/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skære i plexiglas
Fra : fh1dk
Vist : 10636 gange
100 point
Dato : 29-01-05 09:08

Jeg skal have skåret noget plexiglas til (Jeg har læst leth's tip på www.dr.dk), men mit problem er, at jeg ikke har en rundsav, kan man istedet for rundsav bruge en stiksav til at save med og skal man køle med vand, petrolium eller lign når der saves?

Kommentar
Fra : gop1958

Dato : 29-01-05 09:15

Hvis du bruger en stiksav skal du være helt 100 på at plexiglasplade ligger helt fast, og ikke har mulighed for at følge klingen. Men du skal nok forvente at det koster dig et par klinger, plexiglas smelter sig fast i klingen.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-05 09:40

Man kan ved plader lave en rids i pladen og knækken den over en skarb bordkant....(ikke vildt anbefalelseværdig ved større stykker)
Det bedste er dog at skære den med en fintandet fugtsvans hvis du ikke har andet...
Der er ikke hjælp at hente i flydende køling...
Dog er det en god idet at lave lange "langsomme" snit.. så man skær og ikke brænder sig igennem pladen.
hvis du har en stiksav kan du jo sætte en træ klinge i og køre lidt langsomt, jeg har selv gjort det tit så det kan sagtens lade sig gøre, husk bare det med at give dig god tid.
Og som ovennævnt et godt underlag... Jeg har ikke selv knækket klinger på skæring i plexiglas....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-05 11:10

Noget af det vigtigste når du skal save i plexiglas, er at materialet ikke er koldt, for så springer det, og jeg kan bestemt ikke anbefale en elektrisk stiksav, for det er næsten umuligt at undgå, at pladen kommer til at "hoppe" med klingens bevægelser, som gop også nævner.
Det absolut bedste er en rundsav eller båndsav og det er fordi klingen kun kører en vej, hvis du forstår.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 29-01-05 13:21

Hvis du har mulighed for det, så læg plexiglasset mellem to plader (Træ - finér eller andet, som holdes godt fast med tvinger), og sav med en fintandet håndsav, så får du et fint snit uden problemer!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-01-05 16:10

<Jerrik´s> forslag er absolut det jeg ville følge.
.... så vil jeg også tilråde dig at følge <dova´s> gode råd. Læg plexiglaspladen et varmt sted et par timer før du skal save, ellers er der stor fare for at den springer.
Jeg vil heller ikke anbefale stiksaven, jeg gjorde selv "dyrekøbte" erfaringer forleden.
Dels var pladen helt sikkert for kold, og dels er det meget svært at undgå, at klingen på stiksaven river pladen med, så det lykkedes mig faktisk at splintre en plade på ca. 1 m2 totalt.
Varm pladen op, og sav med stor forsigtighed
Held og lykke med det.
mvh Benny

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-01-05 19:48

Et stiksav med fintandet klinge hvor tænderne peger nedad, et bræt eller en bordkant lige ved siden af snittet og så ligeså stille fremad, husk at bakke en gang imellem, plexiglasset kan godt smelte sammen igen bag klingen. Tænderne der går nedad forhindrer pladen i at hoppe og trykker den nedad, fås i alle byggemarkeder. Spænd pladen fast.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 30-01-05 10:16

Hej fh1dk

Det går galt, hvis man bruger en savklinge beregnet til træ eller metal.
Der skal bruges en klinge, der er beregnet til akrylplast.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-05 14:45

Jeg plejer at bruge en "finsnit"-klinge i stiksaven, og det skal være en rigtig klinge, ikke én fra supermarkedet (selvom ALDI for nylig havde rigtige profiklinger som ugens tilbud). Pladen skal være spændt ordentlig fast med solidt underlag tæt på stregen, der skal være spændt en liste eller to fast til at styre efter, og endelig skal der smøres hele tiden. Selv bruger jeg en halv- eller helliters plastflaske med sprøjtehul, og gulvet ser farligt ud bagefter. Smørelsen, jeg bruger, er vand med en halv skefuld opvaskesulfo. Når man sådan sprøjter på hele tiden, er det umuligt at se stregen, og derfor skal styrelisten være der. Har man en godt skarp klinge, der saver nedad, kan man godt bruge den, hvis man ellers kan få den spændt fast i saven, men så skal man kunne følge efter saven hele vejen og lægge sin vægt ovenpå, for den er rigtig slem til at sparke af sig!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 31-01-05 11:03

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 31-01-05 11:04

Tak allesammen