/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Manualer/reservedele på dieselmotor
Fra : lehto.dk
Vist : 2899 gange
100 point
Dato : 29-01-05 14:48

Hej Jeg har købt mig en motorbåd med en indenbords motor
Det skulle efter sigende være en Leyland 120 hk diesel 6 cyl.
men jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde noget om den.
Er der nogen der kender denne motor eller ved at man skal lede efter et andet navn.
Jeg kunne jo godt tænke mig at få fat i en manual og vide hvor jeg kan få fat i eventuelle reservedele
MVH Lennart

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-05 14:53

Prøv evt under Perkinsmotorer, så vidt jeg husker, er det noget af det samme.
Eller evt noget Rover.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-05 15:07

Prøv også BMC/Leyland

f.eks. her www.123hjemmeside.dk/bmc/27469

Og prøv "motor" ude i menuen til venstre

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-05 15:42

Da jeg i min læretid og også et stykke tid efter har arbejdet med Leyland lastbiler og motorer, krummer jeg tæer over ovenstående sammenligninger.
BMC kom på et tidspunkt til, at hedde British Leyland, men man skelner mellem BMC motorer og Leyland motorer, der er meget forskellige.
Det er så mange år siden, at jeg næppe kan være til nogen hjælp, men ham her har noget der ligner og kender jeg ham ret har han tjek på det: http://www.dronningborg-baadelaug.dk/medlemmer/Pernille/Pernille.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-05 15:45

P.S! Du kan nok få kontakt gennem bådelauget hvis du vil (brug backspace på linket)

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 29-01-05 19:43

Hej lehto.dk

Der er definitivt tale om en tidligere lastbilmotor - det skulle vel ikke være den gamle, tidligere galease, GAUNØ, som du har erhvervet???

Mvh
HB

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-01-05 20:45

Det kunne også være en Leyland-Thornycroft som er Leylands marinemotor, jeg har selv haft en 4 cyl., men ved ikke om den også laves med 6 cyl.
Du kunne jo prøve at undersøge det.
Hvad med at spørge sælger? Hvem har repareret den? og hvor har han fået reservedele fra?
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 29-01-05 21:44

I "gamle dage" var det DAB (Dansk Automobil Byggeri) i Silkeborg, der kunne hjælpe med råd-dåd-reservedele til den pågældende motor, men om det fortsat er dem eller et andet firma i dag, ved jeg ikke.
Mvh
HB

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-05 11:01

DAB Silkeborg, eksisterer ikke mere
Det lukkede for et par år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 11:21

Hvis din motor ligner den på det link jeg gav dig kunne jeg måske sætte dig i forbindelse med ejeren af den båd/motor fra linket for som nævnt så sætter han sig ind i tingene.
Min gamle værkfører kunne nok også hjælpe dig, men han er sværere at finde.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 30-01-05 12:25

Prøv landbrugsmaskiner (mejetærsker)
Om de brugte 6cyl. ved jeg ikke??
/steen b.

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 30-01-05 19:48

Til BjarneD
Det kunne godt ligne den motor der er på linket, så hvis du kunne sætte mig i kontakt med ejeren kunne det være fint

Til Dabj
Jeg har nu søgt lidt på Leyland-Thornycroft, men der er ikke noget der tyder på at de laver en 6 cyl.
Er det for øvrigt ikke muligt at indsætte et billede på denne side.
Jeg har ikke mulighed for at kontakte sælger da jeg har købt den fra Vinderup bank (Tvangstilbud)

Til HB
Nej det er ikke Gaunø
Det er en Atlantic 30 Stålbåd bygget ca 1976 Kbh, Det eneste sted det har været mig muligt at finde noget om denne bådtype er på biblioteket i nogle indscannede bådrevyer fra dengang.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 20:04

lehto.dk>> Jeg kan jo sende en mail til ejeren og håbe på , at den virker endnu og så får vi se om han vil kigge ind her, men ellers er det nok dig der må op med en brugbar email adresse.

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 30-01-05 20:08

Hej BjarneD
Det skulle da nok være til at klare
ll@lehto.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 20:13

Jeg har sendt en mail afsted og så ser vi om han svarer ellers må jeg igennem lidt flere personer da jeg har skiftet hjemhavn. Vi ser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 20:25

Mailen kunne ikke modtages så jeg prøver lige ad en omvej.
Jeg har på fornemmelsen, at ejeren af den båd har indhentet masser af oplysninger fordi han er sådan en der altid gør det grundigt. Du får en melding når og hvis der er nyt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 23:54

Jeg har kontakt til manden der oplyser, at motoren er en 6-cylindret Leyland på 115 hk model 6/98
LD 11532 2646 med Bowman BL570 varmeveksler.
Han har manual til motoren og med mit kendskab til Leyland tvivler jeg på, at der er den store forskel bortset måske lidt i alder. Det er jo gamle busmotorer der er mariniseret.
Jeg regner med at han kontakter dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-05 23:58

Fik lige et friskt billede som kan studeres nærmere her: http://www.bjarne-d.dk/leyland.htm

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-05 00:53

..og et link til hans hjemmeside hvor du finder e-mail adressen:
http://www.sitecenter.dk/seamaster30/

Godkendelse af svar
Fra : lehto.dk

Dato : 08-02-05 19:56

Tak for svaret BjarneD.
Jeg har nu fået kontakt med ejeren så det ser lyst ud
MVH Lennart

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-05 19:59

Held og lykke med det!