har nu slettet partitionen, under installation !

Hvad gør jeg så ?

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 13:07

Jeg kan vælge at installere XP på partitionen (men kun i NTFS hurtig og NTFS)
Jeg kan oprette en partition (har ingen virkning da jeg bare er tilbage ved 1)

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 13:09

Nu skal du sådan set stoppe og skifte over til at installere dit ME eller 98

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 13:10

Du burde kunne boote på samme måde med ME

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 13:13

Det er ikke muligt den vil ikke installere ME, den reagerer ikke anderledes end før !

Fejlmeldinger er det samme som før, men nu kan den ikke indlæse XP !

Jeg skal desværre afsted til håndbold nu, men vil fortsætte i aften - håber i fortsat vil hjælpe mig !

Hav en god dag !

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 13:17

Alternativt indlægger jeg XP igen, så må i jo hjælpe med mit modem

Hun kan nok leve med selv at skulle slukke på knappen !!!!!!!!!!!!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 13:40

Allerførst.............kan du starte din comp med en bootdiskette.
Hvis du kan det så brug denne diskette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med diskettenog lad den rulle ind .
Nu kan du se hvad der er på harddisken og vi kan tage det derfra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-05 13:56

(mmmmmmmmm.. emesen... Ifølge Nazguls kommentar kl 12.00 så kan den syge computer ikke komme på nettet...)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 14:20

Denne diskette kan hentes på en anden comp - lægges på en diskette, og bruges på en anden comp (den syge)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 14:23

Følger man opskriften - så har man en bootdiskette som kan en del.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.

Det er en Kandubruger "Technet" som har lavet denne diskette til fri afbenyttelse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-05 14:29

Okay, -undskyld, jeg blander mig i noget, jeg ikke har forstand på (men man blir da hele tiden klogere.. )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 14:33

Dette fra samme sted kan måske belyse lidt mere:
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-05 15:35

Birgitta - hvis man ikke spør' så forbliver man uvidende.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 20:33

Den nægter at boote fra alt der har den mindste snært af DOS !!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 20:35

Nå må nok skaffe et andet modem og så tage den der fra !!!

Af erfaring bliver man klog men sjældent rig !

Nå mon ikke jeg kender en der har et stående hun kan låne til hun skal have ny pc !!!!

Tak for hjælpen !

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 20:37

Så har du nu nok ikke fået slettet partitionen.
Har du prøvet disse disketter: http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 30-01-05 20:38

Tak for svaret BjarneD.

Og tak til alle jer andre, jeg har valgt, at give pointene til BjarneD da han var først med det mest fyldestgørende svar.

Jeg vil ikke lade spørgsmålet stå åbent, dem er der nok af på KANDU !

Den lave karakter gives da problemet i mit tilfælde ikke er løst !

Endnu engang tak !

Nazgul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 20:40

OK, en skam at vi ikke fik løst problemet, men jeg forstår godt at du giver op for det er en sejg kamp at gå den "forkerte" vej.
Skulle du fortryde ved du jo så hvor du finder hjælp. (emesen giver heller ikke op så let ved jeg)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-01-05 20:46

Jeg mener at der her i KANDU har været bragt en anvisning på, hvordan man skifter fra NTFS over til FAT på harddisken, men det krævede så "hut jeg visker" at den så bliver formateret.

Jeg mente jeg gemte denne ide som en TXT fil, men har endnu ikke kunne finde den blandt de mange fileideer som jeg har.
Men prøv at søge på det i søgefeltet øverst på siden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-05 07:42

Selvfølgelig kan du komme ind og snakke med din comp med disketten fra Technet. Comp skal bare kunne boote fra A:\> drevet.
Du kan også formatere/gøre klar til indstallation med din XP CD